Gå til innhold

Hjelp til idee til ungdomsbedrift!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser den, er vanskelig det der. Man trenger ikke alltid å finne noe helt unikt derimot. Prøv å let etter noe du kunne skulle ønske var lettere å få tak i der du bor. 

Eksempel kan f.eks være:

boba te. Det har tatt helt av i Oslo ihvertfall. Kafeer som spesialiserer seg på dette har lange køer ut av lokalene sine.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (25 minutter siden):

Kva har du tilgang til av utstyr? Kva er det du ikkje har tilgang til? 

Vil det være aktuelt å produsere noko fysisk eller er du avgrensa til å levere ein teneste? 

Hadde noe lignende når jeg gikk på vgs, da var alt teoretisk. Du skulle lage en plan, budsjett osv. Ingenting fysisk.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Om det er ei rein teoretisk tankeøving så speler det eigentleg ingen rolle kva ein tek utgangspunkt i ettersom produktet eller tenesta ikkje er det viktige.

Då kan du berre seie ungdomsbedrifta skal drive med drop-shipping av eit produkt eller at dykk skal tilby å være ryddehjelp som ei teneste.

Tanken min var at de skulle prøve å finne noe som var interessant. Det vil som regel gjøre en sånn oppgave bedre og mer moro å jobbe med. 

Lenke til kommentar
fjs skrev (7 timer siden):

Hadde noe lignende når jeg gikk på vgs, da var alt teoretisk. Du skulle lage en plan, budsjett osv. Ingenting fysisk.

 

The Avatar skrev (7 timer siden):

Om det er ei rein teoretisk tankeøving så speler det eigentleg ingen rolle kva ein tek utgangspunkt i ettersom produktet eller tenesta ikkje er det viktige.

Då kan du berre seie ungdomsbedrifta skal drive med drop-shipping av eit produkt eller at dykk skal tilby å være ryddehjelp som ei teneste.

I dag er nok en ungdomsbedrift noe langt mer enn dette, studer https://www.ungdomsbedrift.no/UEUB/Utvikling-drift og bli vis. Kort sagt er etableringen en del av faget entreprenørskap, en opplæring som har glimret med sitt fravær i tiår i norsk skolevesen, men - omsider, omsider - gitt den status det børha i ethvert land hvor politikere klarer å se noe mellom arbeidsgver og arbeidstaker også, nemlig personer som lever av å produsere/selge noe for egen regning og risiko. Etter min vurdering er muligheten for å lære dette i ung alder noe av det beste som har skjedd vgs med elelver som tenker på å bli studenter senere minst siden gymnasetiet ble avviklet og vgs almenfag (nå vgs studeforberedende) med faglig tragisk nivå oppstod ut fra norsk tankegang om at man for all del ikke må kunne for mye eller kreves for mye av i sine beste år for læring , nå venter jeg bare på at faget skal komme i ungdomsskolen også.  

Alle på grønn avdeling hos min arbeidsgiver bes prøve å finne tid til å gi slike undomsbedrifter de vurderer som seriøse en hjelpende hånd, rød avdeling har dessvere for det ene ikke tid og hånderer for det andre for mye konfidensiell info som flyter på pultene og vises på skjermene der hele tiden. (Enkelt sagt vil rød avdeling hos oss si dem som leverer ihht inngåtte avtaler her og nå, grønn avdeling oss som sørger for at at vi har interessante lønnsomme avtaler å levere ihht også neste år + best mulig grunnlag for gode leveringer da så lenge rød avdeling leverer kvalitetsvare her og nå.) Vi har også godt samarbeid med et par ungdomsbedrifter som er blitt videreført ført som studentbedrifter (absolutt INTET er nemlig som en UB så solid fundamentert og etablert den kan overdra sin substans til en SB!) og i dag sørger for at AS Norge har ansatte som skaffer seg mat i munn og klær på kropp uten å behøve verken “noen somvil ansettemeg”- posisjon eller NAV for dette. Slikt er nemlig fullt mulig, men bare mulig når elever som driver sin UB  VIL noe, ikke når største viljen der er “uærk, SÅ dårlig karakter for SÅ mange linjer skrevet” eller “urkog akk, det er SÅ kjedelig her asså - lærer, kan vi ikke gå hjem nå?!”(Akk ja, i dag går det så altfor mange som tross svake teoretiske evner godt kunne etablert seg en arbeidsplass og i stedet hever NAV-trygd fordi skolesystemet i Norge ikke lengre får skille ånd og hånd i den alderen slikt bør skilles om samfunnsgavnet skal bli størst - uten at skillet av den grunn skal bety ikke-kryssbar avgrunn siden man utvikler seg gjennom livet og oppdager stadig nye ting ved seg selv! Man snakket i min tid som gammel gymnasiast om det forkastelige i folk som satt av en skoleplass der til ingen nytte bare fordi deres far hadde stumpen full av penger, fine fornemmelser og råd til å la sønn/datter sitte der så lenge de ikke lagde uro, men sov fredelig og strøk med glans til artium. Hva gjør norsk skole i stor stil med mange i dag bare fordi AS Norge har stumpen full av penger og politkere med fine fornemmelser på samme område som har gitt ordet "sløseri" totalt ny mening?) 

