Gå til innhold

– Viser at vi har et modent produkt: Nå har Saab begynt å levere sitt nyeste jagerfly


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AyrtonS skrev (3 timer siden):

Reell story, men blåst litt ut av proporsjoner. Det er snakk om at budsjettet ikke går opp og i 2036 (!) kan gi et etterslep på 6 mrd. USD. Man har altså god tid til å gjøre noe med saken.

 

Lenke til kommentar
bbolsoy skrev (1 time siden):

Reell story, men blåst litt ut av proporsjoner. Det er snakk om at budsjettet ikke går opp og i 2036 (!) kan gi et etterslep på 6 mrd. USD. Man har altså god tid til å gjøre noe med saken.

 

Vel. "In that year alone." (!)

Så kommer et nytt år, og så ett til....

Lenke til kommentar
AyrtonS skrev (6 minutter siden):

Vel. "In that year alone." (!)

Så kommer et nytt år, og så ett til....

Det den amerikanske riksrevisjonen sier er at om ting fortsetter som i dag (eller rettere sagt, som i 2020), så vil det være et sprik på 6 mrd. USD i 2036. Men det er alt en stort program underveis for å redusere driftskostnadene.

Målet er optimistisk. Man snakker om å komme ned fra 32000 USD pr. flytime i dag til 25000 i 2025 og 20000 ca. 2030. Uansett om man ikke lykkes med dette målet, så er det på det rene at kostnadene vil komme ned betraktelig innen 2036.

Lenke til kommentar
bbolsoy skrev (10 timer siden):

Det den amerikanske riksrevisjonen sier er at om ting fortsetter som i dag (eller rettere sagt, som i 2020), så vil det være et sprik på 6 mrd. USD i 2036. Men det er alt en stort program underveis for å redusere driftskostnadene.

Målet er optimistisk. Man snakker om å komme ned fra 32000 USD pr. flytime i dag til 25000 i 2025 og 20000 ca. 2030. Uansett om man ikke lykkes med dette målet, så er det på det rene at kostnadene vil komme ned betraktelig innen 2036.

Det er selgeren, Lockheed-Martin, som snakker om å få ned kostnadene.

Kjøperen ser ut til å være av en annen oppfatning... 

 Further, officials told the GAO that there is “little room left for the program to make significant sustainment-related cost reductions” because its design and maintenance plan have already been set in stone.

It also claimed that F-35 operating costs had declined from $38,000 to $33,300 in 2020. As that figure is in base-year 2012 dollars, it implies around $38,000-39,000 in 2021

Lenke til kommentar
AyrtonS skrev (På 2.12.2021 den 9.42):

Det er selgeren, Lockheed-Martin, som snakker om å få ned kostnadene.

Kjøperen ser ut til å være av en annen oppfatning... 

 Further, officials told the GAO that there is “little room left for the program to make significant sustainment-related cost reductions” because its design and maintenance plan have already been set in stone.

Noe av problemet er at F-35-programmet fra starten av ble lagt opp til et såkalt PBL konsept (performance-based logistics). Dette skulle være nøkkelen til å drive kostnadene ned. PBL er mye benyttet i det sivile, men har har også blitt populært i forsvarsindustrien. For eksempel bruker svenskene PBL på motoren til Gripen. PBL er også benyttet på flere av delsystemene til F-35 i dag, som motoren, EW-systemet og de elektrooptiske siktemidlene. Dette er altså avtaler mellom Lockheed og sine underleverandører.

PBL reduserer typisk kostnader, samt øker tilgjengelighet på systemene og kvaliteten på støtteapparatet.

Men DoD gikk siden bort i fra dette, dels fordi PBL gir kontraktøren (for) mye kontroll, dels fordi amerikanerne har et omfattende depotsystem (som risikerte å bli nedskalert), samt dels fordi Kongressen har lovpålagt at maksimalt 50 prosent av alt vedlikehold kan settes ut til kontraktører. Hovedsakelig for å sikre strategiske leveranser og kapasiterer. Da PBL har blitt populært i nyere tid ville en enorm PBL-kontrakt for F-35 potensielt komme i konflikt med dette.

Så handler det nok også om motvilje til å endre kultur og om å miste arbeidsplasser og kompetanse. Det enorme depotapparatet til amerikanerne sysselsetter ti-tusenvis.

Nylig signerte DoD og Lockheed en treårig support- og vedlikeholdsavtale F-35, som også inkluderer partnernasjonene. Denne skal redusere kostnadene med 8 prosent (fra $33600 til $30000 pr. flytime). Kostnadene for Lockheed's andel av dette reduseres med 30 prosent.

I øyeblikket forhandles det om en PBL-kontrakt som skal erstatte denne fra 2024. Men her står DoD fast på at Lockheed må gi slipp på rettigheter til tekniske data, noe som sitter nokså langt inne for Lockheed. DoD vil ha kloa dataene for å selv kunne utføre vedlikehold om Lockheed ikke klarer å overholde forpliktelsene.

