Gå til innhold

«Gratisprodukt» gir deg dyrt abonnement som er vanskelig å avslutte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hvis du mistenker at et uønsket abonnement er opprettet; oppgi kortet som defekt hos kortutsteder, så sperres det straks og så får du et med nytt kortnummer og samme PIN. Ingen kan føre noe på det gamle kortet.

Det måtte jeg gjøre da både Aftenposten og VG forlangte at jeg skulle ringe dem for å si opp et ab, og ingen andre måter ble akseptert. I mens løp det på belastninger med full pris på alt. For å si opp måtte jeg stå i telefonkø med 100 foran meg. Den regelen er laget for at det skal bli vanskelig å si opp. Man tegner et abonnement med et par klikk, men må si opp ved å stå i telefonkø en halvtime eller mere. De hadde i tillegg laget seg en regel som sa at man måtte si opp 4 dager før et ab gikk ut. Det kan være greit når det gjelder papiraviser, men ikke elektroniske tjenester, da er det bare megasleipt. 

Det er ganske merkelig at en kortbruker ikke kan blokkere for visse selgere så at at de ikke belaster kortet. En stund var det slik at hoteller kunne reservere f eks 2000 kr på kortet uten å si i fra, og det er leit når du skal betale på restaurant og kortet blir overtrukket. Det stoppet jeg ved å bruke et debet-kort for hotellet og ikke ha mere på kontoen enn det jeg ville bruke, og så overføre via nettbanken det som var nødvendig til en hver tid, og/eller bruke et annet kort til andre handler.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Dart said:

Hvis du mistenker at et uønsket abonnement er opprettet; oppgi kortet som defekt hos kortutsteder, så sperres det straks og så får du et med nytt kortnummer og samme PIN. Ingen kan føre noe på det gamle kortet.

Det måtte jeg gjøre da både Aftenposten og VG forlangte at jeg skulle ringe dem for å si opp et ab, og ingen andre måter ble akseptert. I mens løp det på belastninger med full pris på alt. For å si opp måtte jeg stå i telefonkø med 100 foran meg. Den regelen er laget for at det skal bli vanskelig å si opp. Man tegner et abonnement med et par klikk, men må si opp ved å stå i telefonkø en halvtime eller mere. De hadde i tillegg laget seg en regel som sa at man måtte si opp 4 dager før et ab gikk ut. Det kan være greit når det gjelder papiraviser, men ikke elektroniske tjenester, da er det bare megasleipt. 

Det er ganske merkelig at en kortbruker ikke kan blokkere for visse selgere så at at de ikke belaster kortet. En stund var det slik at hoteller kunne reservere f eks 2000 kr på kortet uten å si i fra, og det er leit når du skal betale på restaurant og kortet blir overtrukket. Det stoppet jeg ved å bruke et debet-kort for hotellet og ikke ha mere på kontoen enn det jeg ville bruke, og så overføre via nettbanken det som var nødvendig til en hver tid, og/eller bruke et annet kort til andre handler.

 

Ser for meg at å "blokkere for visse selgere" ville vært en risiko for selgere i form av at reservasjoner kun varer X så lenge, men det burde deffinitivt være en mye mere lett og konkret løsning. Feks en abboportal(? Vet ikke om dette er noe som hadde vært mulig men lov med litt drømmetenking. Banker har i dag god oversikt over hva som er hva, feks Nordea tilbyr allerede dette i appen sin men hadde vært enda kjekkere med en universal en). Det som var tilfellet med akkurat denne aktøren var at de proaktivt gjorde det vanskeligere til så og si helt umulig uten å ha endel datakompetanse. Jeg måtte grave meg dypt igjennom disse løsningene bare for å finne ut hvordan man fjerner sitt abbo hehe.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Selvstendigsaas said:

Tror ikke en "ubetalt faktura" gjelder som oppsigelse, da havner det nok bare til inkasso. Det er beste er nok å si opp skriftlig og ta vare på dette også la være å betale. Når kravet kommer, så bestrider man det og viser til oppsigelsen.

Man burde deffinitivt sende skriftlig oppsigelse! Men i dette tilfellet var det via Kortbetaling, heldigvis er det Shopify som står for lagring av kort så butikken kan på ingen måte se den infoen. Syns fortsatt det burde være en måte via bankid å stoppe tillatelsen for trekk fra disse butikkene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Selvstendigsaas skrev (1 minutt siden):

Tror ikke en "ubetalt faktura" gjelder som oppsigelse, da havner det nok bare til inkasso. Det er beste er nok å si opp skriftlig og ta vare på dette også la være å betale. Når kravet kommer, så bestrider man det og viser til oppsigelsen.

Rettslig er det nok med et brev. Er det et klart overtramp må det sendes klage til kortselskapet straks etter at det er klart at det er for vanskelig å si opp. Filme prosessen med video eller OBS med mikrofonlyd for å vise at det ikke går.

