Gå til innhold

Statkraft og Aker trekker seg fra Yaras prestisjeprosjekt


Anbefalte innlegg

Sareptas skrev (6 timer siden):

Godt svar!

Enig i det, man bør ikke ha en "vær negativ til alt som er et grønt stempel"

Men, sunn skepsis til prosjekter som foreløpig ikke har bevist seg på markedet er ikke bare dumt.

Og, bedriftsøkonomiske erfaringer kan være ganske så overførbare mellom markeder og produkter, det er mange eksempler på personer som hopper mellom bransjer, Rynning-Tønnesen på bildet gikk f.eks fra Norske Skog til Statkraft.

Skulle jeg begynt å kalle dine holdninger "hopp på alle grønne initiativ og kast penger etter dem med nisselua godt trukket ned" ?

Nei, jeg gjør ikke det, det jeg forsøker er se saken fra flere sider.

Er det en ting jeg vet, så er det at subsidieordninger tiltrekker seg aktører med skjulte hensikter.

Det er greit at man ikke trenger å kaste penger etter alle prosjekter mellom himmel og jord, men det betyr ikke at man ikke skal gi støtte til noe som helst i det hele tatt. Om batterifabrikkene får støtte i en utviklingsfase, og senere ender opp med å investere for milliarder, så vil jeg kalle det en suksesshistorie. Andre ting som tidligere har fått støtte er nå også blitt eller i ferd med å bli lønnsom og kommersialisert teknologi. Landbasert vindkraft er et greit eksempel. 

Hvis du ser litt lenger opp, så nevner jeg flere typer prosjekter og skriver blant annet følgende "Det går jo dog videre med Freyr og Morrow sine batterifabrikker, og kanskje blir det også noe av Beyonder sin fabrikk, men tipper vi kommer til å se en del skrinlegginger av spesielt hydrogenprosjekter. Så blir det interessant å se hva som skjer etter hvert når også havvindprosjektene blir mer konkrete."

Du hopper imidlertid rett på kritikken av alle typer prosjekter og fremstår dogmatisk ang subsidier. Jeg tror jeg med rimelig stor grad av sannsynlighet har en mer balansert holdning til dette enn deg.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...