Det skal nok godt gjøres å klare $25000 i 2025, et år eller to etter er nok mer realistisk.



 

Lenke til kommentar
AyrtonS skrev (På 2.12.2021 den 9.42):

It also claimed that F-35 operating costs had declined from $38,000 to $33,300 in 2020. As that figure is in base-year 2012 dollars, it implies around $38,000-39,000 in 2021

Om du husker innlegget mitt fra tirsdag, så forklarte jeg forskjellen på 2012-baseline og med inflasjon i dag:
 

Sitat

Og hvis noen lurer på hvorfor mediene opererer med $36000 og SAR-rapporten $32000, så er det fordi SAR-rapporten tar utgangspunkt i en programfestet 'baseline' i 2012, som med inflasjon blir $36000 i 2020

Videre: Den som følger godt med her vil legge merke til at tallene for 2020 varierer fra $32000 til $33600. Dette er fordi JPO (programkontoret til F-35) opererer med litt ulike tall fra CAPE (Cost Assessment and Program Evaluation), som er en etat underlagt DoD.

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar
AyrtonS skrev (På 4.12.2021 den 11.05):

Kostnadene vil etter planen gå fra $39,000 idag, ned til $30,100 (25k i 2012) på 3 år(!)

Blir spennende å se, særlig nå med inflasjon på 6,2%....

Hvis dagens driftsavtale med 8 prosent reduksjon over tre år holder tritt også i den påfølgende avtalen, så lander man på $25000 (2012-verdi) i 2027. Men hvis det blir en mer langsiktig PBL-kontrakt, så er det mulig at kostnadene reduseres fortere. Tiden vil vise. 

Lenke til kommentar
On 12/4/2021 at 11:05 AM, AyrtonS said:

Kostnadene vil etter planen gå fra $39,000 idag, ned til $30,100 (25k i 2012) på 3 år(!)

Blir spennende å se, særlig nå med inflasjon på 6,2%....

Akkurat det med inflasjon er interessant. Med 6,2% årlig inflasjon anntar eg at du referer til KPI, konsumprisindeksen som inflasjon. Konsumprisindeksen seier lite om pris stigning, kanskje med unntak av på konsumvarer. Dette på grunn av metoden som blir brukt.

For nokre år sidan når det var snakk om kostnad sprekk på F35 programmer såg eg raskt på det og det såg ut til at kostnadsauke på F35 følgde kredittekspansjonen, det vil seie monetær inflasjon. Den var då betrakteleg større enn KPI "inflasjon".

Lenke til kommentar

Sukk.. denne diskusjonen igjen :(

F35 er dyrere enn Gripen.. ja...  også?

Om Norge skulle hatt samme kapasitet med Gripen som F35 ville vi måtte ha 2-3 ganger så mange fly og det er ikke billigere for å si det slik. 

Dette er enkel analyse .. om fire Tu-160 eskortert av fire Su-34 kommer inn mot Norge hvor mange F35 vs Gripen må sendes opp for å avskjære / ødelegge denne styrken. 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, scuderia said:

Dette er enkel analyse .. om fire Tu-160 eskortert av fire Su-34 kommer inn mot Norge hvor mange F35 vs Gripen må sendes opp for å avskjære / ødelegge denne styrken. 

Like mange?

Gripen og F35 laster vel omtrent like mange luft til luft missil så lenge F35 berre skal laste innvendig for å ha håp om at "stealth" egenskapane kjem til nytte. Laster F35 utvendig så går det ut over "stealth" eigenskapane og akselerasjon og manøvrerbarheit. Det siste kan kompanserast med å ta med mindre drifstoff, men då er rekkevidda ikkje så mykje betre enn Gripen.

Ytelse Gripen vs. F35 kjem heilt an på kva andre forutsettningar du legg inn. Langt ut og om "stelaht" fungerer har F35 fordelar, nærmare base og om motstandaren veit kvar F35 er så er Gripen raskare og meir manøvrerbar.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
scuderia skrev (På 6.12.2021 den 9.54):

Sukk.. denne diskusjonen igjen :(

F35 er dyrere enn Gripen.. ja...  også?

Om Norge skulle hatt samme kapasitet med Gripen som F35 ville vi måtte ha 2-3 ganger så mange fly og det er ikke billigere for å si det slik. 

Dette er enkel analyse .. om fire Tu-160 eskortert av fire Su-34 kommer inn mot Norge hvor mange F35 vs Gripen må sendes opp for å avskjære / ødelegge denne styrken. 

Også?

Syns du det var greit at folkevalgte politikere, som f.eks Strøm-Erichsen, løy ved valget av fly? Det er hele poenget mitt her.

Men historien ser ut til å gjentas både i Finland og Sveits...

 

https://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/216023/norwegian-defence-budget-reveals-real-f_35-costs-<i>(free-access)<§i>.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...