Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hund i sameie


Gjest a1269...26a

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

En valp kan man ikke gå i fra før den er trygg på seg selv, litt som et barn, og da må det trenes med litt fravær som øker mere og mere for å se og erfare om hunden kan være alene. Noen hunder viser seg å ikke kunne være alene i det hele tatt, eller kanskje ikke før den er et par år gammel. Det avhenger av så mye at det er ingen vits å fundere på. Om en valp blir alene for tidlig vil den bjeffe og kan gjøre mye ugagn. Bor man i blokk og jobber på dagtid, så må hunden kanskje være med.

Eller så får man heller skaffe seg to innekatter som kan holde hverandre med selskap. De sover ofte hele dagen også.

Dette løste nok ikke problemet, men er et innspill til andre og litt argumenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, BIGG said:

Tja... Jeg kommer på flere feilkilder sånn i farta.

1. Lydnivået på opptaket varierer veldig mellom forskjellige telefoner.
2. Jeg spiller av lyd på stasjonær PC, optisk ut, til en forsterker. Her kan volum justeres både på PC og forsterker.
3. Lydkilden har ingen "normalisering"(normalizing) slik man gjerne gjør på MP3 for å sette et tilnærmet standard lydnivå.

Med andre ord har jeg ingen formening om hvor høyt lydnivået ut skal være(unntaket er selvsagt musikk og vanlig tale).

Jeg sitter med gode øretelefoner og hører det ganske klart og tydelig samt flere bakgrunnslyder som er lave av natur - som referanse.

Men til saken. Hunden virker å kunne ha en grad av separasjonsangst. Absolutt ikke det verste tilfellet hvor den ville ult og grått mer enn bare å bjeffe.

På samme måte som 5 unger kan stå i en trampoline og skrike det lungene tåler i 4 timer 5 meter fra soveromsvindut ditt så kan en hund bjeffe når den er hjemme alene. Så lenge det skjer utenfor "ro-tiden" i borettslaget/sameiet er det ikke alltid så mye man kan få utrettet. De universielle reglen som gjelder for alle er ro fra ~23-07.

Noen hunder kan også reagere på lyder som at man banker i veggen, smeller i dører eller vinduer ol. Dette av "vaktinnstikt". Jeg hadde en bekjent som ble utsatt for forsøk på sabotasje på den måten. De banket i veggen eller smalt unødvendig hardt i verandadøren for å få hunden til å bjeffe,  før de satt på opptak på mobilen. Noe som ble avslørt med eieres hjemmeovervåkning. 

Jeg oppfordrer ellers alle hundeeiere til å ha en form for toveis kamera/lyd overvåkning hjemme når hunden er hjemme alene. Skulle hunden bli stresset av noe kan man roe den ned på den måten. Det er også lurt å trene en valp til å ligge i et bur når man er på jobb. Har man trent den til at buret er en "trygg plass" holder de seg ofte rolig der.

Hvor gammel er valpen?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Theo343 skrev (24 minutter siden):

Jeg oppfordrer ellers alle hundeeiere til å ha en form for toveis kamera/lyd overvåkning hjemme når hunden er hjemme alene.

Virker fornuftig. 

Lenke til kommentar

Nå er det jo naboens hund og ikke din. 

Det jeg har hatt god erfaring med, og som jeg vet andre har hatt god erfaring med er å ta en gammel genser eller noe lignende, bruke den skikkelig uten deo en stund slik at den virkelig lukter av eier. 

Legger man den på hvileplassen til hunden og sørger for at hvileplassen er lokalisert slik at hunden har ryggen dekket og god utsikt i den retningen det er mest trafikk/utgangsdør, er det ganske mange hunder som legger seg ned og "trøster seg" med plagget - hunden føler seg ikke forlatt for alltid, og har noe den oppfatter som trygt på et trygt sted. 

Trening ved hjelp av korte turer ut som stadig blir lengre og lengre er heller ikke ugunstig. Den skal forvente at eier kommer tilbake, ikke at eier blir borte for alltid.

Hvalper har jo også stort aktivitetsbehov, de skal jo på veldig kort tid lære alt om det å være hund, og tiden blir lang uten aktivitet.

Endret av Haiku
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a1269...26a
aomt skrev (På 7.9.2021 den 16.22):

Er det noe grunn at både styret og naboen blokerte deg? 
Eg hørte ingen bjeffing fra klippet du la ved. Eg hørte på samme lydnivå eg hører nå på musik. Kan det hende at du overreagerer? 

Naboen er styreleder, og jeg regner med han var lei av at jeg klagde på hunden bjeffet konstant. Det er bare han som har blokkert meg. Selv vil jeg ikke si at jeg overreagerer, men vi er vel forskjellige på hva som menes med unødvendig støy. Misforstå meg rett om hunden bjeffer pga lek eller eller andre ting når den blir aktivisert av nabo, så har vi ingenting imot det. Det samme gjelder barn som er ute og leker, det er rett og slett noe man må tolerere og noe jeg vil kalle forventet støy. Men at nabo med full forståelse for at hunden kommer til å bjeffe fra han går fra leiligheten sinn til han kommer hjem mener jeg går under unødvendig støy. Som om jeg skal slå på musikk når jeg forlater leiligheten og slår det av når jeg kommer hjem.

 

 

Theo343 skrev (15 timer siden):

Jeg sitter med gode øretelefoner og hører det ganske klart og tydelig samt flere bakgrunnslyder som er lave av natur - som referanse.

Men til saken. Hunden virker å kunne ha en grad av separasjonsangst. Absolutt ikke det verste tilfellet hvor den ville ult og grått mer enn bare å bjeffe.

