Gå til innhold

Pålegger kommunene å ta i bruk og betale for fellesløsninger [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg støtter disse påbudene 100%. Staten må eie og drifte alle nasjonale fellesløsninger, og alle må dele på kostnadene. Skulle gjerne sett at finansieringen heller gikk over statsbudsjettet, og at de nasjonale fellesløsningene dermed var 'gratis' å bruke, både for offentlige og private. Dessverre fungerer det ikke slik, i alle fall ikke enda.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Synes det litt feil av helse og omsorgsdepartementet å gå rett på kommunane for å få fart på digitaliseringa. Her kunne ein med stor fordel feid for eiga dør fyrst og påsett at alle helseforetaka starta å bruke helsenorge.no og dei andre digitale tenestene.
Eg er klar over at forskrifta pålegg både helseforetak og kommunar å skaffe seg disse systema, men det er litt rart at fastlegen din får kjernejournal før ditt lokale sjukehus.

At ein får helse og omsorgsssektoren digitalisert er sjølvsagt berre bra, men eg er einig i KS at her burde forskrifta satt funksjonskrav. Det er tross alt viktigare at du får tilbod om elektroniske reseptar som kan brukast på alle apotek enn at alle brukar "E-resept". Som KS seier så er det ein stor fare for at systemet blir utdatert om ein ikkje til stadigheit endrar forskrifta.
Eit funksjonskrav om kva systemet skal utføre og eit krav om at systemet må være kompatibelt med andre system skal også være kostnadsreduserande ved at det blir lokal konkurranse på utvikling og supporttenester.

Mange legekontor har fortsatt 1,44 MB diskettar i dagleg bruk, så det er ikkje nødvendig å forskriftsfeste eit forbod om inovasjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 timer siden):

Det er tross alt viktigare at du får tilbod om elektroniske reseptar som kan brukast på alle apotek enn at alle brukar "E-resept".

Hvordan kan man tilby elektronisk resept, støttet at alle apotek, UTEN å bruke (den konkrete) tjenesten "e-resept"? 

Dersom det fantes flere konkurrerende resept-systemer, så ville det vært rart å pålegge kjøp mot én konkret. Men det gjør det ikke. Og det gir ikke mening at private aktører skal stable på beina et konkurrerende resept-system, da resept må være håndtert på en faglig forsvarlig måte, og skal fungere på tvers av alle apotek, legekontorer, m.m. Ergo bør og skal et slikt system være driftet fra staten. 

Skal staten da opprette to-tre ulike elektroniske resept-systemer for å tilby fritt valg av resept-system? Nei, jeg tror ikke det … 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...