Gå til innhold

Hvor går pengene fra betaling av høye strømpriser?


lada1

Anbefalte innlegg

Nå kom jeg på en morsom konspirasjons-teori:

"Rystelser" i samfunnet/økonomien (som for eksempel ekstreme strømpriser) fører (ofte) over tid til overføring av verdier til de rikeste (fra underklassen). Rike kan best benytte seg av situasjoner - slik som kjøp av boliger som tvang-selges. Så kan man  leie ut slike boliger til f.eks. NAV.

Så "rystelser" må man ha ved mellomrom 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Staten kan ta ut 50-70 mrd til våren. Det er ekstra skatter som er pålagt strømkundene. 10 000 kr av det er mine skattepenger, og utgjør en stor skatteøkning for meg i år. 

Prisen på fjernvarme følger strømprisene (merkelig nok)  og varmen kommer fra søppelforbrenning og oljefyring. Da tjener kraftselskapet fryktelig mye penger og regningen sendes borettslagene og sameiene som ikke har penger, men må øke husleiene for å betale regningen. Noen har vedtatt husleieøkninger allerede fordi de ikke har nok penger i banken. Varmtvann og fyring er inkludert i fellesutgiftene hos de fleste.

Så tar staten ut utbytte der også.

Beboerne vet ikke at dette er ekstraskatt.

Politikerne gleder seg til å bruke opp de ekstra pengene. 

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sikkert noen som kan dette bedre enn jeg ! Stillingsenergi og bevegelsesenergi.

La oss ta fysikken og naturlover i bruk. Ta en tønne, bor et 10 mm hull i den og sett i en kork. Fyll tønna med rent vann. Sett tønna på en krakk. Sett ut 20 pinner i bakken på en linje ut fra tønna med den første 10 cm ut fra hullet, så en pinne for hver 10 cm. Napp ut proppen. Strålen vil treffe 2 meter ut fra tønna først, så vil strålen bli kortere etter som vannstanden synker og trykket minsker. 

Menn kan nok kjenne igjen denne prosessen 💦 Først lang stråle og så kortere til det er tomt og trykket er borte. Er det langt ned, kan strålen komme lenger ut avh av luftmotstand og vind.

Turbinen i en damvegg får vann fra dammen. Trykket minker etter som vannstanden synker. Trykket bestemmes mest av høydeforskjellen mellom uttaket fra dammen og ned til der turbinene er. Er det veldig høydeforskjell, kan man sette inn flere turbiner på røret på veien ned i dalen. Vannet har trykk og får fart. Det hele slutter som regel ved havflaten.

Jo mere trykk jo mere strøm. 

Men at jeg skal betale mere for strømmen/vannet når det er lite i dammen, det forstår jeg ikke. 

Og at mere penger gir mere strøm, det forstår jeg heller ikke.

Men at noen kan spekulere i kriser og mangel på noe, det forstår jeg. 

At f eks korona-vaksine kan koste en årslønn til slutt når det er vanskelig å få tak i det forstår jeg. Og at folk dør fordi de ikke kan betale så mye, det forstår jeg. At noen lager en auksjon blant gamle rike syke for å presse dem for penger, det forstår jeg. Men å akseptere, det er noe annet. 

Jeg forstår også tannleger som tar 7000 kr for en tannkrone de betaler 1000 kr for, det forstår jeg. De ønsker å bli rike og syns de fortjener det. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...