Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Merkelig korona-symptom.


Lita

Anbefalte innlegg

Hei. Fikk korona for noen uker siden og har slitt med et merkelig symptom, i tillegg til disse vanlige som sliten, hodepine, tung pust og tørrhoste. 

Jeg har promed at halsen liksom er trang, jeg får puste så lenge jeg for eksempel ikke spiser eller pusser tennene. Da tetter halsen seg og jeg jeg må jobbe å puste. 

Inmari ubehagelig  og skremmende. 

Vært hos lege, men de gir meg ikke noe forklaring på noe.

Andre som har hatt det slik

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et kjent symptom at noen får trøbbel med å svelge. Uten å være helsepersonell så ville jeg gjettet at dette har nevrologisk opphav. Til og med vagusnerven som styrer fordøyelse kan jo nokså ofte rammes av covid. Nå vet jeg ikke navn på alle nervesystemene og hva de styrer av kroppslige funksjoner.

Quote

Nervus vagus er den tiende hjernenerven. Den inneholder tilførende, sansende (sensoriske) nervefibre fra innvollene til hjernen. Den inneholder også stimulerende (motoriske, parasympatiske) fibre fra hjernen til organer i hodet og halsen, hjertet, lungene og bukhulens organer.Apr 14, 2021

Kilde: Google-søk

Quote

Vagusnerven er kanskje den viktigste av hjernenervene, idet den har et videre forløp enn noen av de andre og er dermed av betydning for hele organismen. Nervens fibre forsyner livsviktige organer og formidler viktige reflekser som for eksempel svelging, brekninger og hoste. Embryonalt har nerven sin opprinnelse i 4. og 5. gjellebue.

og https://sml.snl.no/nervus_vagus

Det er ihvertfall ikke å utelukke helt at covid kan påvirke nevrologiske funksjoner.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg stått på litt med fastlege først og leder det til ingen betryggende oppfølging så kjøp deg henvisning fra privatlege. Man har tross alt noe long covid-oppfølging her til lands også. Så det virker jo som om du har noe som kanskje blir sittende i en stund, uten å kunne gjette på hvordan det skal sitte i. Er sikkert noen individuelle forskjeller på folk.

Håper at dette kan være et greit råd fra meg på tross av at jeg ikke er helsepersonell. Lykke til :)

Her spesifikkt på long covid:

https://www.webmd.com/lung/news/20220215/covid-symptoms-linked-to-vagus-nerve

 

NHI, som mange fastleger støtter seg til sier:

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/langvarig-covid-long-covid/

 

Helsenorge.no her kan du også chatte med noen om covid-relaterte ting. Veldig ok, at de har laget et slik veiledningstilbud hvor man får kontakt med veiledere uten å måtte gå via lege først. At man kan få råd om hva man kan/bør gjøre:

https://www.helsenorge.no/koronavirus/senfolger-etter-covid-19/

Quote
  • Hvordan og hvor kan du få hjelp dersom du har langvarige plager

    Hvilken oppfølging som er rett for deg, avhenger av hva du sliter med. Noen har behov for å bli vurdert av fagpersoner med spesialkunnskap (spesialister). Enkelte har behov for rehabilitering som en forlenget del av behandlingen. Fastlegen din vurderer sammen med deg hvilken oppfølging og behandling som er rett.

    Du kan kontakte kommunen du bor i for å få veiledning om tilbudene som finnes der. Mange av disse er såkalte lavterskeltilbud som du kan ta del i, uten at du trenger å gå til fastlegen først. Mange kommuner har frisklivssentraler der de tilbyr ulike helseaktiviteter for de som bor i kommunen.

    Oversikt over frisklivsentraler kan du finne her.

    Du eller fastlegen din kan ringe ReHabiliteringstelefonen 800 300 61 om dere har spørsmål om rehabilitering. Her får du informasjon om ulike rehabiliteringstilbud i den helseregionen du bor i.

    Vil du vite mer om rehabilitering, les mer her.

Kanskje spesiellt denne kan bli aktuell for de med de lengste plagene? https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/rehabilitering-habilitering-individuell-plan-og-koordinator

Quote

Formål og overordnede prinsipper er felles for habilitering og rehabilitering, jf kap 2. Begge målgrupper har behov for et vidt spekter av faglige tilnærminger, herunder medisinsk, fysikalsk, sansemessig, kognitivt, sosialt og psykososialt. Behov for gjentagende prosesser gjennom hele eller store deler av livsløpet kan gjelde begge målgrupper, men er særlig fremtredende innen habilitering. Behovet for tverrfaglig utredning av behov er også et viktig felles kjennetegn.

 

Du kan selvsagt velge selv om du skal sitte å vente på at ting går over. Men, for utrednings skyld så hadde jeg personlig ikke ventet om jeg hadde opplevd det som du opplever, med de kjente symptomene som ligger under covid-paraplyen som fagmiljøene burde kjenne til.

