Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Budrunde rullet tilbake, stole på advokat?


Aiven

Anbefalte innlegg

Herr Brun skrev (15 minutter siden):

Her sprer du feilinformasjon. Bud er i alminnelighet bindende for avgiveren i den tid som budet selv setter (typisk kalt "akseptfrist") eller i den tid mottakeren sedvanlig kan forvente at det er bindende (om ikke noen frist fremgår av budet), jf. avtl. § 3. Bud kan kun kalles tilbake om tilbakekallet kommer frem til mottakeren før mottakeren ble kjent med innholdet i budet, jf. avtl. § 7.  

Bud på tvangsauksjon må ha en akseptfrist på minst seks uker for å komme i betraktning. Du kan selvfølgelig inngi et bud som har kortere frist, men medhjelper skal i utgangspunktet ikke ta hensyn til budet (men kan få lov av retten til å gjøre det likevel). Se tvangsfullbyrdelsesloven § 11-25. Så nei, på en tvangsauksjon kan du slettes ikke "trekke alle dine bud". 

Om noen hadde kjappet seg å by det samme som du gjorde før du trakk budet ditt, så hadde det uansett vært irrelevant. Det er kun lavere bud saksøker må ha saklig grunn for å fravike, to like høye bud kan saksøker velge fritt mellom, jf. tvfbl. § 11-28 (unntak er salg av konsesjonsbelagt eiendom - der regnes først innkomne bud som høyest, jf. § 11-50). Så kan nok kanskje en saksøker mene det er mer redelig å velge det først innkomne budet, men det er ingen plikt til å gjøre det. 

Jeg ble fortalt at dette ikke lenger gjelder når noen legger inn et høyere bud enn deg. Så lenge selger da ikke har ønsket å selge til deg like vel og akseptert budet, vil du kunne trekke deg fra budrunden. 

Dette for å forhindre langvarig binding i kapital på noe du ikke vil kunne kjøpe. Om du eksempelvis har andre objekter du ønsker å by på. 

Hvis dette ikke stemmer har jeg blitt feilinformert fra min bank. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Serpentbane skrev (21 timer siden):

Jeg ble fortalt at dette ikke lenger gjelder når noen legger inn et høyere bud enn deg. Så lenge selger da ikke har ønsket å selge til deg like vel og akseptert budet, vil du kunne trekke deg fra budrunden.

Dette for å forhindre langvarig binding i kapital på noe du ikke vil kunne kjøpe. Om du eksempelvis har andre objekter du ønsker å by på.

Hvis dette ikke stemmer har jeg blitt feilinformert fra min bank.

@Herr Brun har sikkert rett :) Men skulle ønske de hadde informert meg om at bud binder, selv om noen byr over. Jeg vurderte sterkt å by på et annet hus, etter at jeg ble overbydd. Da kunne jeg fort kommet i skikkelig trøbbel. Det spesielle her er jo at budfristen er 6 uker, fordi det er tvangssalg, slik at man effektivt binder opp budbeløpet i 6 uker, selv om noen byr over.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

Jeg ble fortalt at dette ikke lenger gjelder når noen legger inn et høyere bud enn deg. Så lenge selger da ikke har ønsket å selge til deg like vel og akseptert budet, vil du kunne trekke deg fra budrunden. 

Dette for å forhindre langvarig binding i kapital på noe du ikke vil kunne kjøpe. Om du eksempelvis har andre objekter du ønsker å by på. 

Hvis dette ikke stemmer har jeg blitt feilinformert fra min bank. 

Da har du blitt feilinformert av din bank, eller du har misforstått informasjonen du har fått derfra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (8 timer siden):

Da har du blitt feilinformert av din bank, eller du har misforstått informasjonen du har fått derfra.

Hvis du harvrett beklager jeg det jeg skrev. Jeg spurte spesifikt om dette da jeg ordnet det finansielle på noen prosjekter jeg skulle legge inn bud på med overlappende budgivning, så jeg har ikke misforstått. 

Jeg har sakset svaret skriftlig fra mail her. 

"Så lenge noen har lagt inn et høyere bud enn deg og selger ikke har akseptert ditt bud kan du gi beskjed til megler om at du trekker dine bud, og så legge inn bud på den andre eiendommen" 

Dette var ikke tvangssalg, og selger var kommunen. Men tenker det ikke har noen betydning. 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (6 minutter siden):

Hvis du harvrett beklager jeg det jeg skrev. Jeg spurte spesifikt om dette da jeg ordnet det finansielle på noen prosjekter jeg skulle legge inn bud på med overlappende budgivning, så jeg har ikke misforstått. 

Jeg har sakset svaret skriftlig fra mail her. 

"Så lenge noen har lagt inn et høyere bud enn deg og selger ikke har akseptert ditt bud kan du gi beskjed til megler om at du trekker dine bud, og så legge inn bud på den andre eiendommen" 

Dette var ikke tvangssalg, og selger var kommunen. Men tenker det ikke har noen betydning. 

Denne rådgiveren bør nok på oppfriskningskurs. I praksis vil nok mange meglere akseptere det (men ikke nødvendigvis på tvangssalg!), men du må spørre og få aksept, ikke gi beskjed. Lovreglene har jeg redegjort for over. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...