Gå til innhold

Pause/deloading


Anbefalte innlegg

Hei,

Det begynner å bli lenge siden jeg hadde mer enn 1-2 dagers pause mellom styrkeøktene, og jeg trener vanligvis styrke 5 dager i uken.

Tenker å kjøre en uke med pause/deload, og lurer på hva det beste vil være med tanke på restitusjon? Å ta hele uken fri, å kjøre like hardt som vanlig men med redusert antall økter (f.eks. 2 økter istedenfor de vanlige 5), eller å kjøre tilnærmet like mange økter men med lavere intensitet/lettere vekter? 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Eplesaft skrev (På 7.2.2022 den 7.28):

Hei,

Det begynner å bli lenge siden jeg hadde mer enn 1-2 dagers pause mellom styrkeøktene, og jeg trener vanligvis styrke 5 dager i uken.

Tenker å kjøre en uke med pause/deload, og lurer på hva det beste vil være med tanke på restitusjon? Å ta hele uken fri, å kjøre like hardt som vanlig men med redusert antall økter (f.eks. 2 økter istedenfor de vanlige 5), eller å kjøre tilnærmet like mange økter men med lavere intensitet/lettere vekter? 

 

Du kan prøve to økter med fullkroppsprogram(f,eks mandag&torsdag) med kun ett arbeidssett pr.muskelgruppe. kjør 3-5reps på baseøvelsene og 8-10reps på øvrige øvelser, alle med minst en RIR(reps i reserve).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/22/2022 at 5:33 PM, Powertrainer said:

Du kan prøve to økter med fullkroppsprogram(f,eks mandag&torsdag) med kun ett arbeidssett pr.muskelgruppe. kjør 3-5reps på baseøvelsene og 8-10reps på øvrige øvelser, alle med minst en RIR(reps i reserve).

Hei, takk for tilbakemelding.

Dvs. bortsett fra oppvarming, så kun ett tungt sett på hver øvelse?

1x Knebøy

1x Benkpress

1 x pullups/nedtrekk

1x Militærpress

osv.

Lenke til kommentar
Eplesaft skrev (22 minutter siden):

Hei, takk for tilbakemelding.

Dvs. bortsett fra oppvarming, så kun ett tungt sett på hver øvelse?

1x Knebøy

1x Benkpress

1 x pullups/nedtrekk

1x Militærpress

osv.

Jepp det er tanken, det forhindrer at sentralnervesystemet går helt i dvale og man beholder funksjonell styrke og form. Det er også lysbetont fordi man bygger overskudd og hvis de rette forutsetningene er der kan man også treffe en formtopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...