Gå til innhold

Fornuftig å oppgradere ryzen 5 3600 nå?


Conkey

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neste utgivelse fra AMD blir vel med ny sokkel om jeg ikke husker feil. Så da må du i såfall oppgradere hele herligheten om du går for det alternativet.

Nå kan du kjøpe 5900x og sette rett inn i det gamle hovedkortet.

Om sistnevnte forslag gir merkbar forskjell skal jeg ikke si noe om. Sjekk techpowerup.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Sydvest said:

Neste utgivelse fra AMD blir vel med ny sokkel om jeg ikke husker feil. Så da må du i såfall oppgradere hele herligheten om du går for det alternativet.

Nå kan du kjøpe 5900x og sette rett inn i det gamle hovedkortet.

Om sistnevnte forslag gir merkbar forskjell skal jeg ikke si noe om. Sjekk techpowerup.

Den gir merkbar forskjell. Minimum og maksium fps økte en god del hos meg. Spesielt i BF f.eks. Cyberpunk, RDR2 o.l økte også fps. Vil absolutt si 5900x er verdt det. Vil vare en god stund, og er bedre enn å bytte ut hele sulamitten samt det vil nok ta evigheter før alt er tilgjengelig uansett. 

Endret av Quakecry
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
ilpostino skrev (19 minutter siden):

Jeg driver selv med en del bilde- og videoredigering og har blitt anbefalt AMD Ryzen 9 5950X som oppgradering. Jeg har AMD Ryzen 7 2700X i dag og tor oppgraderingen blir bra. Har 32GB RAM som jeg samtidig vurderer å oppgradere til 64GB. Har 2070, men usikke rpå om jeg gidder å bruke cirka 10.000 på nytt skjermkort. 

Er ikke mye av dagens krav til datakraft for videoredigering flyttet fra CPU over til GPU? Og når mer og mer av fremtidens video skal komprimeres med AV1, er det veldig greit med en GPU som støtter hardware encoding og decoding av AV1. Etterhvert kommer også h.266/VCC, men det er noen før den blir mer vanlig.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (21 minutter siden):

Er ikke mye av dagens krav til datakraft for videoredigering flyttet fra CPU over til GPU?

Du har nok rett. I både Lightroom, Photoshop og DaVinci resolve har mulighet for å velge at GPU skal "belastes" for arbeidsprosessene.

Jeg så først nå tråden var fra desember 2021 og ikke 2022 slik jeg først antok. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...