Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Støp av søyler - vann i hull - hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har god erfaring med støp av søyler ved å bore hull i grunnfjell, lime kamstål og støpe. Men nå har jeg kommet borti et hull på ca. 1 m dyp med mye vann i hullet som ligger langs fjellet. Jeg får ikke boret hull så spørsmålet er om det er nødvendig? Hva ville dere gjort? Skal jeg fylle litt grus i bunn (25cm) og støpe søylerør oppå grusen? Ellers la papprøret nå helt ned til fjell og støpe direkte selv med vann i hullet men uten å bore i fjellet?

Takk for alle tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutes ago, Dilemma said:

Hva skal søylene bære?

Lager et lite rom på 2 m x 0,9 m som skal ha div. rensetanker til vann. Tenkte støpe to søyler 2 m fra hverandre med 2x48mm bjelker mens resten av bjelkelaget skrus til bunnsvilla på hovedhuset.

Skrevet

Veldig vanskelig å si, vet alt for lite om forholdene, og hva som skal være sluttresultatet. 

Om du graver et hull i jorden ned på flatt fjell, og skal fylle på meg jord, så skal det være helt greit å bare støype rett ned på berget om det eksempelvis skal ligge en platting etc på toppen. Men kan evt velge å støpe en litt bredere sokkel om røret i seg selv ikke er veldig bredt.

Litt etter forholdene er det mulig å tømme hullet for vann, både med pumpe og ved en lang hageslange og par lange lungedrag i slangen om du klarer å legge utløpet lavere enn bunnen av hullet.

Skrevet
17 minutes ago, Serpentbane said:

Veldig vanskelig å si, vet alt for lite om forholdene, og hva som skal være sluttresultatet. 

Om du graver et hull i jorden ned på flatt fjell, og skal fylle på meg jord, så skal det være helt greit å bare støype rett ned på berget om det eksempelvis skal ligge en platting etc på toppen. Men kan evt velge å støpe en litt bredere sokkel om røret i seg selv ikke er veldig bredt.

Litt etter forholdene er det mulig å tømme hullet for vann, både med pumpe og ved en lang hageslange og par lange lungedrag i slangen om du klarer å legge utløpet lavere enn bunnen av hullet.

Her kommer en superrask skisse. Nå er hullet ca. 30cm med vann, terrenget har fall men å få en slange lavere enn bunnen av hullet blir nokså umulig. Hytta står stort sett rett på lyngen, med unntak av 3 søyler på grunnfjell som støtter hytta i enden hvor bildet er tatt.

IMG_1494.jpg

Skrevet (endret)

Jeg ville gravd ned til fjellet og fått bort så mye jord som mulig, auset ut så mye som mulig av vannet, kastet en god dæsj betong i bunnen av hullet. Om du bruker tørrbetong er for øvrig en anbefalt metode for å støype søylefundamenter å helle litt vann i hullet først og så tømme neddi tørrbetong og så litt vann på toppen igjen, så da er det bare å anslå litt hvor mye vann det er.

Sett så papprøret ned i hullet, litt ned i betongen i bunnen, og rett det opp og sikre at det står stødig. La betongene i hullet få litt tid på seg, og fyll så røret med betong.

Edit: Tar naturligvis det at betongen armeres tilstrekkelig som en selvfølge ;)

Endret av Serpentbane
Skrevet
10 minutes ago, Serpentbane said:

Jeg ville gravd ned til fjellet og fått bort så mye jord som mulig, auset ut så mye som mulig av vannet, kastet en god dæsj betong i bunnen av hullet. Om du bruker tørrbetong er for øvrig en anbefalt metode for å støype søylefundamenter å helle litt vann i hullet først og så tømme neddi tørrbetong og så litt vann på toppen igjen, så da er det bare å anslå litt hvor mye vann det er.

Sett så papprøret ned i hullet, litt ned i betongen i bunnen, og rett det opp og sikre at det står stødig. La betongene i hullet få litt tid på seg, og fyll så røret med betong.

Edit: Tar naturligvis det at betongen armeres tilstrekkelig som en selvfølge ;)

Takk, det høres jo ut som en fin plan. Det du mener er å bruke ublandet tørrbetong, rett og slett strø rett oppi hullet til ønsket masse? Uten din anbefaling ville jeg blandet til en jordfuktig konsistens til plattformen😃 

Skrevet
eidos skrev (1 minutt siden):

Takk, det høres jo ut som en fin plan. Det du mener er å bruke ublandet tørrbetong, rett og slett strø rett oppi hullet til ønsket masse? Uten din anbefaling ville jeg blandet til en jordfuktig konsistens til plattformen😃 

Stemmer. Du kan naturligvis elte den litt nede i hullet, men behøver ikke forhåndsblande. Bare se ant litt og juster litt mengden vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...