Gå til innhold

Nybegynner(lærer) trenger hjelp til utstyr


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er naturfaglærer og ønsker å kunne tilby elever muligheten til å lære seg å lodde og finne prosjekt de kan bygge(https://www.instructables.com/circuits/soldering/projects/)

Men for å lære dette bort, ønsker jeg å teste litt først for å ha LITT forkunnskaper før de får slippe til( selv om jeg tenker at dette er prøve og feile, og at de lærer mye av det)

Hva trenger jeg av utstyr og finnes det evt noen sett med div?(motstander, kondensatorer, lysdioder, etc etc)

Fant f.eks dette https://cdon.no/elektronikk/metallfilm-motstander-assortert-pakke-sett-sortiment-sett-faste-kondensatorer-p-72570899

Hva bør jeg kjøpe og hva burde jeg evt lese meg opp på?

takk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville brukt slike loddefrie Bread Board:

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/elektroniklab/luxorparts-koblingsbrett-1680-tilkoblinger-p36253

Så på linken din  fra instructables, og dette er egentlig step. 2. Først kobler man på "Skolebrett" (Breadboard). 

Sett med motstander må du ha. Men du trenger en oppbevaringsboks. Jeg har kjøpt sortinmentboks på biltema. 

Denne ser veldig kjekk ut, men for å komme i gang trenger du strengt tatt bare noen få mostander. 1K, 0K3 og 0K18 for eksempel .

The sky is the limmit. Jeg holder selv på med Arduino og har ganske mye stesj etter hvert. 

Følger: 

https://www.youtube.com/c/greatscottlab

https://www.youtube.com/c/AndreasSpiess

https://www.youtube.com/user/bigclivedotcom

 

Lenke til kommentar

Jeg har lært meg VELDIG mye når det kommer til elektronikk selv de siste to årene. For 2 år siden skjønte jeg knapt hvordan jeg skulle koble en led for å få den til å lyse og i dag programmerer jeg arduino, lager egne kretskort, og i det hele tatt har jeg fått en veldig god forståelse av elektronikk. Jeg har ingen utdannelse rundt dette. 

Det jeg ikke helt forstår er om du isolert sett vil lære og lodde, eller og løre mer grunnleggende om elektronikk. Arduino kan være en litt bratt lørekurve hvis du vil lære koding på et såpass nivå at du kan løre det bort selv på skikkelig måte. For å lodde trenger du jo ikke kjøpe komponenter heller. 

jeg anbefaler allikevel at du kjøper et Arduino start kit. I dette kittet får du med en lærebok som tar for seg enkle oppgaver og alt du trenger av komponeter etc. følger med. Boken er på norsk og fåes kjøpt på kjell & Co mener jeg å huske. Du kan også bestille fra Arduino.cc.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Jeg har lært meg VELDIG mye når det kommer til elektronikk selv de siste to årene. For 2 år siden skjønte jeg knapt hvordan jeg skulle koble en led for å få den til å lyse og i dag programmerer jeg arduino, lager egne kretskort, og i det hele tatt har jeg fått en veldig god forståelse av elektronikk. Jeg har ingen utdannelse rundt dette. 

Det jeg ikke helt forstår er om du isolert sett vil lære og lodde, eller og løre mer grunnleggende om elektronikk. Arduino kan være en litt bratt lørekurve hvis du vil lære koding på et såpass nivå at du kan løre det bort selv på skikkelig måte. For å lodde trenger du jo ikke kjøpe komponenter heller. 

jeg anbefaler allikevel at du kjøper et Arduino start kit. I dette kittet får du med en lærebok som tar for seg enkle oppgaver og alt du trenger av komponeter etc. følger med. Boken er på norsk og fåes kjøpt på kjell & Co mener jeg å huske. Du kan også bestille fra Arduino.cc.

Takker for detaljert svar. Jeg vil læren om grunnleggende elektronikk. Men så bare at mange diy greier på nettet var å sette på komponenter og lodde det sammen. Så jeg tenkte hvorfor ikke bare lære seg begge delene?

