Gå til innhold

Slik så det ut fra Russlands side da norske F-35 dro på første skarpe oppdrag fra Evenes


Anbefalte innlegg

Vel, om sensorane er laga for å detektere ein annan del av signaturen til F35 enn der den har gode "STEALT" eigenskapar spelar det liten rolle. Og operatør av F35 veit ikkje om dei blir oppdaga og fulgt på signatur det er intensjonen å vise eller ikkje. Det kan bli ei overrasking den dagen radar-reflektor og utvendig last er tatt av og F35 flyene blir like godt oppdaga og fulgt av motparten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
perpyro skrev (På 3.2.2022 den 12.01):

Slettes ikke sikkert de kunne med tanke på at russerne hadde med seg overvåkingsfly for de kan se relativt langt. Jeg vet ikke om de har L-band radar ombord men har de det ser de F35 veldig langt og kan forberede seg på et møte med våre stealth fly.

Det er et godt poeng. Personlig er jeg litt usikker på hvor aktuelt det er å bruke AWACS fly mot en kompetent fiende, de flyene er ihvertfall synlige på langt hold, og antagelig sårbare for aniluftskyts. Det at F-35 har stealth egenskaper er bare en del av bildet. Det påstås også at utstyret til å oppdage andre fly er bedre, altså at selv om du fyller opp F-35 med raketter, så kan den likevel se en russisk jager før den selv blir sett. I dette tilfellet var overvåkingsflyet A-50. Det er ikke klart for meg at det lett kan se F-35. Faktisk har oppdagelse av F-35 og F-22 blitt fremhevet som noe arvtageren A-100 er god på:

https://theaviationgeekclub.com/heres-russias-100-premier-awacs-aircraft-able-detect-u-s-f-22-f-35-stealth-fighters/

men dette flyet finnes det vel bare en prototyp av ennå. Dersom du sitter på annen informasjon, så vil jeg gjerne høre om det.

Samms skrev (På 3.2.2022 den 12.04):

Kjempeannonse for F35!😁

Bortsett frå at F35 berre laster 4 luft til luft missil innvendig. Og i det augeblikket det avfyrer missiler er posisjonen kjent for motstanderen. Det betyr at om alle missil treff så er det 11 mot ein utan fleir missiler. Kan dei andre flyen fly raskare så blir F35 "Fish in a barrel" då F35 ikkje kan fly frå dei.

Nå synes jeg du dro den litt langt. Jeg ga en kilde som svarte på spørsmålet som ble stilt. Fly mot fly så hevdes det altså 20:1 i favør F-35, og det var neppe mot vesentlig dårligere fly enn MIG-29. Det er ingen av oss som kan vite sikkert utfall i en reell krigssituasjon, siden resultatene er fra simuleringer . En av de vanligste rakettene er vel AIM-120. Denne finner målet selv ved hjelp av radar. Altså vil stealth egenskaper også hjelpe med å unnslippe den typen rakett. Totalt ble seks MIG-29 skutt ned over Serbia av denne typen raketter, og det var av F-16/f-15, altså de flyene som påstås en 20:1 ratio tap mot F-35.

Jeg ser du påstår maks fire luft-luft raketter i stealth mode. Det jeg fant i farten var wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II#Armament

hvis jeg leser dette riktig kan F-35 ta med totalt 10 luft-luft raketter, men da ryker stealth egenskapene. Det påstås videre at det er planlagt å utvide fra fire til seks interne luft-luft:

https://www.airforcemag.com/lockheed-looking-at-extending-the-f-35s-range-weapons-suite/

Så du har helt rett i at en enslig F-35 ikke vil kunne ta ned femten i en smekk.

Fish in a barrel er vel å ta i. Skal vi tro vårt eget forsvar er ikke F-35 helt håpløs i nærkamp heller:

https://nettsteder.regjeringen.no/kampfly/fagprat/f-35-i-naerkamp-hva-har-jeg-laert-sa-langt-the-f-35-in-a-dogfight-what-have-i-learned-so-far/

Russerne har også forsøkt å modernisere flåten sin med MIG-35 og Su-57, hvor sistnevnte er den eneste med noe stealth. Derimot er det svært få av disse flyene. I følge wikipedia, kun 4 serieproduserte Su-57 totalt. Flyflåten til Russland teller omlag tusen fly, men mange av dem er utdaterte, og det er uvisst hvor mange av dem som er operative. India sin kansellering av kjøp av nye fly fra Russland er også et dårlig tegn for de nyeste flyene.

Altså, reklame eller ikke, Det kan faktisk se ut som om Norge med sine snart 52 F-35 alene kan nedkjempe hele flyvåpenet til Russland dersom vi ser bort fra AWACS og antiluft-skyts. Alt i alt ser det for meg ut som om russerne overvurderer egen styrke.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Når det gjelder radar-stealth, så skal være oppmerksom på at enhver radar, selv de mest moderne LPI-radarsystemene, alltid vil kunne detekteres fra lengere avstand, enn den avstanden radaren evner å detektere sine egne tilbake-reflekterte signaler. I alle fall fra ved bruk av avanserte mottakersystemer på land elle båter. Den utsendte radareffekt skal jo både fram og tilbake.

Hvis noen mener at dette ikke er en relevant problemstilling, kan jeg anbefale boka: Detecting and Classifying Low Probabaility of Intercept RADAR. (Artech House).

Det har aldri forekommet i menneskets krigshistorie at noen makt har funnet opp et nytt våpensystem som ikke motparten før eller siden har kopiert elle funnet opp en metode som omgår dette.

Det er det vi nå ser når det gjelder radar-stealth, en rekke nye metoder for detektering oppstår, og det verste er at mange av disse metoder er passive, slik at pilotene ikke får noen varsling om de er oppdaget eller ikke.

Her er et godt eksempel på dette:   Sky Spotter High Resolution Electro-Optical Sensor Array

https://www.youtube.com/watch?v=maGZuEn_Bfc

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...