Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Drift av (liten) frivillig organisasjon


Frankhan

Anbefalte innlegg

Håper det er noen med her inne med erfaring av ideelle organisasjoner og juss rundt disse. Jeg har prøvd å søke etter svar på nettet, men det virker ikke som om de som driver med dette er så veldig online, eller så er det bare meg som har kommet i en unik situasjon. Håper noen kan svare på disse spørsmålene:

Organisasjonen har siden oppstart hatt få medlemmer, enda færre etter covid, og drives i dag med et solid overskudd på ca en halv million. Pengene på kontoen skal i følge styret benyttes som bufferkonto i fall uforutsette utgifter. De totale utgiftene har vært langt under dette beløpet siden oppstarten. Finnes det en lov om at balansen skal gå nærmest i null, altså at overskuddet skal tilbake til medlemmene? Hva skjer med alle pengene som er på konto om organisasjonen legges ned? 

I organisasjonen finnes det ingen valgkomite; det som skjer er at styret stiller til gjenvalg igjen år etter år. Jeg forstår ikke hvordan dette er en demokratisk modell, kan noen i så fall hjelpe meg med å forstå dette?

Organisasjonen har eksistert i mange år, men aldri hatt revisor og revidert regnskap. Da dette ble tatt opp på et tidligere årsmøte og stilt spørsmål til, så var ikke styreleder eller andre i styret klar over dette, til tross for at man enkelt finner ut av nettopp det ved å søke informasjon for hva som kreves for drift av frivillig organisasjoner på nett. Har dette noen konsekvenser, og hva er riktig å gjøre i en sånn situasjon?

Jeg har aldri hørt om noe liknende, og flere i årsmøtet reagerte på dette.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En organisasjon er som regel ikke demokratisk.

Kanskje noen tips her? 
https://www.frivillighetnorge.no/verktoy/ha-det-formelle-i-orden/lover-og-regler/

Jeg er ikke kjent med frivillige organisasjoner men i bedrifter kan man instruere/endre styret gjennom ordinære/ekstraordinære generalforsamlinger. Vil tro årsmøter i frivillige organisasjoner har noe av samme mekanismene. Men kanskje enklere å komme til en forståelse bare gjennom å forberede seg godt og deretter samtale med styremedlemmene? 

Lenke til kommentar

Veldig mye avhenger av vedtektene. Generelt er typisk organisasjoner styrt på to eller tre nivåer:

  1. Årsmøtet er øverste myndighet, og kan endre vedtekter og velge styre. Typisk vedtar de også budsjett og godkjenner regneskap.
  2. Styret, valgt av årsmøtet, styrer daglig drift innefor rammer av budsjett og vedtekter.

Det er ikke noe krav til revisor.

Det er heller ikke krav til valgkomite, selv om det er vanlig. Stortsett kan folk stille som kandidat på årsmøtet. Om årsmøtet er misfornøyd med styringen, får årsmøtet velge et nytt styre. Så kort sagt: snakk med andre medlemmer, og få de til å stille på årsmøtet, og velg et styre dere liker bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det ikkje er vedtektsfesta korleis økonomien i organisasjonen skal være så vil det være opp til styret å påsjå at drifta går rett for seg. Mange frivillige organisasjonar vil nok ha som vedtektsfesta mål at drifta skal gå med svakt overskudd, andre igjen har som uttalt mål å bygge seg opp og forvalte ein formue.

Om organisasjonen blir avvikla vil det etter dei fleste vedtekter være slik at verdiane tilfaller alle medlemmane, eller at verdiane skal donerast til veledigheit eller ein liknande organisasjon. Det å avvikle ein organisasjon vil være ei sak for generalforsamlinga, om organisasjonen ikkje har vedtektsfesta kva som skjer med verdiane så vil det være naturleg at generalforsamlinga også fatter vedtak om kva som skal skje med verdiane.

Det å sitte i styret medfører ein del ansvar, det er det viktig at styret er oppmerksome på at dårleg styring kan medføre erstatningsansvar. Så sjølv om denne organisasjonen sikkert ikkje har store nok verdiar til å ha plikt til å ha revisor, så treng ikkje verdiane å være så store før styret bør søke den tryggheita det er å bruke revisor for å sikre at økonomien i organisasjonen bli drifta på tilfredsstillande måte.

Reint praktisk så trur eg nok at det kan være hensiktsmessig å enten ved neste årsmøte eller i ekstraordinær generalforsamling få vedtatt vedtekter og eventuell instruks til styret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...