Gå til innhold

Tor og Odin og de - en religion?


Anbefalte innlegg

Ola Drunk skrev (På 22.10.2021 den 8.35):

Ikke mer troverdig, men det er lettere å avkrefte det med torden og ting som går mer under «overtro».

Kristen mytologi, det kan man alltids finne forklaringer for, selv om det strider mot det som er akseptert vitenskap.

Det med norrøn mytologi er mer konkret.

Det er forskjell på hvor «åpenbart» ting er innen vitenskap. I dag har vi jo mye fly og helikopter i atmosfæren og viten om fysikk i naturen. Hvordan evolusjonen har utviklet mennesket er litt mer bob-bob, og lettere å «bortforklare», selv om det er akseptert kunnskap vitenskapelig.

Bare her på dette forumet er det jo noen som forkaster vitenskap til fordel for bokstavtro bibeltro. Jeg kan ikke skjønne at noen ville gjort det med tordenvær… kan være at det er mindre akseptert bare, men det er jo bare å ta seg en tur opp i himmelen når det tordner så ser man at det ikke er noen som kjører med hest og kjerre der og kaster en hammer etter jotner..

Nå er jo ikke nørron mytologi nedtegnet like godt som feks kristendom, slik at det er vanskelig å vite konkret hva de faktisk trodde, hvis man vil så kan man helt sikkert finne måter å få dette til å virke mer troverdig, slik man gjør med bibelen som er skrevet for lenge siden. 

Hvis jeg feks hevder at Tor og hammeren nå er usynlig for mennesker, hvordan vil du si at jeg tar feil dersom jeg ikke tror på den vitenskapelige teorien? 

Så er det jo slik, at hvis man virkelig tror på Tor og Odin så blir du latterliggjort, men hvis du er kristen så er det jo helt fair og normalt, selvom man i utgangspunktet tror på totalt usannsynlige ting i begge tilfeller ifølge vitenskapen. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (2 timer siden):

Flat earth er ganske "stort", og eksisterer i utgangpsunktet av religiøse grunner, der de mener at vitenskapen kun er et redskap som brukes for å eliminere gud. Jeg synes ikke det er noe mer problematisk å forkaste den vitenskapelige forklaringen på torden, dersom man er overbevist om at dette er laget av Tors Hammer, enn å forkaste det at jorda er rund basert på vitenskapelige forklaringer. Nå kan man jo faktisk observere selv at jorda er rund, men man kan ikke observere hvordan tordenlyden lages, kanskje det faktisk er mer troverdig med hammer enn flat jord. 

Sånn enkelt forklart, så må du jo tro på den vitenskapelige forklaringen på ting, hvis du vil se bort ifra mytologiske eller religiøse forklaringer. Hvis man ikke stoler på det vitenskapelige, så er jo de andre forklaringene "troverdige" de? 

Enig i det, torden vs flat jord, men det er ikke saken her det står visst heller ikke i bibelen av jorden er flat noe sted etter hva jeg har lest. Hvis man tar skapelsesberetningen i bibelen så er den mye vanskeligere å motbevise enn tordenværet. De fleste kristenfundamentalister tror ikke jorden er flat, dette er mer konspirasjonsteoretikere tenker jeg. Eller troll.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

Nå er jo ikke nørron mytologi nedtegnet like godt som feks kristendom, slik at det er vanskelig å vite konkret hva de faktisk trodde, hvis man vil så kan man helt sikkert finne måter å få dette til å virke mer troverdig, slik man gjør med bibelen som er skrevet for lenge siden. 

Hvis jeg feks hevder at Tor og hammeren nå er usynlig for mennesker, hvordan vil du si at jeg tar feil dersom jeg ikke tror på den vitenskapelige teorien? 

Så er det jo slik, at hvis man virkelig tror på Tor og Odin så blir du latterliggjort, men hvis du er kristen så er det jo helt fair og normalt, selvom man i utgangspunktet tror på totalt usannsynlige ting i begge tilfeller ifølge vitenskapen. 

Enig i at det med nedtegnelser er et poeng.

De fleste kristne tror vel at det som står i bibelen er lignelser og ikke bokstavelig ment. Spørsmålet mitt var om det samme kunne være med åsatro, og da mener jeg at det er noe jeg undrer meg over ikke at jeg har fasiten

Lenke til kommentar
Ola Drunk skrev (9 minutter siden):

Enig i det, torden vs flat jord, men det er ikke saken her det står visst heller ikke i bibelen av jorden er flat noe sted etter hva jeg har lest. Hvis man tar skapelsesberetningen i bibelen så er den mye vanskeligere å motbevise enn tordenværet. De fleste kristenfundamentalister tror ikke jorden er flat, dette er mer konspirasjonsteoretikere tenker jeg. Eller troll.

Det er nok ikke så vanskelig å motbevise at menneskearten oppstod fra 2 eksemplarer, eller egentlig ett eksemplar der eksemplar nr 2 ble laget av det første eksempelets ribbein... Ta så med det vi vet om arters overlevelse når det er få individer i arten, samt alle de genfeil man vet kan oppstå dersom man bedriver innavl i ekstrem grad. Man trenger ingen doktorgrad for å forstå at man ikke kan lage et menneske av et ribbein. 