Fra i dag skal jeg filme alle bestillinger med OBS. Et kaffefirma sendte feil kaffe, og påstår at jeg har selv bestilt den typen i det antallet (5) men jeg bestiller alltid 10. Dessuten hadde jeg nettopp bestilt 10. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
DanielChristensen skrev (1 minutt siden):

Man burde deffinitivt sende skriftlig oppsigelse! Men i dette tilfellet var det via Kortbetaling, heldigvis er det Shopify som står for lagring av kort så butikken kan på ingen måte se den infoen. Syns fortsatt det burde være en måte via bankid å stoppe tillatelsen for trekk fra disse butikkene.

PayPal har også abonnementssystem der selger på samme måte kan opprette abonnementer for kunder. Men med den kan kjøper gå inn på og terminere abonnementer når de vil. At det opprettes slike blir alltid varslet med liten skrift i det du trykker Betal.

https://www.paypal.com/myaccount/autopay/   Klikk på den aktive AutoPay oppføringen og velg Avslutt.

PayPal er en fiffig sak for å hindre svindel og stoppe ubehag. Legg inn din bankkonto og evt debet og kreditkort. Når du betaler velger du selv hvilken kilde pengene skal komme fra. Bruk avanserte passord, ellers kan du bli fattig. Men du kan sikre deg ved at du bruker debetkort og ikke har penger på den oppgitte bankkontoen som hører til - før du skal betale. Du bør altså ha en egen kortkonto som er tom eller nesten tom. Det samme gjelder Vipps, at du bruker en egen kortkonto å hente fra.

De som har alle penger og kort på samme konto er utsatt. Mange er ikke vant til å ha flere konti.

Lenke til kommentar
Just now, Dart said:

PayPal har også abonnementssystem der selger på samme måte kan opprette abonnementer for kunder. Men med den kan kjøper gå inn på og terminere abonnementer når de vil. At det opprettes slike blir alltid varslet med liten skrift i det du trykker Betal.

https://www.paypal.com/myaccount/autopay/   Klikk på den aktive AutoPay oppføringen og velg Avslutt.

PayPal er en fiffig sak for å hindre svindel og stoppe ubehag. Legg inn din bankkonto og evt debet og kreditkort. Når du betaler velger du selv hvilken kilde pengene skal komme fra. Bruk avanserte passord, ellers kan du bli fattig. Men du kan sikre deg ved at du bruker debetkort og ikke har penger på den oppgitte bankkontoen som hører til - før du skal betale. Du bør altså ha en egen kortkonto som er tom eller nesten tom. Det samme gjelder Vipps, at du bruker en egen kortkonto å hente fra.

De som har alle penger og kort på samme konto er utsatt. Mange er ikke vant til å ha flere konti.

Paypal har faktisk masse fine løsninger for å forsikre svindel. Etter den nye EU-Betalingsloven (PSD2) er det så og si umulig å hacke kontoer på paypal. Men det er også et godt tips å høre på det gamle rådet "bruk kredittkort ved netthandel". Kredittkortleverandører er forpliktige til å hjelpe deg om du blir svindlet, med debet er du ikke like sikkret (Noe som er litt trist mtp ikke alle kan få kreditt)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
DanielChristensen skrev (24 minutter siden):

 

Ser for meg at å "blokkere for visse selgere" ville vært en risiko for selgere i form av at reservasjoner kun varer X så lenge, men det burde deffinitivt være en mye mere lett og konkret løsning. Feks en abboportal(? Vet ikke om dette er noe som hadde vært mulig men lov med litt drømmetenking. Banker har i dag god oversikt over hva som er hva, feks Nordea tilbyr allerede dette i appen sin men hadde vært enda kjekkere med en universal en). Det som var tilfellet med akkurat denne aktøren var at de proaktivt gjorde det vanskeligere til så og si helt umulig uten å ha endel datakompetanse. Jeg måtte grave meg dypt igjennom disse løsningene bare for å finne ut hvordan man fjerner sitt abbo hehe.

Du kan jo bruke de geografiske sperrene på kortet om det finnes. Er du i Norge og besøker Sverige, så kan du blokkere for alt unntatt Norge, samt slå sperren av og på ettersom det trengs. Er det sperret for Sverige, så kommer det bare melding "Ikke dekning". For å få tatt ut penger må du inn på kortutsteders sider og åpne sperren en stund. Det kan gå fort å slå av og på, og du trenger ikke logge ut av banken mens du foretar betaling med kortet, bare slå på sperren igjen og så logge ut etterpå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
DanielChristensen skrev (3 minutter siden):

Paypal har faktisk masse fine løsninger for å forsikre svindel. Etter den nye EU-Betalingsloven (PSD2) er det så og si umulig å hacke kontoer på paypal. Men det er også et godt tips å høre på det gamle rådet "bruk kredittkort ved netthandel". Kredittkortleverandører er forpliktige til å hjelpe deg om du blir svindlet, med debet er du ikke like sikkret (Noe som er litt trist mtp ikke alle kan få kreditt)

