GÃ¥ til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd i venstre bakhjul


aQlol

Anbefalte innlegg

Hei! 🙂

Har en ulyd i venstre bakhjul, både når jeg kjører fremover og når jeg rygger. Når jeg rygger lager den en litt annerledes og muligens "styggere" lyd, enn den "ripete" lyden når jeg kjører fremover.

Dette har jeg prøvd:
* flere kraftige brems
* bevegd på bremseskjold for å se om det har vært stein mellom skive og skjold.
* en venn av meg har hørt lyden fra utsiden av bilen, og kan bekrefte venstre bakhjul

Jeg skiftet både bremser og skiver på begge bakhjul 2020, så rart om dette skal være gåent allerede? Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aQlol skrev (1 time siden):

Hei! 🙂

Har en ulyd i venstre bakhjul, både når jeg kjører fremover og når jeg rygger. Når jeg rygger lager den en litt annerledes og muligens "styggere" lyd, enn den "ripete" lyden når jeg kjører fremover.

Dette har jeg prøvd:
* flere kraftige brems
* bevegd på bremseskjold for å se om det har vært stein mellom skive og skjold.
* en venn av meg har hørt lyden fra utsiden av bilen, og kan bekrefte venstre bakhjul

Jeg skiftet både bremser og skiver på begge bakhjul 2020, så rart om dette skal være gåent allerede? Hva tenker dere?

Hjullager 🙂

Lenke til kommentar

Er det ekstra varmgang i det hjulet som lager lyd?

Forskjell på lyd om du svinger? Evt med og uten clutch inne

Sannsynligvis hjullager som de andre skriver. Men kan også være bremsekaliper som ikke trekker stemplene skikkelig tilbake. Jeg har opplevd å få defekt kaliper, og fikk bytte det på garanti

Endret av mandodiao
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (3 minutter siden):

Er det ekstra varmgang i det hjulet som lager lyd?

Forskjell på lyd om du svinger? Evt med og uten clutch inne

Sannsynligvis hjullager som de andre skriver. Men kan også være bremsekaliper som ikke trekker stemplene skikkelig tilbake. Jeg har opplevd å få defekt kaliper, og fikk bytte det på garanti

Kjente på hjulet etter 20 min kjøring, syntes ikke det var noe voldsomt varmt, mer enn vanlig vel og merke.
Det er ingen forskjell på lyden når jeg svinger.

 

Kanskje jeg burde kontakte verkstedet jeg skiftet dette på? Har jeg en god sak 1,5 år etter?

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (29 minutter siden):

"Ripete" lyd høres ut som stein mellom bremseskjold og skive eller stein i caliper som gnisser mot skive. Kanskje også bremseskjold som er bøyd inn mot skiva. De kan sette seg skikkelig så må av med hjul og inspisere ordentlig.

Skal prøve å ta en inspeksjon imorgen 8-)

Lenke til kommentar

Tok en titt idag, og hører at det er lyd fra bremseklossene.

 

tok en tur istad og bremsa mens jeg kjørte frem og tilbake, men lyden forsvinner ikke når jeg tråkker på bremsen, men den forsvinner når jeg bruker brekket. Plutselig forsvant lyden etter noen bremsinger, men så er den tilbake igjen nå… skjønner ingenting

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...