Lenke til kommentar

Nå har vel trolig Arduino veldig lite med "naturfag" å gjøre i utgangspunktet. For å lære seg selv samt andre elever kodespråket til Arduino krever det at alle elevene har en laptop med en ledig USB utgang for å programmere en Arduino. 

Hvis det er kun læreren som skal ha dette settet og famle seg frem til løsninger på egen PC mens han samtidig prøver og lære opp elevene, så tror jeg dette blir veldig lite givende for elevene. Alle elevene burde hatt sitt eget Arduino KIT mener jeg. Jada, det er jo ikke gratis, men du skal slett ikke se bort i fra at den yngre garde klarer dette langt bedre enn du tror. Enkelte elever i dag driver kanskje med hjemmesider og litt koding og forstår sammenhengen. Så kanskje er det elevene selv som må lære opp læreren i steden?

I så tillfelle er jo dette bare positivt og ikke minst veldig artig og inkluderende for elevene. Alle hjelper hverandre og elevene tar litt styringen. Det skaper samarbeid.

Man kan faktisk også bruke Arduino til noe som kan forenes med naturfag. Feks. får man sensorer som måler fuktighet. Man kan ut fra dette lage et automatisk vannesystem med vannpumpe til plantene. Når jorden blir for tørr, så starter pumpen etc. 

Man kan også lage værstasjoner. Man trenger kun temperatursensor og en fuktighetssensor for å komme i gang. 

Den aller største terskelen her blir å mestre kodingen. Som sagt så kan det hende du er heldig og har en elev i klasserommet som kan dette litt fra før (litt avhengig av alder på elevene). Hvis ikke så kan lærekurven bli litt bratt, med tanke på tiden man har til rådighet. 

Men man kan jo feks. gi elevene "hjemmelekser" og sende med dem Arduino settene hjem. Enkelte vil nok kanskje synes dette er ekstra interessant og gøy :) 

Lenke til kommentar

Eller så kan man jo droppe Arduino, og kanskje heller lage noe slik, som elevene kan ta med seg hjem og bruke igjen senere etc.:

Alt du trenger her er kobbertråd, loddetinn, loddebolt og 3V coin cell batterier samt led dioder. Koster svært lite og du kan kjøpe til alle sammen i klassen. Her trenger man ikke motstander, da disse coin cell batteriene har en ganske høy indre motstand fra før. 

Et litt artig prosjekt som krever en god del fingerferdigheter og elevene kan lage sine egne figurer etc og bestemem vanskelighetsgraden selv :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler LED dioder i 1206 størrelse da disse er ganske store (men allikevel veldig små). 

kan kjøpes her feks:

https://www.aliexpress.com/item/1005001719324641.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.36d97003QMrYAU&algo_pvid=e4424230-29f8-4ddc-9c96-a290dfd82d82&algo_exp_id=e4424230-29f8-4ddc-9c96-a290dfd82d82-4&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000017328850761"}

6-7 kroner for 100stk. Kjøp litt forskjellige farger. :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for gode svar. Har ikke tilgang på noe makerspace. Dette er bare jeg som har blitt litt interessert, og tenkte at jeg kunne bruke det til noe fag, etterhvert som jeg blir mer trygg på hva jeg driver med.

Angående Arduino, så syntes jeg det så veldig morsomt ut, og blir nok å kjøpe meg et sett å kose meg med i julen, når jeg har fri.

Har kjøpt dioder, motstander, funnet en haug meg ødelagte barneleker, loddebolt, brytere og andre småting som jeg skal kose meg med. Skal tråle etter nybegynneriting. Syntes den spøkelsesgreia så morsom ut😁👍

Lenke til kommentar
rakk1 skrev (2 timer siden):

Takk for gode svar. Har ikke tilgang på noe makerspace. Dette er bare jeg som har blitt litt interessert, og tenkte at jeg kunne bruke det til noe fag, etterhvert som jeg blir mer trygg på hva jeg driver med.

