Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Flekker på flis i dusjhjørne, garantisak?


Anbefalte innlegg

Flyttet inn i ny bolig i august 2021. Boligen har enda garanti en stund til ut i 2022, så vil få dette ut av verden om dette er sak til garanti.

I dusjhjørne har jeg for en tid tilbake merket at det har dukket opp sorte flekker. Begynnende mugg/sopp tenkte jeg. Men med skurekrem virker går det ikke vekk. Så mistenkte dette kommer innenfra. Dvs mistenker fukt mellom flis og membran.

Er dette noe man må ordne opp i selv? Tas det med utbygger? Eller evt megler.

DSC_1311.thumb.JPG.58734711b4b3221e593647b9b7290f1c.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke unormalt at det dukker opp mugg på silikonfuger av div fett fra såper og hudrester. Det ser jeg ofte i garderober på treningssenter og steder der det sjelden får tørket sikkelig opp og vedlikehold/pleie.

Fugene skal normalt innholde midler som hindrer at dette skjer. Ikke vanskelig å bytte ut silikonfuger. Men man skal være litt forsiktig i prosessen når disse skjæres opp. Sånn egentlig skal du tørke over fugene etter dusj for at de skal vare lengre. Men hvem gidder det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Sydvest skrev (På 29.3.2022 den 10.14):

Hei.

Jeg vil tippe at årsaken er kontinuerlig fukt + kulde (fravær av tørr varme) + såperester + balsam + hår i lang tid. Det vil få tåresopp (jordslag) til å gro. Et hjørne er typisk arnested. Sprekker i massen og flatene gir ly for soppen. Sprekker blir det når slilikonmassen ikke er fersk ut av tuben, er gammel eller har vært utsatt for frost.

Skift ut fugen. Lag et hjørne som ikke er spisst så det er lett å vaske og tørke der. Fukt alltid en finger med såpevann å stryke ut massen med for ytterligere å unngå sprekker. Før massen legges, vask godt med salmiakk og tørkes godt. Gjerne hårtørrer fordi det allerede er sopp og fukt der. La kjølne til lunkent før massen legges. Maskeringstape er også greit å buke.

Daglig: Vask og tørk opp med en gang etter hver dag/dusj, og særlig i hjørner og langs vegger.

For skikkelig jobb 
Jeg bruker Effekt dorens fra Europris (billigst), og blander med 1-2 deler vann. En skurekost med skaft fra Biltema har jeg saget av så den ble bare 7-8 cm bred. En mopp og skaft fra samme sted. Stryk på dorens med f eks en liten kjøkkensvamp (pass øya) vent ti min. Sprayflaske er ikke bra, lungene/øynene tåler ikke dette. Skrubb med kosten. Vent litt til, skyll av. Tørk opp med moppen. Vri opp moppen og tørk igjen.

Vegger : omtrent likt, men bruk skurepad  med håndtak. Tørk med mopp eller fille i vertikale hjørner.

Et bad trenger litt varme. Monter en liten stråleovn som peker mot våtsonene der det ikke er varmekabler. Mørke flisegulv blir varmere av strålingen fra ovn (IR)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...