Gå til innhold

Nå regner det på Vestlandet, men er det for sent til å senke strømprisen? [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ann Myhrer Østenby (NVE) sier, " – Ja, men ned til den grensen bestemmer aktørene selv. Nå er vi på den tiden av året hvor det normalt er høyest fylling. Fyllingsgraden nå er 63 prosent, og vi har vært nede på 20 prosent på andre tider av året. Så det er lavt til å være på det høyeste, men fortsatt veldig langt unna minstevannstanden".

NVE får seg til å si hva som helst. I år er altså fyllingsgraden på nedadgående i uke 30,mens det normale er mot uke 50! Hun indikerer at grensen for hvor lite fyllingsgrad det skal være nå når det normalt nærmer seg maksimum, skal være årets minimum som vanligvis inntreffer i midten av april!.

En skulle tro at NVE primært skulle ivareta Norges og det norske folks interesser, men nok en gang demonstreres at det omvendte er tilfellet!

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Når man hører ministere og ledernde politikere i "styringspartiene" Høyre og Ap hevder at det ikke er mulig å lege begrensninger på eksporten, da må det være lov å bli forundret. Når de største kraftleverandørene eies av fellesskapet, så finnes det et styre og en administrasjon som har full anledning til å vise samfunnsansvar. I denne sammenhengen så ville det bety å manøvrere magasinene med tanke på å sikre magasinfylling til vinterforsyningen av norsk vannkraft. De siste månedene har man gjort det stikk motsatte, nemlig å eksportere mer kraft enn det har vært tilsig til magasinene. Dette er intet mindre enn totalt fravær av samfunnsansvar, av både styrene og administrasjonene i de offentlige "foretakene" som kraftselskapene er. Her må politikerne ta ansvar og bytte ut styrene og få på plass eierstyring av energiselskapene, til beste for befolkningen. Hvordan de store kontantstrømmene fra krafthandelen disponeres er nok ute av kontroll, på samme måte som vi har sett eksempler på i Bompengeselskapene. Ledelsen i Agder Energi setter eksempelvis av milliarder av kroner til egennyttige formål som tillegspensjoner, og det vitner om at bonuser fra krafthandel kan være mer styrende enn samfunnsansvaret for kraftforsyning gjennom vinteren.Er denne bransjen ogledelsen i offentlige "foretak" blitt den norske varianten av russernes Oligarker? Lønnsnivå og pensjoner har hatt en eventyrlig vekst i forhold til personlig ansvar og risiko/konkuransen om stillingene.

Ufin spekulasjon, javel, men krafteksporten har åpenbart vært prioritert denne sommeren!

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er enkelt egentlig. Når politikerne får mer midler å rutte med, får de også mer makt. Samtidig får befolkningen mindre frihet når strømmen blir dyrere og må bare finne seg i å betale det ting koster og delta i samfunnet på vanlig måte. Dette er vinn-vinn for den politiske eliten. Samtidig skjønner de at dette har gått så langt at det ikke kan snus lenger. Da begynner folket å krangle med hverandre og kalle folk for ting, diskutere løsninger i det uendelige. Istedet for å skylde på de som egentlig er årsaken. Men det har pågått i lang tid. Privatisering av kraftmarkedet var vel de røde parti som gjorde på starten av 90-tallet, uten at jeg har satt meg så veldig mye inn i dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (16 minutter siden):

Det er enkelt egentlig. Når politikerne får mer midler å rutte med, får de også mer makt. Samtidig får befolkningen mindre frihet når strømmen blir dyrere og må bare finne seg i å betale det ting koster og delta i samfunnet på vanlig måte. Dette er vinn-vinn for den politiske eliten. Samtidig skjønner de at dette har gått så langt at det ikke kan snus lenger. Da begynner folket å krangle med hverandre og kalle folk for ting, diskutere løsninger i det uendelige. Istedet for å skylde på de som egentlig er årsaken. Men det har pågått i lang tid. Privatisering av kraftmarkedet var vel de røde parti som gjorde på starten av 90-tallet, uten at jeg har satt meg så veldig mye inn i dette.

Både enig og uenig, egentlig. Om de offentlig eide energiselskapene hadde hatt styrer som med sin fulle rett satte nasjonal forsyningssikkerhet først, og instruerte administrasjonene om at dette skulle prioriteres, da kunne vel ingen legge seg opp i det?! I en hvilken som helst privat virksomhet har man frihet til å velge mål og strategi som ikke nødvendigvis gir den største kortsiktige gevinsten. Våre Oligarker i energiselskapene agerer absolutt kortsiktig, med langt mindere tanke på samfunnsansvar enn for eksempel matvarehandlerne i Norgesgruppen. Det er nå mitt inntrykk, og jeg er ikke i stand til å finne noen motiver for dette, annet enn personlig vinning i form av lønnsfest og gode pensjonsavtaler osv.

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strømprisen og vannverdien er et veddemål. Får jeg mer for vannet mitt nå, enn jeg kan få i fremtiden? Når vårflommen kommer er vannet verdt null, for da må flomvannet fra snøsmeltingen til havet. Skal man ha penger for vannet så må det gjennom turbinen før vårflommen. Hvis man er tom for vann så er det samme hvor høy strømprisen er, man får uansett ikke betalt noe som helst. 
 

poenget er at hvis kraftprodusentenes analytikere tror de ikke vil gå tom for vann før vårflommen, så kan de fortsatt melde produksjon. Hvis de tror prisen skal bli kjempehøy så ville de vært bedre tjent med å produsere mindre, helt til prisen ble drevet opp nok til at andre kilder tas i bruk, kilder som for eksempel at man importerer strøm fra europa over mellomlandsforbindelsene  eller at gamle kraftverk startes opp - kull eller atomkraft. I verste fall må industri stenge ned, men de har gjerne så lange kontrakter at det ikke handles på spotmarkedet uansett. For å snu kraftflyten på kablene kreves det at prisen er høyere i landet som strømmen går til. Og det vedder produsentene på at de er bedre tjent med å la være, enn så lenge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...