Angående Arduino, så syntes jeg det så veldig morsomt ut, og blir nok å kjøpe meg et sett å kose meg med i julen, når jeg har fri.

Har kjøpt dioder, motstander, funnet en haug meg ødelagte barneleker, loddebolt, brytere og andre småting som jeg skal kose meg med. Skal tråle etter nybegynneriting. Syntes den spøkelsesgreia så morsom ut😁👍

Ja, begynn i det små. Dette er bare gøy :) 

å reparere barneleker var faktisk en veldig god ide. Mye av dette er nok relativt lett og fikse vil jeg tro, hvis ikke dem er for avanserte. Altså ikke lekene, men selve kretsen :) 

Det er mye du etter hvert finner ut at du vil trenge som du ikke har tenkt på fra starten. Jeg har kjellern ful av komponenter og i starten begynte jeg kun med led og motstander. 

Men kost på deg en skikkelig loddestasjon. Den vil du få veldig god nytte av. En som varmer seg opp fort og som er effektiv. Kan anbefale Ksger T12. Søk på AliExpress. Dette er bra saker. Ikke betal ut av nesa for en Weller loddestasjon. :) 

Arduino er gøy og i mitt hode en viktig del av prosessen. Kjøp deg også noen attiny85. Dette er på en måte en bitte liten arduino som kan programmeres og tar veldig liten plass. 

"Blynk" er også noe du bør søke opp. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bjerknez skrev (På 22.11.2021 den 22.30):

Ja, begynn i det små. Dette er bare gøy :) 

å reparere barneleker var faktisk en veldig god ide. Mye av dette er nok relativt lett og fikse vil jeg tro, hvis ikke dem er for avanserte. Altså ikke lekene, men selve kretsen :) 

Det er mye du etter hvert finner ut at du vil trenge som du ikke har tenkt på fra starten. Jeg har kjellern ful av komponenter og i starten begynte jeg kun med led og motstander. 

Men kost på deg en skikkelig loddestasjon. Den vil du få veldig god nytte av. En som varmer seg opp fort og som er effektiv. Kan anbefale Ksger T12. Søk på AliExpress. Dette er bra saker. Ikke betal ut av nesa for en Weller loddestasjon. :) 

Arduino er gøy og i mitt hode en viktig del av prosessen. Kjøp deg også noen attiny85. Dette er på en måte en bitte liten arduino som kan programmeres og tar veldig liten plass. 

"Blynk" er også noe du bør søke opp. :)

Tusen takk for godt svar!

Ja de barnelekene er veldig enkle å fikse, men det er vel på det nivået ejg er foreløbig. som regel er det bare å lodde noe som er gått av. Angående loddebolt, så kjøpte jeg faktisk meg en Weller WSL, og den er jo gammel og fikk den for noen hundrelapper, så den er vel greit i noen år fremover(men så faktisk på den du nevner først, men så noen rare reviews, så da jeg fant en weller til samme pris...).

Ja regner med det blir å komme mer etterhvert, ettersom jeg skjønner hva det er jeg trenger:)

Jeg gleder meg til dette, så nå er det bare å finne tid:D

som et enkelt førsteprosjekt(langtids, unger  + jobb) har jeg tenkt å bygge meg en arcademaskin. Lite teknisk men morsomt og litt lodding og kontrollkort

 

Lenke til kommentar

Hehe, ja. Jeg startet med en bunt ledninger, en sliten loddebolt og et multimeter som ikke virket. I dag har jeg kjøpt meg utstyr og komponeter for til sammen ganske vesentlige summer. Har spart enormt på og handle fra AliExpress(!!).

Jeg tror jeg har det meste av komponenter til å bygge nærmest hvilken som helst krets. 

Du kan med en gang kjøpe deg et resistor kit med forskjellige motstander, kondensator kit, voltregulatorer, LED dioder, vanlige dioder, diverse ledninger etc. Loddebolt har du. 

Du trenger også "perf board" for å lage prototyper av egne kretser etc. (søk på google). 

Selv om du tror du har alt en eller annen gang, så skal jeg love deg at du kun har pisket i overflaten :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...