Du ser, man må legge til noe guddommelig for å få det til å funke, og det er det jeg gjorde med usynlige Tor og hans hammer. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ola Drunk skrev (14 minutter siden):

Enig i at det med nedtegnelser er et poeng.

De fleste kristne tror vel at det som står i bibelen er lignelser og ikke bokstavelig ment. Spørsmålet mitt var om det samme kunne være med åsatro, og da mener jeg at det er noe jeg undrer meg over ikke at jeg har fasiten

Det samme kan absolutt være med åsatru, denne er vel egentlig aldri nedskrevet (?) , men gått på folkemunne. Hele mytologien kan like gjerne bestå av lignelser som den tolkningen vi har laget 1200 år senere. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Det er nok ikke så vanskelig å motbevise at menneskearten oppstod fra 2 eksemplarer, eller egentlig ett eksemplar der eksemplar nr 2 ble laget av det første eksempelets ribbein... Ta så med det vi vet om arters overlevelse når det er få individer i arten, samt alle de genfeil man vet kan oppstå dersom man bedriver innavl i ekstrem grad. Man trenger ingen doktorgrad for å forstå at man ikke kan lage et menneske av et ribbein. 

Du ser, man må legge til noe guddommelig for å få det til å funke, og det er det jeg gjorde med usynlige Tor og hans hammer. 

 

 

 

Man må legge til noe som strider mot naturvitenskap ja, men jeg vil hevde at åsatro bryter mer med naturvitenskap enn kristendom. Fordi slike religioner som åsatro går mer på å forklare ting i naturen enn religioner som kristendom. Som torden, vekst i naturen etc. Gud og Jesus er mer usynlige.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Det samme kan absolutt være med åsatru, denne er vel egentlig aldri nedskrevet (?) , men gått på folkemunne. Hele mytologien kan like gjerne bestå av lignelser som den tolkningen vi har laget 1200 år senere. 

Noe er nedskrevet, men det er ikke i samme omfang som bibelen nei. Tror det heter Edda.

Lenke til kommentar
Ola Drunk skrev (59 minutter siden):

Man må legge til noe som strider mot naturvitenskap ja, men jeg vil hevde at åsatro bryter mer med naturvitenskap enn kristendom. Fordi slike religioner som åsatro går mer på å forklare ting i naturen enn religioner som kristendom. Som torden, vekst i naturen etc. Gud og Jesus er mer usynlige.

Tja, jeg vet ikke..... Det er lite naturvitenskapelig med en kar oppi himmelen som styrer og steller, mennesker som står opp fra de døde etter flere dager, metter enorme folk med èn fisk og ett brød, lager en båt som får plass til et par av alle verdens dyr osv osv. Listen er lang i bibelen også, med ting som er i strid med naturvitenskapen.  

Jeg vil påstå at både bibelen og åsatruen er full av tøv, hvis man skal se på det med vitenskapelige øyne. En stor del av bibelen må forklares med guddommelighet, det samme kan man bruke for å forklare hvordan Tor lager torden og midgardsormen eksisterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (47 minutter siden):

Tja, jeg vet ikke..... Det er lite naturvitenskapelig med en kar oppi himmelen som styrer og steller, mennesker som står opp fra de døde etter flere dager, metter enorme folk med èn fisk og ett brød, lager en båt som får plass til et par av alle verdens dyr osv osv. Listen er lang i bibelen også, med ting som er i strid med naturvitenskapen.  

Jeg vil påstå at både bibelen og åsatruen er full av tøv, hvis man skal se på det med vitenskapelige øyne. En stor del av bibelen må forklares med guddommelighet, det samme kan man bruke for å forklare hvordan Tor lager torden og midgardsormen eksisterer.

Ja, men poenget mitt var at med åsatro så skjer disse tingene «her og nå» i naturen, det er ikke bare fantastiske ting som skjedde for evigheter siden. Da er det lettere å falsifisere og da bryter det etter mitt syn mer med vitenskap. Åsetro sier jo at Tor er oppi himmelen akkurat når det tordner, da er det enkelt å motbevise. Men ifølge bibelen så skjedde alt for lenge siden.

Lenke til kommentar
Ola Drunk skrev (11 minutter siden):

Ja, men poenget mitt var at med åsatro så skjer disse tingene «her og nå» i naturen, det er ikke bare fantastiske ting som skjedde for evigheter siden. Da er det lettere å falsifisere og da bryter det etter mitt syn mer med vitenskap. Åsetro sier jo at Tor er oppi himmelen akkurat når det tordner, da er det enkelt å motbevise. Men ifølge bibelen så skjedde alt for lenge siden.

