Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Støp av søyler - vann i hull - hjelp


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har god erfaring med støp av søyler ved å bore hull i grunnfjell, lime kamstål og støpe. Men nå har jeg kommet borti et hull på ca. 1 m dyp med mye vann i hullet som ligger langs fjellet. Jeg får ikke boret hull så spørsmålet er om det er nødvendig? Hva ville dere gjort? Skal jeg fylle litt grus i bunn (25cm) og støpe søylerør oppå grusen? Ellers la papprøret nå helt ned til fjell og støpe direkte selv med vann i hullet men uten å bore i fjellet?

Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Dilemma said:

Hva skal søylene bære?

Lager et lite rom på 2 m x 0,9 m som skal ha div. rensetanker til vann. Tenkte støpe to søyler 2 m fra hverandre med 2x48mm bjelker mens resten av bjelkelaget skrus til bunnsvilla på hovedhuset.

Lenke til kommentar

Veldig vanskelig å si, vet alt for lite om forholdene, og hva som skal være sluttresultatet. 

Om du graver et hull i jorden ned på flatt fjell, og skal fylle på meg jord, så skal det være helt greit å bare støype rett ned på berget om det eksempelvis skal ligge en platting etc på toppen. Men kan evt velge å støpe en litt bredere sokkel om røret i seg selv ikke er veldig bredt.

Litt etter forholdene er det mulig å tømme hullet for vann, både med pumpe og ved en lang hageslange og par lange lungedrag i slangen om du klarer å legge utløpet lavere enn bunnen av hullet.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Serpentbane said:

Veldig vanskelig å si, vet alt for lite om forholdene, og hva som skal være sluttresultatet. 

Om du graver et hull i jorden ned på flatt fjell, og skal fylle på meg jord, så skal det være helt greit å bare støype rett ned på berget om det eksempelvis skal ligge en platting etc på toppen. Men kan evt velge å støpe en litt bredere sokkel om røret i seg selv ikke er veldig bredt.

Litt etter forholdene er det mulig å tømme hullet for vann, både med pumpe og ved en lang hageslange og par lange lungedrag i slangen om du klarer å legge utløpet lavere enn bunnen av hullet.

Her kommer en superrask skisse. Nå er hullet ca. 30cm med vann, terrenget har fall men å få en slange lavere enn bunnen av hullet blir nokså umulig. Hytta står stort sett rett på lyngen, med unntak av 3 søyler på grunnfjell som støtter hytta i enden hvor bildet er tatt.

IMG_1494.jpg

Lenke til kommentar

Jeg ville gravd ned til fjellet og fått bort så mye jord som mulig, auset ut så mye som mulig av vannet, kastet en god dæsj betong i bunnen av hullet. Om du bruker tørrbetong er for øvrig en anbefalt metode for å støype søylefundamenter å helle litt vann i hullet først og så tømme neddi tørrbetong og så litt vann på toppen igjen, så da er det bare å anslå litt hvor mye vann det er.

Sett så papprøret ned i hullet, litt ned i betongen i bunnen, og rett det opp og sikre at det står stødig. La betongene i hullet få litt tid på seg, og fyll så røret med betong.

Edit: Tar naturligvis det at betongen armeres tilstrekkelig som en selvfølge ;)

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Serpentbane said:

Jeg ville gravd ned til fjellet og fått bort så mye jord som mulig, auset ut så mye som mulig av vannet, kastet en god dæsj betong i bunnen av hullet. Om du bruker tørrbetong er for øvrig en anbefalt metode for å støype søylefundamenter å helle litt vann i hullet først og så tømme neddi tørrbetong og så litt vann på toppen igjen, så da er det bare å anslå litt hvor mye vann det er.

Sett så papprøret ned i hullet, litt ned i betongen i bunnen, og rett det opp og sikre at det står stødig. La betongene i hullet få litt tid på seg, og fyll så røret med betong.

Edit: Tar naturligvis det at betongen armeres tilstrekkelig som en selvfølge ;)

Takk, det høres jo ut som en fin plan. Det du mener er å bruke ublandet tørrbetong, rett og slett strø rett oppi hullet til ønsket masse? Uten din anbefaling ville jeg blandet til en jordfuktig konsistens til plattformen😃 

Lenke til kommentar
eidos skrev (1 minutt siden):

Takk, det høres jo ut som en fin plan. Det du mener er å bruke ublandet tørrbetong, rett og slett strø rett oppi hullet til ønsket masse? Uten din anbefaling ville jeg blandet til en jordfuktig konsistens til plattformen😃 

Stemmer. Du kan naturligvis elte den litt nede i hullet, men behøver ikke forhåndsblande. Bare se ant litt og juster litt mengden vann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...