Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Rar Fiber oppførsel


Anbefalte innlegg

Hei.

Opplever noe rart ved fiber nettet som er koblet opp ved hytta til svigers i Sverige. 

Fredag ca rundt kl 20 og Lørdag ca kl 19 mister boksen på veggen kontakt med verden.. 

I løpet av natten får den kontakt igjen og morgen etter er det som om ingenting har skjedd.

kan dette ha noe å gjøre med overbelastet sentral for området? 

Kan legge til at Fiber nettet er installert i hele området rundt Desember/Januar og er helt ferskt. 

Dette gjelder i vertfall 2 hytter som jeg vet om så langt og det skjer samtidig på begge hytter

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettet faller ut i gjerne 8-10 timer. og dette skjer bare i helger når det er mange tilstede i hyttene sine, noe som for meg virker som om det er relatert til stor aktivitet på fiber sentralen(?)

kan legge til at alle former for omstart av utstyret er gjort uten hell..

Lenke til kommentar
3 hours ago, Dubious said:

Er ikke rart i det hele tatt.

Alle nett faller ut innimellom, men en legger bare som regel ikke merke til det. 

Om det faller ut hele tiden på dagtid så kan det være et problem, men kun 2 ganger...

Er det ikke rart? Etter det jeg vet er fiber det mest stabile av alt. To lange utkoblinger i løpet av to dager kan ikke være normalt. Jeg ville ringt leverandøren og spurt ved første utkobling.

Om man legger merke til det eller ikke kommar an på om man bruker nettet. Ser du på Netflix eller spiller WoW merker du det!

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Helm skrev (På 12.3.2022 den 1.00):

Er det ikke rart? Etter det jeg vet er fiber det mest stabile av alt. To lange utkoblinger i løpet av to dager kan ikke være normalt. Jeg ville ringt leverandøren og spurt ved første utkobling.

Om man legger merke til det eller ikke kommar an på om man bruker nettet. Ser du på Netflix eller spiller WoW merker du det!

 

Norge er ett av de vanskeligste/dyreste landene å holde strømleveransene stabile på pga vår unike topografi. Det som ofte går igjen er vær/vind, sjøkabler som blir ødelagt av fiskebåter i fjorder der kabler krysser, graving som ødelegger kabler i bakken og strømproblemer fordi de aller færreste betaler for prioritert leveranse (som regel bare forsvaret og sivil luftfart som bryr seg om prioritert leveranse fra forskellige leverandører) og dermed blir ute noen timer imens personell får kommet seg ut med reservedeler.

Lenke til kommentar
11 hours ago, ali q said:

Norge er ett av de vanskeligste/dyreste landene å holde strømleveransene stabile på pga vår unike topografi. Det som ofte går igjen er vær/vind, sjøkabler som blir ødelagt av fiskebåter i fjorder der kabler krysser, graving som ødelegger kabler i bakken og strømproblemer fordi de aller færreste betaler for prioritert leveranse (som regel bare forsvaret og sivil luftfart som bryr seg om prioritert leveranse fra forskellige leverandører) og dermed blir ute noen timer imens personell får kommet seg ut med reservedeler.

Likevel er fiber mer stabilt enn alternativene. En fiberkabel er ikke avhengig av fri sikt slik som radiobølger. Topografien i Norge skulle slik gi en ekstra ulempe til radiobølger. Men så klart, det er ikke bare fiber som går i kabel. Men snart er det kanskje det.

 

TS har fortalt hva problemet var. Det var en underdimensjonert sikring som ikke kan være annet enn en menneskelig glipp.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...