Gå til innhold

Asus LCD, område med ''kondens'' når skjerm er grå eller blå


Helm

Anbefalte innlegg

Hva kan denne feilen være? Øvre høyre hjørne av skjermen ser ut til å ha noe som ligner kondens men det er bare synlig når skjermen er grå eller blå. Overflaten er ren og det kan ikke være kondens på innsiden.

Jeg brukte en testvideo for å vise feilen. https://www.youtube.com/watch?v=diSoXAS-Cjk  Ved andre farger, f.eks rød og grønn, kan jeg ikke se feilen.

 

 

 

Det er en bærbar PC, ASUS ROG G750JZ-T4175H.

Jeg har ikke klart å finne ut akkurat hvilken type skjerm det er, men det er vel en eller annen form for LCD.

 

Skjermfeil.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gnidde med en våtserviett for briller og nå ser skjermen slik ut. Overflaten føltes litt annerledes ut på dette området. Jeg vet ikke om jeg har vasket vekk noe som skal være på skjermen?

Her er et til fotografi som viser at effekten har forandret seg noe. Dette skal være blå himmel og det er ikke nordlys. Denne effekten er tilstede uansett hva som vises på skjermen, men er mye mer synlig når det er blått eller grått.

 

1814199296_Asusskjermfeil.png.0dc17c3057538b2a89c5087aa94080ee.png

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I det første bildet ditt ser det jo ut som om noe grafikk har brent seg fast. Jeg visste ikke at det var mulig på nyere LCD-skjermer, men det var jo vanlig på skjermer i rikitg gamle dager, og da spesielt CRT-skjermer. Merkelig.

Bilde nummer to får meg til å tenke på en sak. Jeg har lest om at enkelte bærebare datamaskiner har problemer med at tastaturet blir klemt mot skjermen. Bildet ser ut til å vise noen ganske tydelige linjer, så kanskje dette er en mulig forklaring. Antagelig er det ikke mulig å reparere uten å skifte ut panelet.

Endret av Verm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som at et av diffuserlagene til bakgrunnsbelysningen er ødelagt. Er ivertfall mistenkelig likt. Dette fører til feil i lysbrytningen til panelet og kan fremstå som enten lysere eller mørkere områder. Er ikke stort å gjøre med det med mindre du bytter skjermpanel. Lcder på laptoper uten glass forran er skjøre saker. 

Endret av Vanagandr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er en klemskade må det være jeg som har gjort det når jeg tørket av skjermen. Men det er rart hvis den tåler så lite. Denne laptopen har hatt skjermen nede kanskje 6 ganger siden den var ny i 2015. Den brukes som stasjonær spill-PC og har blitt flyttet på et fåtall ganger. Det skadede området er dessuten utenfor rekkevidden av tastene når lokket er nede. Sist denne laptopen ble flyttet på var ca 3 år siden og jeg oppdaget skaden for 2-3 mnd siden.

Jeg fikk aldri slike skader på eldre laptoper med LCD-skjermer.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...