Gå til innhold

Nybegynner(lærer) trenger hjelp til utstyr


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er naturfaglærer og ønsker å kunne tilby elever muligheten til å lære seg å lodde og finne prosjekt de kan bygge(https://www.instructables.com/circuits/soldering/projects/)

Men for å lære dette bort, ønsker jeg å teste litt først for å ha LITT forkunnskaper før de får slippe til( selv om jeg tenker at dette er prøve og feile, og at de lærer mye av det)

Hva trenger jeg av utstyr og finnes det evt noen sett med div?(motstander, kondensatorer, lysdioder, etc etc)

Fant f.eks dette https://cdon.no/elektronikk/metallfilm-motstander-assortert-pakke-sett-sortiment-sett-faste-kondensatorer-p-72570899

Hva bør jeg kjøpe og hva burde jeg evt lese meg opp på?

takk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville brukt slike loddefrie Bread Board:

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/elektroniklab/luxorparts-koblingsbrett-1680-tilkoblinger-p36253

Så på linken din  fra instructables, og dette er egentlig step. 2. Først kobler man på "Skolebrett" (Breadboard). 

Sett med motstander må du ha. Men du trenger en oppbevaringsboks. Jeg har kjøpt sortinmentboks på biltema. 

Denne ser veldig kjekk ut, men for å komme i gang trenger du strengt tatt bare noen få mostander. 1K, 0K3 og 0K18 for eksempel .

The sky is the limmit. Jeg holder selv på med Arduino og har ganske mye stesj etter hvert. 

Følger: 

https://www.youtube.com/c/greatscottlab

https://www.youtube.com/c/AndreasSpiess

https://www.youtube.com/user/bigclivedotcom

 

Lenke til kommentar

Jeg har lært meg VELDIG mye når det kommer til elektronikk selv de siste to årene. For 2 år siden skjønte jeg knapt hvordan jeg skulle koble en led for å få den til å lyse og i dag programmerer jeg arduino, lager egne kretskort, og i det hele tatt har jeg fått en veldig god forståelse av elektronikk. Jeg har ingen utdannelse rundt dette.