Gå til innhold

Den australske marinen sliter med NH90 – kjøper flere Seahawk-helikoptre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror vi må se på antall år med erfaring i å produsere helikopter. Igor Sikorsky fløy sin egen VS-300 den 14 sept 1939 som første helikopter i verden for 82 år siden. Dette helikopteret fungerte så bra at Igor solgte bilen og brukte helikopteret daglig til jobb. Siden er vel 20 000 stk Sikorsky helikoptre produsert. NH 90 er vell ett par tiår og produsert i antall på 400. Nh90 er kanskje ett pent helikopter å se på ,men de tekniske løsningene er for dårlige. Sikorsky Saehawk er kansje mindre iøyenfallende,men til gjengjeld med mye meir gjennomførte og robuste tekniske løsninger. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Her i Norge er forsvarsledelsen så lite villig til å ta ansvar for sine feil, at jeg er redd fregattene aldri kommer til å få helikoptre i sin levetid. Kystvakten får kanskje innleide sivile helikoptre. At man ikke kan kjøpe hyllevare fordi de "ikke har nødflyteutstyr" er en fullstendig oppkonstruert unnskyldning. Ingen andre nato land har slike krav for militære helikopre, såvidt jeg vet.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, ACYBN18O said:

Tror vi må se på antall år med erfaring i å produsere helikopter. Igor Sikorsky fløy sin egen VS-300 den 14 sept 1939 som første helikopter i verden for 82 år siden. Dette helikopteret fungerte så bra at Igor solgte bilen og brukte helikopteret daglig til jobb. Siden er vel 20 000 stk Sikorsky helikoptre produsert. NH 90 er vell ett par tiår og produsert i antall på 400. Nh90 er kanskje ett pent helikopter å se på ,men de tekniske løsningene er for dårlige. Sikorsky Saehawk er kansje mindre iøyenfallende,men til gjengjeld med mye meir gjennomførte og robuste tekniske løsninger. 

Nja, nå har dette gått som de har fordi vi finansierer NHI sin utviklingsavdeling med hjelp av sære krav og ole-brumm mentalitet. Hadde vi valgt Sikorsky ville vi fremdeles ikke tatt til takke med hyllevare, og vi ville også da sett forsinkelser og Carte Blanche for utvikling av særnorske påfunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...