Gå til innhold

Han holder styr på NATOs teknologiforskning: – Her i Frankrike har de engasjert science fiction-forfattere til å komme med ideer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Sørkorea hadde noen kraftige høyttalere som rakk over grensen til Nordkorea en gang i tiden. Var vist trykkluftdrevne til og med.

Det var også en støysender i Kiev som støyet på "riktig" sted på AMbåndet for å hindre mottak fra vest.

Hva med en mere moderne variant for radio/tv etc. som ligger så nært egne sendinger at de ikke kan "jamme" uten å ødelegge egne sendinger...

Dette for å presentere vår versjon av sannheten? 

Presentert på en god informativ måte som motvekt?

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (16 timer siden):

Det var også en støysender i Kiev som støyet på "riktig" sted på AMbåndet for å hindre mottak fra vest.

Jeg mener å ha lest et sted at Kiev-senderen viste seg å ikke være en sender, men faktisk en radar-stasjon eller noe slikt. Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg husker at den såkalte "Kiev-senderen" var godt kjent.

Lenke til kommentar

 

KjeRogJør skrev (7 minutter siden):

Jeg husker godt at støyen fra denne faktisk hørtes over et bredt område på AMbåndet når man "rullet" viseren bortover. Var det en radar måtte den vere spesiell etter som radarer så langt jeg vet ikke pleier å støye slik.

Er ikke radarbølger normalt i mikrobølgeområdet?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Duga_radar

Det er vel denne du tenker på.

Endret av RJohannesen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den “støysenderen” eller “kiev-senderen” var en OHT- Radar.  OHT = Over The Horizon Radar.  

Årsaka til det framstod som støysender, var at den hopet rundt I kortbølgeområdet uten noen som helst hensyn til annen radiotrafikk, uavhengig om det var i de maritime- eller de aeronautiske-radiobånd på kortbølge.

Det forskes fortsatt på OTH-radarsystemer, og med den signalbehandlingskapasitet og frekvensstabilitet vi har i dag, har slike system blitt særdeles effektive.  Ikke minst når det gjelder å integrere ut meget svake ekko fra egne signaler i forhold til mye kraftigere støy og fremmede signaler. Her er en video som omhandler et fransk OTH-system:

Nostradamus, the french skywave over the horizon radar

https://www.youtube.com/watch?v=UDnPS6U5JX4

Her er en av mange som omhandler denne russiske OTH-radar fra 70-80 årene:

The secret Soviet radar hidden in Chernobyl’s shadow - BBC REEL

https://www.youtube.com/watch?v=CGSlpQjV5SU

Når det gjelder RADAR, generelt så er ikke dette kun mikrobølger også UHF og VHF er brukt, og brukes stadig. Det krever dog mye større antenner for å oppnå same nøyaktighet som radarfrekvenser i SHF-området.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...