Skulle du bli friskmeldt så er jo det positivt, men nå står du jo med mange ubesvarte spørsmål om helsen din.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg begynte å få "vondt i halsen" i fjor sommer. Kjennes ut som jeg har en kul/smerte veldig langt ned i halsen.
Denne smerten er veldig sporadisk, men kjenner den hver dag.

Har vært hos halsspesialist, gastroskopi og ct. 
Ingen undersøkelse viser spesifikke årsaker til dette, men tilbakemelding fra CT var noe uklar.

Fastlegen min klarer ikke fortelle meg direkte hva disse tingene betyr, uten at "alt er normalt".

Jeg har vanskelig for å innse/skjønne at det er "normal" med slik halsvondt nesten 1 år. 

Har egentlig ikke tenkt noe på at det kan skyldes covid direkte, for var aldri noe mer syk, men klart det kan være en eller annen bieffekt.

Håper du klarer finne ut noe, selv skal jeg vurdere en "second opinion" fra lege for å se.
Er ikke helt fornøyd med tilbakemeldingen fra fastlegen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betennelser øverst i halsen kan være halsbetennelse, spyttkjertelbetennelse, hovne lymfeknuter. 

Lengre nede kan det være refluks eller stadige sure oppstøt, som påvirker spiserøret. 

Hvis det er relevant, mener noen at vaksinen ga dem følelsen av å ha et eple i halsen. 

Kan også være ulike krefttilstander i halsen, men disse ønsker man helst ikke å tenke for mye på. 

Lenke til kommentar
Lita skrev (På 21.3.2022 den 8.53):

Hei. Fikk korona for noen uker siden og har slitt med et merkelig symptom, i tillegg til disse vanlige som sliten, hodepine, tung pust og tørrhoste. 

Jeg har promed at halsen liksom er trang, jeg får puste så lenge jeg for eksempel ikke spiser eller pusser tennene. Da tetter halsen seg og jeg jeg må jobbe å puste. 

Inmari ubehagelig  og skremmende. 

Vært hos lege, men de gir meg ikke noe forklaring på noe.

Andre som har hatt det slik

Har covid nå. Begynte med vond hals, og etter et par dager lett feber. I tillegg ørlite hodeverk. Går egentlig helt fint. Det som er kjedelig er slimdannelsen og svettetokter/feber om natten, som gjør at jeg sover veldig dårlig/lite. På dagtid går det helt greit. Halsen kjennes kanskje litt trangere enn normalt, men har ikke problem med å puste. Føles som en mellomting mellom forkjølelse og influensa. Merker ikke forskjell om jeg spiser eller pusser tenner, men det kan sikkert variere litt fra person til person. Dersom du er bekymret for om du får nok oksygen kan det lette på bekymringen å kjøpe seg et oximeter som måler oksygennivå i blodet. Du får det til noen få hundrelapper. 

Lenke til kommentar
Quote

Almost a third of COVID-19 patients suffered from neuropathy - study
A study conducted at Washington University showed that neuropathy was a possible side effect of COVID-19.

Published: MARCH 26, 2022 01:31

Nearly a third of people who tested positive for COVID-19 in the first year of the pandemic suffered from peripheral neuropathy as a result, according to a study conducted at Washington University.

The research, which was published in the peer-reviewed PAIN journal, was conducted on people who tested for COVID on the Washington University campus over a period of 90 days.

Peripheral neuropathy is a condition in which damage to the nerves causes numbness, weakness and pain. It can be either a short-term or long-term condition.

The study consisted of people who tested positive and were put in the study group and people who tested negative who were put in the control group with a ratio of 1:2. in total, the study consisted of 1,556 people.

Among those who tested positive and were diagnosed with neuropathy, one in 16 reported persistent symptoms two weeks after infection and lasting up to 90 days after testing positive.

“Several viral infections - such as HIV and shingles - are associated with peripheral neuropathy because viruses can damage nerves,” said senior investigator and chief of clinical research at the Washington University Pain Center Simon Haroutounian. “We found that nearly 30% of patients who tested positive for COVID-19 also reported neuropathy problems at the time of their diagnosis, and that for 6% to 7% of them, the symptoms persisted for at least two weeks, and up to three months, suggesting this virus may have lingering effects on peripheral nerves.

“It is important to understand whether a viral infection is associated with an increased risk of neuropathy,” he said. “In the case of HIV, we didn’t realize it was causing neuropathy for several years after the AIDS epidemic began. Consequently, many people went undiagnosed with neuropathy and untreated for the pain associated with the problem.”

Since the study was conducted at a single location, further study will be required to see if the findings are replicated.

https://www.jpost.com/health-and-wellness/coronavirus/article-702346

https://www.jpost.com/health-and-wellness/coronavirus/article-702346

Fulgte like gjerne opp denne tråden, for å vise at det gjerne ikke er så veldig merkelig at noen har snåle symptomer.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...