Gå til innhold

Fiber, Telenor ruter og oppkobling T-We dekoder


Anbefalte innlegg

Ny bruker her inne og ingen fag-ekspert, men prøver meg.

Har pusset opp i stua og flyttet TV vekk fra område med fiberinngang og Telenor-ruter (Den Snøhetta greia).
Koblet opp på motsatt side av stua og kjøpe en wifi-forsterker som jeg koblet trådløst opp mot ruter. Bruker så nettkabel (cat5e) inn fra denne forsterkeren til dekoder (Canal Digital ADB 5720 - ikke den nyeste som heter T-We boks II ). Problemet nå er at på denne måten har signalet på lineær-TV blitt noe dårligere - spesielt ved sportsendinger og opptak med spoling kan det bli pixlete/flimrete. 

Et viktig moment er jo at dekoderen ikke lenger får nett-tilførsel direkte fra original Telenor-ruter, men kan det være at en cat6e kabel gjør at problemet mitt forsvinner? Har som nevnt cat5e kabel men trodde ikke det skulle bety noe på sånn lavskala.

En annen mulighet er at den siste versjon av Telenor dekodere (T-We boks II) kanskje takler dette bedre. Er den trådløst tilkoblet ruter?

Noen forslag til hvordan optimalisere de lineære TV-sendingene fra CanalDigital-boksen? Vet at et alternativ er å dra en nettkabel fra Telenor-ruteren 15 meter, men det ønsket merkelig nok ikke samboeren her....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne dekoderen, 5720, får ikke tv-signalet via nettverkskabel, men via koakskabel - dette selv om du har fiber.

Så spørsmålet er her da hva du har gjort med denne koakskabelen i forbindelse med oppussingen? Har du kjøpt eller laget en lang kabel som går fra fibermodemet? Har det evt. blitt gjort av elektriker e.l.? Jeg tenker jo her at det trolig ikke er gjort av elektriker, for da ville man vel gjerne ha fått elektriker til å legge nettverkskabel sammen med koakskabelen.

T-We Boks II har støtte for trådsløsnett, men det erstatter likevel ikke koakskabelen.

Alternativt her: Er du sikker på at det er 5720 du har, og ikke 5743? 5743 kan benyttes på fiber med IPTV-forbindelse, og da er det bare nettverkskabel som benyttes. Hvis det så er tilfelle at det er 5743 med IPTV du har, og kjører dette via wifi, kan det være forklaring på hvorfor det er redusert bildekvalitet. Normalt sett skulle jeg tro at dette skulle gå helt greit, men kan da også eksempelvis være at det er større sjanse for problemer hvis man gjør opptak samtidig som man ser på TV.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kort innpå..... er det mulig å ta med seg T-We II boksen på hytta for å se TV der?
Jeg har 250Mb internettforbindelse på hytta. Routeren er koblet til en 8 port switch.  Da jeg koblet T-We boksen opp første gang, oppdaterte den automatisk all firmware, men noen TV-kanaler fant den aldri.

Kreves det noe annet enn en spenstig internett forbindelse for  få dette til å virke?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Viking1 skrev (På 20.12.2021 den 21.28):

Kort innpå..... er det mulig å ta med seg T-We II boksen på hytta for å se TV der?
Jeg har 250Mb internettforbindelse på hytta. Routeren er koblet til en 8 port switch.  Da jeg koblet T-We boksen opp første gang, oppdaterte den automatisk all firmware, men noen TV-kanaler fant den aldri.

Kreves det noe annet enn en spenstig internett forbindelse for  få dette til å virke?

Du må nok bruke appen enten på en telefon og Chromecast eller legge den inn på en Apple TV.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
On 9/17/2021 at 2:52 PM, NULL said:

Denne dekoderen, 5720, får ikke tv-signalet via nettverkskabel, men via koakskabel - dette selv om du har fiber.

Så spørsmålet er her da hva du har gjort med denne koakskabelen i forbindelse med oppussingen? Har du kjøpt eller laget en lang kabel som går fra fibermodemet? Har det evt. blitt gjort av elektriker e.l.? Jeg tenker jo her at det trolig ikke er gjort av elektriker, for da ville man vel gjerne ha fått elektriker til å legge nettverkskabel sammen med koakskabelen.

T-We Boks II har støtte for trådsløsnett, men det erstatter likevel ikke koakskabelen.

Alternativt her: Er du sikker på at det er 5720 du har, og ikke 5743? 5743 kan benyttes på fiber med IPTV-forbindelse, og da er det bare nettverkskabel som benyttes. Hvis det så er tilfelle at det er 5743 med IPTV du har, og kjører dette via wifi, kan det være forklaring på hvorfor det er redusert bildekvalitet. Normalt sett skulle jeg tro at dette skulle gå helt greit, men kan da også eksempelvis være at det er større sjanse for problemer hvis man gjør opptak samtidig som man ser på TV.

Hei, virker som du har kontroll på dette. Jeg har flyttet inn i en leilighet med Telenor abbonoment for bredbånd og T-We.

Tv-en min blir plassert på motsatt side av stua der fiberen/koaksen kommer inn. Jeg vet at Tv-boksen kan kobles trådløst på bredbåndet men må ha koakskabel for å få inn kanalene. Jeg ønsker ikke å legge opp koakskabel rundt stua.

Finnes det egentlig noe alternativ for å få koaksignalet trådløst? Har sett litt på HDMI sender/mottaker. Har du noe tips?

Lenke til kommentar
4 hours ago, sneip123 said:

Hei, virker som du har kontroll på dette. Jeg har flyttet inn i en leilighet med Telenor abbonoment for bredbånd og T-We.

Tv-en min blir plassert på motsatt side av stua der fiberen/koaksen kommer inn. Jeg vet at Tv-boksen kan kobles trådløst på bredbåndet men må ha koakskabel for å få inn kanalene. Jeg ønsker ikke å legge opp koakskabel rundt stua.

Finnes det egentlig noe alternativ for å få koaksignalet trådløst? Har sett litt på HDMI sender/mottaker. Har du noe tips?

Hvilken tv-boks er det du har?

Lenke til kommentar

Bruksanvisningen for T-We Boks II (3770), side 11, viser kobling uten coax. Det må brukes nettverkskabel, trådløs fungerer ikke. Men da er man like langt, må trekke en kabel. 

sneip123 skrev (På 9.8.2023 den 13.26):

Finnes det egentlig noe alternativ for å få koaksignalet trådløst?

Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...