Gå til innhold

Browser med turbo / skykomprimering


vidor

Anbefalte innlegg

På grunn av at jeg midlertidig må bruke et tregt mobilt interett lurer jeg på om det finnes lengre noen som har automatisk server-komprimering av websider en laster ned for å bruke minst mulig datatrafikk. Nettet jeg må bruke har sneglefart, og sliter f.eks med å laste nrk.no

Husker Opera hadde en turbo-funksjon jeg brukte da det samme skjedde noen år tilbake, men den funksjonen forsvant vel bare når det ble det oppstyret rundt personvern på nett.

Noen som vet om en grei løsning for dette i en browser eller proxy-løsning ?

Har lett en del men finner ikke noe åpenbart, så hvis du vet noe, bare del av din visdom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset! Ja, det virker som man må på telefon eller tablet. Fant bildekomprimering i Opera mini på Android, men synes faktisk vanlig Opera på desktop fungerte bedre. Skal teste Chrome også.

Edit: Testet "lite" i Chrome på Android men det virket tregere enn "Data Savings" på Opera. I alle fall greit å vite at disse opsjonene fremdeles finnes selv om det er utenfor desktop.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
13 hours ago, tingo said:

proxy-løsning: pihole.

Denne løsningen kutter annonser (og tracking) som vil dra ned båndbreddebruk i et normalt scenario, men jeg får dekket dette allerede med uBlock origin extension, så for meg har det lite effekt. Grunnen til at jeg ikke bruker dette med normalt nett (da jeg har en PI liggende) er at den er litt for "alt-eller-ingenting" der uBlock er mer fingranulert.

Lenke til kommentar

Det er en Huawei 4G-trådløsrouter koblet opp via LAN-port og den har perfekt signal på mobildekning. Problemet er at Telenor struper trafikken så alt blir helt ubrukelig, mens de fremdeles trekker penger som om alt skulle være ok. Dette er bare sånn det er designet fra Telenor sin side etter at datamengden er oppbrukt, så det er ikke noe dårlig dekning eller fysisk feil å fikse. Har vel hatt større båndbredde over mobilnettet her enn 100 Mbit fastlinjen den er en midlertidig erstattning for.

Får et Fri Data abo (108 GB kvote med fri fart og 3 Mbps etterpå) fra Happybytes om noen dager, og da er det exit på denne patetiske Telenor-løsningen som har så mye timeout at en må kjøre minst 10 ganger resume på en skarve 17MB download som tar rundt en time. Det er jo designet for at folk skal bli småkoko av det. De kunne vel skrudd opp litt mer båndbredde når de trekker full kostnad, men neida.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

"Fri Data" struper til 3 Mbps når kvota er nådd, så det burde være overkommelig hvis en slipper at sockets terminerer plutselig hele tiden, så vet ikke helt hvordan det blir etter 108 GB er brukt opp, men alltid greit å ikke overforbruke ressurser uansett så lenge vilkårene er ok.

Edit: Ganske ironisk at Telenor taper for noen andre som kommersielt bruker Telenor Networks bedre enn dem selv. De tar 20 Kr døgnet for 128 Kbit/s i en mnd når du har brukt opp kvoten på dag 1 eller 2.

Så i prinspippet 560-580 Kr pr mnd for 128 Kbit/s. Fantastisk supertilbud, alså. Men da har du sukkerbiten også som er 20-40 kr med ca 300 Mbit/s i en-to dager.

Edit: Å bruke opp 108 GB går fort, men med 3 Mbps struping etterpå går det helt greit. Kan til og med streame TV med det. Anbefales om du trenger et midlertidig rimelig mobilt nett.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for det.

Dette er løsninger en må installere på en lokasjon som har et raskt internett, og så bruke den som proxy på den trege lokasjonen. Fatter'n sitter på et fibernett fra Telenor så det kan jo gå an å gå via det om routeren ikke er for dummet ned for å tillate forwarding av porter inn i nettverket.

Det som sånn sett er mer interessant er å bruke allerede etablerte skyløsninger, selv om man gir fra seg surfevanene og privatlivet sitt til noen som mest sannsynlig selger det, siden få vil bruke tid og ressurser på å gi bort gratis tjenester, så private løsninger er sånn sett vesentlig mer sikker (gitt at de ikke lekker info eller har bakdører).

Litt info om Google sin løsning; https://www.techworm.net/2014/11/data-compression-proxy-new-chrome.html

Det enkleste virker å bare leve med båndbredden enn så lenge. 3 Mbps er greit levelig vs 128 Kbit som er som å ta seg en joggetur og puste kun igjennom et sugerør.

Får faktisk bedre ytelse når jeg slår av Data Savings i Opera på Android med 3 Mbps, mens det var motsatt med 128 Kbit.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...