Gå til innhold

Intel Adaptiv Sync i markedet


maanemann

Anbefalte innlegg

Jeg ser endel på YouTube kanalen gamer meld. det skjer jo endel spennende med Intel Graphics, ift at de er i ferd med å ta opp kampen med nvidia Geforce.

for at det dog skal bli en reell konkurrent ikke bare på pris, bør de vel få ut deres versjon av G sync, adaptive sync? Jeg finner i farta ikke noen skjermer på komplett.no som støtter dette.

mine spørsmål er da, er deg noen som vet hvordan brukeropplevelsen på adaptive sync er ift G sync og når kan man evt. regne med å se det i butikk?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle skjermer som er merket med Freesync støtte er vel egentlig adaptive sync skjermer. Gjelder vel også for de skjermene som er merket som G-Sync compatible/kompatibel, og ikke bare G-Sync. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil.

Har hatt en G-Sync skjerm sammen med diverse Nvidia kort i noen år, men har nå i snart et år brukt en Freesync skjerm med AMD kort og har egentlig ikke lagt merke til noen forskjell i følelse mellom teknologiene. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for raskt og godt svar der! 🙂

har man samme utfordring med G sync som man hadde med HD TV-er i gamle dager, altså HD ready vs full HD ? Altså G sync compatible vs G sync ?

enda en ting.. har noen i tråden erfaring med opplevd bildekvalitet/spillopplevelse  på f.eks geforce 3070 vs tilsvarende spec på Xe ?

 

 

Lenke til kommentar
maanemann skrev (41 minutter siden):

Takk for raskt og godt svar der! 🙂

har man samme utfordring med G sync som man hadde med HD TV-er i gamle dager, altså HD ready vs full HD ? Altså G sync compatible vs G sync ?

enda en ting.. har noen i tråden erfaring med opplevd bildekvalitet/spillopplevelse  på f.eks geforce 3070 vs tilsvarende spec på Xe ?

 

 

G-Sync fungerer kun på Nvidia mens FreeSync blir å fungere på både Intel, Nvidia og AMD. 

Intel har ikke lansert sin topp modell enda så vanskelig å si om den blir på samme nivå som Nvidia/AMD sin tilsvarende modell.

Lenke til kommentar

"G-Sync Compatible" er VESA Adaptive Sync og det er forsåvidt Freesync også, men i tillegg til VESA Adaptive Sync over Display Port så virker Freesync over eldre HDMI versjoner (fra HDMI 1.2).

Har ikke sett nyheten om Intel sin løsning men godt mulig det handler om den vanlige Adaptive Sync (DisplayPort) og Variable Refresh Rate (HDMI 2.2+)

Lenke til kommentar

Intel hadde et utsagn for lenge siden om at de skulle støtte adaptive sync, altså VESA standarden. Regner ikke med at de har fått bort i fra dette. 

 

Nå har jo ikke Intel sluppet grafikkort ennå, så hvordan de faktisk er i praksis må vi jo bare vente og se. 

HD Ready vs HD blir en dårlig sammenligning da dette dreier seg jo egentlig bare om oppløsning. 

Som nevnt over her, så er G-sync compatible at skjermen støtter VESA adaptive sync, men den er testet og godkjent av Nvidia (at den holder en viss standard, blant annet frekvensområdet som er aktivt. Feks 45Hz til 144Hz).

En ekte G-Sync skjerm bruker modul fra Nvidia til å håndtere signalene og er vel på papiret egentlig bedre.

Er nok delte meninger der, men min erfaring er at jeg ikke merker forskjell i opplevelse fra G-Sync skjermen jeg hadde (Asus ROG Swift PG279Q) og Freesync skjermen jeg har nå (Gigabyte Aorus FI27Q-X) når det gjelder tearing, input lag og følelse av jevnt bilde. 

Lenke til kommentar
6u4rdi4n skrev (1 minutt siden):

En ekte G-Sync skjerm bruker modul fra Nvidia til å håndtere signalene og er vel på papiret egentlig bedre.

Er nok delte meninger der, men min erfaring er at jeg ikke merker forskjell i opplevelse fra G-Sync skjermen jeg hadde (Asus ROG Swift PG279Q) og Freesync skjermen jeg har nå (Gigabyte Aorus FI27Q-X) når det gjelder tearing, input lag og følelse av jevnt bilde. 

Bedre er det vel ikke, men du er jo garantert at G-Sync fungerer også i det nedre sjiktet. Freesync monitorer må man gjøre litt research på for de kan fungere fra 60-75Hz, men finnes også de som fungerer fra 30-240Hz. 

Lenke til kommentar
6u4rdi4n skrev (6 timer siden):

Nå har jo ikke Intel sluppet grafikkort ennå, så hvordan de faktisk er i praksis må vi jo bare vente og se. 

HD Ready vs HD blir en dårlig sammenligning da dette dreier seg jo egentlig bare om oppløsning. 

En ekte G-Sync skjerm bruker modul fra Nvidia til å håndtere signalene og er vel på papiret egentlig bedre.

Takk til alle som har kommet med innspill på temaet. 

(klippet i teksten over) Ja sammenligning med HD Ready var veldig dårlig, men poenget var altså at man kunne gå på en smell med å få dårligere med HD Ready. Hvordan kan man da se at noe er ekte G sync og ikke G sync kompatibel ?

ok da får vi vente på xe reviews etter release .

Lenke til kommentar
6u4rdi4n skrev (7 timer siden):

Står det bare G-Sync eller G-Sync Ultimate, så er det en ekte G-Sync skjerm med scaler fra Nvidia. 

Nvidia har vel forsåvidt alltid en oppdatert liste over skjermer som både har G-Sync eller er testet og merket G-sync Compatible, så man kan jo også benytte seg av den for å sjekke. 

Nice! 👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...