Har sendt TS første dose info om temaer på https://www.ungdomsbedrift.no/UEUB/Utvikling-drift vi på grønn avdeling hos oss også har fokus på jevnlig. Et av dem er temaet TS også selv har formulert litt mer umodent enn meg (skulle bare mangle, det er forskjell på ingen og noen tiårs erfaring i livets skole etter avsluttet gymnas/vgs!) “Hva kan vi med de rammene vi har pr idag/realistisk kan ordne på kort sikt levere til våre kunder/potensielle kunder neste år og hvorfor blir det ut fra våre mål bedre butikk/måloppnåelse å levere B enn A”  

Lenke til kommentar
GJESTESVAR skrev (41 minutter siden):

 

I dag er nok en ungdomsbedrift noe langt mer enn dette, studer https://www.ungdomsbedrift.no/UEUB/Utvikling-drift og bli vis. Kort sagt er etableringen en del av faget entreprenørskap, en opplæring som har glimret med sitt fravær i tiår i norsk skolevesen, men - omsider, omsider - gitt den status det børha i ethvert land hvor politikere klarer å se noe mellom arbeidsgver og arbeidstaker også, nemlig personer som lever av å produsere/selge noe for egen regning og risiko. Etter min vurdering er muligheten for å lære dette i ung alder noe av det beste som har skjedd vgs med elelver som tenker på å bli studenter senere minst siden gymnasetiet ble avviklet og vgs almenfag (nå vgs studeforberedende) med faglig tragisk nivå oppstod ut fra norsk tankegang om at man for all del ikke må kunne for mye eller kreves for mye av i sine beste år for læring , nå venter jeg bare på at faget skal komme i ungdomsskolen også.  

Alle på grønn avdeling hos min arbeidsgiver bes prøve å finne tid til å gi slike undomsbedrifter de vurderer som seriøse en hjelpende hånd, rød avdeling har dessvere for det ene ikke tid og hånderer for det andre for mye konfidensiell info som flyter på pultene og vises på skjermene der hele tiden. (Enkelt sagt vil rød avdeling hos oss si dem som leverer ihht inngåtte avtaler her og nå, grønn avdeling oss som sørger for at at vi har interessante lønnsomme avtaler å levere ihht også neste år + best mulig grunnlag for gode leveringer da så lenge rød avdeling leverer kvalitetsvare her og nå.) Vi har også godt samarbeid med et par ungdomsbedrifter som er blitt videreført ført som studentbedrifter (absolutt INTET er nemlig som en UB så solid fundamentert og etablert den kan overdra sin substans til en SB!) og i dag sørger for at AS Norge har ansatte som skaffer seg mat i munn og klær på kropp uten å behøve verken “noen somvil ansettemeg”- posisjon eller NAV for dette. Slikt er nemlig fullt mulig, men bare mulig når elever som driver sin UB  VIL noe, ikke når største viljen der er “uærk, SÅ dårlig karakter for SÅ mange linjer skrevet” eller “urkog akk, det er SÅ kjedelig her asså - lærer, kan vi ikke gå hjem nå?!”(Akk ja, i dag går det så altfor mange som tross svake teoretiske evner godt kunne etablert seg en arbeidsplass og i stedet hever NAV-trygd fordi skolesystemet i Norge ikke lengre får skille ånd og hånd i den alderen slikt bør skilles om samfunnsgavnet skal bli størst - uten at skillet av den grunn skal bety ikke-kryssbar avgrunn siden man utvikler seg gjennom livet og oppdager stadig nye ting ved seg selv! Man snakket i min tid som gammel gymnasiast om det forkastelige i folk som satt av en skoleplass der til ingen nytte bare fordi deres far hadde stumpen full av penger, fine fornemmelser og råd til å la sønn/datter sitte der så lenge de ikke lagde uro, men sov fredelig og strøk med glans til artium. Hva gjør norsk skole i stor stil med mange i dag bare fordi AS Norge har stumpen full av penger og politkere med fine fornemmelser på samme område som har gitt ordet "sløseri" totalt ny mening?) 

Har sendt TS første dose info om temaer på https://www.ungdomsbedrift.no/UEUB/Utvikling-drift vi på grønn avdeling hos oss også har fokus på jevnlig. Et av dem er temaet TS også selv har formulert litt mer umodent enn meg (skulle bare mangle, det er forskjell på ingen og noen tiårs erfaring i livets skole etter avsluttet gymnas/vgs!) “Hva kan vi med de rammene vi har pr idag/realistisk kan ordne på kort sikt levere til våre kunder/potensielle kunder neste år og hvorfor blir det ut fra våre mål bedre butikk/måloppnåelse å levere B enn A”  

Takk for info, kult at de får til noe mer skikkelig i dag :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...