Gå til innhold

Får kjeft for høye hæler, håndveske og diva-navn. Nå ber de om hjelp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan man slutte å presse feminisme inn i fag. Jeg skjønner at man vil ha flere kvinner til IT. Dette er motsatt likestilling. Disse tiltakene segrerer mer enn samler. Hva med Bitches do IT AS? Det er likestillende det. Eller big cocks AS. Strong and trustful females AS. Only XY cromosones consulting?

Feminisme har en vond ettersmak av flere grunner og er i dag feilslått. Det man skulle streve etter er å lage gode selskaper som har mangfold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om «security divas» og silhuett av en kvinne med høye hæler er en god eller dårlig profil for det denne organisasjonen prøver å oppnå. Jeg oppfattet det som litt «cheeky» og fleipete.

Generelt så liker jeg humor og selvironi, også den som utfordrer litt. En IT-konferanse som spilte på stereotypen av bransjen som introverte Star Wars-nerder med cola i koppen - på en smart måte tiltaler meg. En debattant som avskrev argumenter fra en IT-person med at «sånne som du et jo bare introverte nerder» tiltaler meg ikke.

Hvis man reduserer menneskelig interaksjon og noe så komplekst som humor til enkle tabell-oppslag («kvinner framstilt med høye hæler = stereotypi-bekreftende -> forkast») så gjør man også det å være menneske til en temmelig fattig greie. Vi er komplekse, tenkende, følende vesener som kommuniserer på subtile måter med varierende agendaer som kan være «trivelige» eller «utrivelige» og (uavhengig av det) «rettferdiggjort» eller «ikke rettferdiggjort».

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OrIoN89 skrev (18 minutter siden):

Kan man slutte å presse feminisme inn i fag. Jeg skjønner at man vil ha flere kvinner til IT. Dette er motsatt likestilling. Disse tiltakene segrerer mer enn samler. Hva med Bitches do IT AS? Det er likestillende det. Eller big cocks AS. Strong and trustful females AS. Only XY cromosones consulting?

Feminisme har en vond ettersmak av flere grunner og er i dag feilslått. Det man skulle streve etter er å lage gode selskaper som har mangfold.

Kvinner i IT må «få lov» til å ha en mening om måten konferanser for kvinner i IT profileres. I dette tilfellet var det en enkelt kvinne som kritiserte profilen, og det er vel helt greit?

Er det greit å kalle baren sin «Høna bar»? Eller vaskefirmaet «fette reint»? Det avhenger kanskje av en lokal språklig kontekst, og hvordan firmaet drives. På Nordnorsk så betyr «fette …» veldig. På samme måte som «satans reint» eller «inn i helvetes reint».

-k

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om «security divas» og silhuett av en kvinne med høye hæler er en god eller dårlig profil for det denne organisasjonen prøver å oppnå. Jeg oppfattet det som litt «cheeky» og fleipete.

Utifra det jeg vet om opprinnelsen til Security Divas har du helt rett i at det er ment cheeky og fleipete. Men tror kronikkforfatteren har et poeng i at det kanskje er på tide å revurdere. Men én persons mening er ikke nok til å si hva flertallet mener, tidligere tilbakemeldinger om Security Divas har stort sett vært fra butthurt menn og kun vært i form av klager på at det finnes en egen kvinnekonferanse, litt som kommentaren til OrIoN89.

Håper NorSIS gjør en undersøkelse blant deltakerne om hva de mener om temaet, tror det er på tide.

Lenke til kommentar

Jeg stusser over arrangørens manglede standpunkt i denne saken. De sier at de "allerede i høst startet en prosess for å fornye merkevarer og konsepter, deriblant Security Divas"

Hva skjedde med den prosessen siden de beholdt navnet og logoen på konferansen? Hvorfor landet de på det?

Og uansett hva grunnen til å beholde navnet var, burde den jo være god siden prosessen med å endre navnet ble stoppet. Eller ble den det? Utfra hva de sier virker det som dette er en pågående prosess. Ihvertfall er den igang igjen nå når alle inviteres til å komme med navnforslag.

Noe som virker svært selvmotsigende. De startet en prosess for å vurdere navn og logo på konferansen, landet på at de beholdt det, men prosessen med å fornye navn og logo er fortsatt i gang eller ble gjenåpnet pga 1 innlegg på LinkedIn?

Det vil alltid være mange meninger for og imot kjønnsdeling, konferansenavn og logoer. Men som arrangør bør man jo kunne stå for konferansen sin og kunne svare på hvorfor de arrangerer den. Utover at den er fulltegnet, og de har foredragsholdere som melder seg. Hvor mange plasser er det snakk om for eksempel, 30 eller 1000? Hvor mange foredrag holdes og får man betalt for foredragene? I tillegg er vel mange også sugne på å komme seg ut og møte folk fysisk etter snart 2 år med pandemi.

Lenke til kommentar

Synes det er feil på grunnleggende nivå å ha slike sammenkomster for kun ett kjønn. Det samme gjelder ODA-nettverket.

Motargumentene er gjerne at menn har tilsvarende nettverk, men det er i så fall ikke åpne nettverk for alle menn. Det hadde blitt heftige ramaskrik dersom menn hadde laget egne åpne nettverk for alle menn i en bransje.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...