Man kan få debetkort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Eller kanskje de ble nødt til å endre rutinene etter at jeg klaget? Dette er en stund siden, og jeg skal aldri mere handle av de med kredittkort. Men de tar ikke PayPal fordi der kan jeg slå av abonnementer. Jeg så etter nå, og jeg har slått av (inactive) på et tyvetall slike i PayPal.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Forresten prøvde jeg å si opp elektroniske tjenester i Aftenposten og VG med epost. Det ble ignorert og nye belastninger kom. Epost ble ikke besvart. Til slutt ble jeg henvist til kundetelefonen og ikke ville de ringe meg.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Dart said:

Man kan få debetkort.

 

Fra https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/kortreklamasjon/#

"Visa og Mastercard praktiserer òg dei same rettane ved bruk av debetkort. Du kan dermed klage til banken din på vara og tenester som er kjøpt med vanlig debetkort også.

For debetkort er prosessen frem mot refusjon meir komplisert, samt at bankane ofte har korte klagefristar. Det er viktig at du kontaktar banken din så snart seljaren har avvist ditt krav."

Man har endel flere rettigheter med kredittkort, men er fult mulig og gå igjennom samme prosessen med debetkort ja!

Lenke til kommentar
Dart skrev (På 16.9.2021 den 13.02):

Du kan jo bruke de geografiske sperrene på kortet om det finnes. Er du i Norge og besøker Sverige, så kan du blokkere for alt unntatt Norge, samt slå sperren av og på ettersom det trengs. Er det sperret for Sverige, så kommer det bare melding "Ikke dekning". For å få tatt ut penger må du inn på kortutsteders sider og åpne sperren en stund. Det kan gå fort å slå av og på, og du trenger ikke logge ut av banken mens du foretar betaling med kortet, bare slå på sperren igjen og så logge ut etterpå.

De grensene er ikke nødvendigvis gyldige ved netthandel, så greit å forsikre seg om at dette og er sperret.

Dart skrev (På 16.9.2021 den 13.04):

Man kan få debetkort.

Det ble presentert  i det sitatet, at debetkort ikke tilbyr helt samme sikkerheten som med kredittkort. En sikkerhet som de som ikke kan få kredittkort dermed ikke får hjelp av.

Da hjelper det lite å påpeke at man kan få debetkort.

DanielChristensen skrev (På 16.9.2021 den 13.00):

Men det er også et godt tips å høre på det gamle rådet "bruk kredittkort ved netthandel". Kredittkortleverandører er forpliktige til å hjelpe deg om du blir svindlet, med debet er du ikke like sikkret (Noe som er litt trist mtp ikke alle kan få kreditt)

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Snowleopard skrev (50 minutter siden):

De grensene er ikke nødvendigvis gyldige ved netthandel, så greit å forsikre seg om at dette og er sperret.

Sperret for netthandel er en separat type transaksjoner man kan sperre for. Man vet ikke alltid hvilket land nettbutikken er i. Man sperrer for all netthandel overalt. Så ja. Bankene bestemmer selv hver for seg hva de vil tilby av kombinasjoner av ulike tjenester på kortene.

Snowleopard skrev (50 minutter siden):

at debetkort ikke tilbyr helt samme sikkerheten som med kredittkort. Da hjelper det lite å påpeke at man kan få debetkort.

Debetkort kan også i samme kort være Visa eller Mastercard, men trenger ikke av den grunn å være et kredittkort. Om det er kredittkort framgår av avtalen med utstederbanken. Mitt Visakort er kun et debetkort uten kreditt, og en reklamasjon på netthandel til Visa førte fram. Jeg fikk 99 kr tilbake for et kjøkkenredskap som selger ikke ville levere. Det samme med bildeler jeg aldri fikk, det beløpet var det PayPal som trakk fra selgers konto og krediterte meg da selger aldri svarte på henvendelsene. Fordi selger håpet jeg ville gi opp. 

Det samme debet Visa kortet virker på Vipps p2p, men ikke Vipps i butikk. Det tilbyr ikke banken min pga litt for "friske" gebyrer. Det oppdaget jeg da jeg skulle handle for hele familien i pølser, is og cola på idrettsbanen. Vipps virka ikke. Det virka heller ikke under pandemien i en elkjøp-butikk der de bare solgte via Vipps i butikk. Det var harde måter å oppdage ting.

Et rent debetkort er sjelden i våre dager, men det fins å få som tvillingkort i en bank, men da med samme PIN på alle kortene?! Det begrenser bruken og nødvendiggjør nøye kontroll med nettbankens saldo på tilkoblet konto. 

Det er en jungel der ute :-)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...