Er noe mer i tråd med vitenskapen fordi det skjedde for lenge siden? Igjen, hvordan kan du motbevise at det er Tor som lager torden her og nå, dersom han er usynlig?  Du er nødt til å støtte deg til det noen forskere sier, og stole på de. Hvis man da ikke stoler på vitenskapen eller forklaringsmodellene, så blir det for meg helt legit å tro på at det er Tor. Like legit som det å tro at den kristne gud finnes. 

Nå setter jeg ting veldig på spissen, men for meg så er det ingen av de nåværende religionene som er mer troverdig enn de andre. Det som sies i Ancient Aliens er mer troverdig.

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 23.10.2021 den 20.13):

Er noe mer i tråd med vitenskapen fordi det skjedde for lenge siden? Igjen, hvordan kan du motbevise at det er Tor som lager torden her og nå, dersom han er usynlig?  Du er nødt til å støtte deg til det noen forskere sier, og stole på de. Hvis man da ikke stoler på vitenskapen eller forklaringsmodellene, så blir det for meg helt legit å tro på at det er Tor. Like legit som det å tro at den kristne gud finnes. 

Nå setter jeg ting veldig på spissen, men for meg så er det ingen av de nåværende religionene som er mer troverdig enn de andre. Det som sies i Ancient Aliens er mer troverdig.

 

Det er enklere å motbevise noe som skal skje her og nå enn noe som skjedde for tusenvis av år siden. Det kan være noe av grunnen til at flere tror på den kristne gud enn tor og odin (i norge).

Lenke til kommentar
Ola Drunk skrev (På 29.10.2021 den 18.40):

Det er enklere å motbevise noe som skal skje her og nå enn noe som skjedde for tusenvis av år siden. Det kan være noe av grunnen til at flere tror på den kristne gud enn tor og odin (i norge).

Men de kristne tror jo på en gud som eksisterer her og nå, og at bibelen er skriften som forteller guds ord og hans sannhet. 

Grunnen til at folk tror, handler jo mest overtalelse og hva som er "lov" å tro på der man kommer i fra, man kan heller spørre seg om hvorfor noen religioner dør ut og nye kommer til, jeg tror ikke dette handler om hva som høres mest vitenskapelig korrekt ut i det hele tatt. 

 

Lenke til kommentar
On 10/29/2021 at 6:40 PM, Ola Drunk said:

Det er enklere å motbevise noe som skal skje her og nå enn noe som skjedde for tusenvis av år siden. Det kan være noe av grunnen til at flere tror på den kristne gud enn tor og odin (i norge).

Vel, ifølge Snorre Sturlassons bodde Odin i Sigtuna (Sigtuna kommune i Sverige) mens Jesus ifølge Lukas var i Jerusalem (Provinsen Judea i Romerriket) Hva Jesus fra Nasaret gjorde med verden er noe alle vet. Men hva gjorde Odin fra Sigtuna med verden ? Ingen ting ! Det er nok det som er grunnen til at folk tror på Jesus, ikke Odin eller noen av de andre heltene. 

 

life06pix.jpg

Endret av IHS
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 30.10.2021 den 20.23):

Men de kristne tror jo på en gud som eksisterer her og nå, og at bibelen er skriften som forteller guds ord og hans sannhet. 

Grunnen til at folk tror, handler jo mest overtalelse og hva som er "lov" å tro på der man kommer i fra, man kan heller spørre seg om hvorfor noen religioner dør ut og nye kommer til, jeg tror ikke dette handler om hva som høres mest vitenskapelig korrekt ut i det hele tatt. 

 

Ja kanskje. Det finnes ingen gud uansett.

Lenke til kommentar
On 10/31/2021 at 6:08 PM, IHS said:

Hva Jesus fra Nasaret gjorde med verden er noe alle vet. Men hva gjorde Odin fra Sigtuna med verden ? Ingen ting ! Det er nok det som er grunnen til at folk tror på Jesus, ikke Odin eller noen av de andre heltene.

At du ikke vet om noe, er ikke bevis på at det ikke finnes.

 Fks. skapte Odin  jorden ut av jetten Ymirs kropp, med sine to brørdre Vile & Ve.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (6 minutter siden):

Jeg vil vel si skapelse av planeten jorden er mer enn oppstandelse.
Men ja, uansett, jeg tror jeg forstår at det var satirisk ment fra din side.

Det er en tre-enighet da. Så det er jo samme guden som skapte jorden på 7 dager. Det er regnet som en monoteistisk religion. Faderen, sønnen og den hellige ånd er ulike utrykk for samme gud.

Det står jo mye fint Jesus gjorde i bibelen ja, men selv tror jeg ikke på trolldom så han var nok bare en mann. Når «evnene» var så overdrevet kan vel alt i prinsippet være oppspinn.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Ola Drunk said:

Det er en tre-enighet da. Så det er jo samme guden som skapte jorden på 7 dager. Det er regnet som en monoteistisk religion. Faderen, sønnen og den hellige ånd er ulike utrykk for samme gud.

Det er noen som krangler om akkurat det i en annen tråd.

Eneste jeg ville redegjøre for var at Odin sies å ha gjort like oppsiktsvekkende ting som Abrahams gud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...