Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp elektroteknikk oppgave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 9/26/2021 at 7:33 PM, vidor said:

Du har alt av info du trenger til å løse oppgaven. Husk at U = R * I.

Alt av info er der, men det var ganske krøkkete og dårlig skrevet. Mulig noe av det har med uvant notasjon (for meg):

- Det heter spenningsdeler, ikke "spenning deler". Såpass norskkunnskaper bør man kunne forvente av en lærebok/lærer.

- U_i på tegningen blir til U_tit i oppgaven. Mulig dette er vanlig ut fra læreboken, men utydelig hva som menes.

- U_3 er ikke på tegningen, men man må anta at dette er spenningen over R_3, men tilsvarende for R_2 benevnes U_R2. Dette er vel for å hinte om at hele motstanden da inngår i utgangsdelen av spenningen. Hadde man hatt en c-oppgave der man skal beregne utgangsspenningen når glideren står midt på hadde jo dette blitt fryktelig rotete. Mulig denne notasjonen er vanlig i læreboken.

Oppgaven prøver vel å si at potmeteret kan fordele 50kOhm mellom utgangen og resten, men det blir så innviklet at jeg tror det skaper mer forvirring enn oppgaven skulle tilsi.

 

 

Endret av Gunnar Mo
Lenke til kommentar

Må si meg enig i at teksten var temmelig rotete og inkonsekvent ja. Må gå ut i fra et par ting.

U er Utgangsspenning og det som er ut som 1 ved siden av er bare noe bøss eller en strek på papiret.

U3 er UR3. Det virker rotete å kalle spenning over R3 for U3 og spenning over R2 for UR2.

Vi får da:

  • Nederste stilling: U = UR3 = 25V
  • Øverste stilling: U = UR2+UR3 = 175V
  • Inngangsspenning er som på tegning: 205V

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
On 9/28/2021 at 2:51 PM, sedsberg said:

 

U er Utgangsspenning og det som er ut som 1 ved siden av er bare noe bøss eller en strek på papiret.

 

Godt mulig det ikke er en i slik jeg skrev. Ikke umulig at læreren har snippet tegningen fra en plass og ikke fått med seg alt (mao. at det faktisk har stått tit en gang)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...