Gå til innhold

Abit IC7 MAX3 og støtte for HD over 137GB


Anbefalte innlegg

Hmm, har et heller lite problem. Med mitt gamle Msi KT3 Ultra-ARU uten noe som helst slags Bios Update funket en WD200 HD i min maskin, etter at jeg hadde aktivert 48-bits adressering såklart. Nå derimot med MAX3 funker det ikke med nyeste Bios en gang. Jeg bruker for ordens skyld windows 2000 med service pack 4. Blir meget takknemelig om noen vet noe om det her, siden alle filmene mine er på den manglende 70 GB's delen :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaja, tror kanskje jeg fant en liten feil her ja, men kan ikke helt skjønne hvordan det har skjedd, eneste jeg gjorde var å bytte HK. Uansett, fikk denne meldingen her da jeg startet opp Partition Magic 8;

 

"Disk 2 (190779MB 25841c 240h 63 s) appears to have partitions created using a different drive geometry (255h 63s). This Serious problem can lead to data loss.

No partition manipulations should be made to this disk using this product or the operating systems-s products. You should back up the data on this disk, delete all partitions, create new partitions under the new drive geometry, and then restore your data using the backup"

 

Men det som er merkelig er at alle partisjoner bortsett fra G:\ som er på den HD'n fungerer helt fint, er det noen som har noen tips til hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar

Spennende. Jeg har selv bestilt det kortet og harddisk på 250 GB S-ATA.

 

Hvis jeg var deg, hadde jeg bytta til det gamle hovedkortet, sjekka om det virka og tatt backup. Formatert harddisken og bytta hovedkort igjen. Så partisjonert da.

 

Jeg hadde ikke brukt den harddisken, for det - som feilmeldingen sier - hadde bare klussa det til, og det skikkelig.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har ABIT IC7-Max 3 og har overhodet ikke problemer med disker over 137GB.

Jeg kjører Windows 2000 Server med SP4.

 

Jeg har 2x36,7GB WD Raptor disker for OS og 4x250GB SATA disker for lagring (i 2xRAID0 på ca. 500GB hver).

Dette var overhodet ikke noe problem.

 

Muligens at IDE kontrolleren (jeg bruker kun SATA) ikke støtter over 137GB, men det tviler jeg sterkt på, da kortet er såpass nytt.

 

Mest sannsynlig skyldes problemet måten partisjonene er satt opp på, så jeg støtter forslaget over om at du bør ta backup med det andre hovedkortet og formatere.

 

Arcade

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har ABIT IC7-Max 3 og har overhodet ikke problemer med disker over 137GB.

Jeg kjører Windows 2000 Server med SP4.

 

Jeg har 2x36,7GB WD Raptor disker for OS og 4x250GB SATA disker for lagring (i 2xRAID0 på ca. 500GB hver).

Dette var overhodet ikke noe problem.

 

Muligens at IDE kontrolleren (jeg bruker kun SATA) ikke støtter over 137GB, men det tviler jeg sterkt på, da kortet er såpass nytt.

 

Mest sannsynlig skyldes problemet måten partisjonene er satt opp på, så jeg støtter forslaget over om at du bør ta backup med det andre hovedkortet og formatere.

 

Arcade

Er fordi du kjører S-ATA at du ikke har problemer tror jeg, nyeste BIOS updaten fikset nemlig det der, men står ikke noe om vanlig IDE feil. Men er en på jobben som nevnte noe på at det kan skje slik da man går fra en AMD plattform til en Intel plattform (snakkes visst av erfaring, hadde skjedd med han før), så jeg tar backup på den 120 GB jeg får låne, så fjerner jeg alle partisjonene bortsett fra den som er "borte". for da ligger de 130 GB som har vært i bruk i "avaliable space", og da kommer den partisjonen som er "borte" frem igjen, siden den da er den eneste som plassen er i bruk på. har gjort noe lignende før så vet hva jeg gjør der. Grunnen til at jeg ikke kan koble opp de gamle HK er fordi det er "long gone", solgte det med en gang.

Lenke til kommentar
Hmm, har et heller lite problem. Med mitt gamle Msi KT3 Ultra-ARU uten noe som helst slags Bios Update funket en WD200 HD i min maskin, etter at jeg hadde aktivert 48-bits adressering såklart. Nå derimot med MAX3 funker det ikke med nyeste Bios en gang. Jeg bruker for ordens skyld windows 2000 med service pack 4. Blir meget takknemelig om noen vet noe om det her, siden alle filmene mine er på den manglende 70 GB's delen :(

Les denne tråden du, så ordner det seg :thumbup:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=165302

Lenke til kommentar

Til alle som nevner det med å aktivere 48-bits adressering, så er det allerede gjort, men virker som om det er noe feil med disken siden jeg får følgende melding (som jeg postet litt lenger opp);

 

"Disk 2 (190779MB 25841c 240h 63 s) appears to have partitions created using a different drive geometry (255h 63s). This Serious problem can lead to data loss.

No partition manipulations should be made to this disk using this product or the operating systems-s products. You should back up the data on this disk, delete all partitions, create new partitions under the new drive geometry, and then restore your data using the backup"

 

Der står det noe om "Different drive Geometry" , og det er et "gresk" problem for meg, altså noe jeg skjønner heller lite av. Takk til all hjelp hittil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...