På samme måte som 5 unger kan stå i en trampoline og skrike det lungene tåler i 4 timer 5 meter fra soveromsvindut ditt så kan en hund bjeffe når den er hjemme alene. Så lenge det skjer utenfor "ro-tiden" i borettslaget/sameiet er det ikke alltid så mye man kan få utrettet. De universielle reglen som gjelder for alle er ro fra ~23-07.

Noen hunder kan også reagere på lyder som at man banker i veggen, smeller i dører eller vinduer ol. Dette av "vaktinnstikt". Jeg hadde en bekjent som ble utsatt for forsøk på sabotasje på den måten. De banket i veggen eller smalt unødvendig hardt i verandadøren for å få hunden til å bjeffe,  før de satt på opptak på mobilen. Noe som ble avslørt med eieres hjemmeovervåkning. 

Jeg oppfordrer ellers alle hundeeiere til å ha en form for toveis kamera/lyd overvåkning hjemme når hunden er hjemme alene. Skulle hunden bli stresset av noe kan man roe den ned på den måten. Det er også lurt å trene en valp til å ligge i et bur når man er på jobb. Har man trent den til at buret er en "trygg plass" holder de seg ofte rolig der.

Hvor gammel er valpen?

 

 

Jeg ser jeg får mange tips om hva naboen burde gjøre. Valpen er vel snart 1 år vil jeg tro. Slik jeg forstår det er det første gang naboen har hund, og i starten prøvde jeg å komme med noen tips da jeg har har grei erfaring med hunder fra før av, men av erfaring prøver jeg å ikke stå frem som en bedreviter på saken. Om jeg skal gå til naboen og fortelle hva og hvordan ting bør gjøres tror jeg ikke er en god ide. Vi vet alle hvordan hundeeiere kan reagere på bli fortalt hvordan de skal gjøre ting.

 Jeg er hjemme på dagtid da jeg jobber via hjemmekontor permanent. Jeg spiller ikke musikk, vandrer rundt i leiligheten eller på noen annen måte provoserer til bjeffing. Bjeffingen starter ofte når nabo går på jobb i 7 tiden eller senere og det kan ofte være før jeg er ute av sengen.

Naboen har noen ganger satt hunden ute på veranda når de er borte. Vi bor i en blindvei så er ikke mye trafikk inn mot oss, men det hjalp ingenting. Eksempel er 17 mai, da var hunden ute alene på verandaen fra 9 på morgenene til 8 på kvelden. Ulte og bjeffet hele dagen. Naboen jobber ofte søndager og da er det som regel bjeffing fra 12:00 - 22:00 hver søndag

Anonymous poster hash: a1269...26a

Lenke til kommentar
Gjest a1269...26a
Pizza3333 skrev (På 7.9.2021 den 18.45):

Det jeg frykter er at dette til slutt går ut over hund i form av avlivning, da sitter du igjen som den store stygge ulven uansett.

En annen løsning som ikke er nevnt, som kanskje kan funke. Hva med å tilby å passe hund når nabo er lenge borte? Slik at den får roet seg, kan jo kanskje være hyggelig for alle parter også? så sant dere liker hund :lol:

Vi har selv vurdert hund, men har bevist gått bort ifra tanken da vi ikke har tid til det. Så jeg har dessverre ikke tid eller energi til å passe og trene hunden til naboen. Når man går til kjøp av hund, mener jeg det er viktig at eier av hund vet de har tid til å gi hunden så mye trening og oppmerksomhet som de faktisk trenger. Jeg har ikke gått til kjøp av hund, det er det nabo som har, og jeg kan ikke stå til ansvar for det. 🙂

Anonymous poster hash: a1269...26a

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kanskje TS må ta igjen med samme mynt. Sette noe fælt på stereoanlegget før man går på jobb, eller helst når naboen er hjemme og man selv ikke er hjemme. Noen ganger må man være litt hardcore for å statuere et eksempel.

Lenke til kommentar
Gjest a1269...26a skrev (29 minutter siden):

Jeg ser jeg får mange tips om hva naboen burde gjøre. Valpen er vel snart 1 år vil jeg tro. Slik jeg forstår det er det første gang naboen har hund, og i starten prøvde jeg å komme med noen tips da jeg har har grei erfaring med hunder fra før av, men av erfaring prøver jeg å ikke stå frem som en bedreviter på saken. Om jeg skal gå til naboen og fortelle hva og hvordan ting bør gjøres tror jeg ikke er en god ide. Vi vet alle hvordan hundeeiere kan reagere på bli fortalt hvordan de skal gjøre ting.

Dette har du helt rett i. Det funker som regel særdeles dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/veiledning_om_hold_av_hund.1458/binary/Veiledning om hold av hund

6-8 timer kan være greit, mens 12 timer alene hver ukedag (!?) så kan det være varslingsplikten til Mattilsynet inntrer.  Det blir jo også veldig masete om man har hjemmekontor og må høre på hunden bjeffe i 12 timer- ofte kan det emosjonelle ved å tenke på en hund som ikke har det bra, tynge mer enn akkurat akustisk lydnivå. 

Sitat

Enslig hundeeier? Å være alene med hund legger begrensninger på hvor mye tid du kan bruke på reiser, fritidsaktiviteter og jobb. Hunden trenger lufting og stimuli, også om du skulle bli syk, plutselig reise bort eller jobbe lange dager. Det er en fordel å inngå avtale med noen som kan avlaste deg ved behov.

Dyrehold er generelt greit så lenge det ikke er til ulempe for andre i sameiet.  Er det eierseksjonssameie så er det eiersekjsonsloven som gjelder om det ikke er sagt noe spesifikt. https://lovdata.no/lov/2017-06-16-65/§28

Bjeffing kan komme an på hunderase og personlighet til hunden, men generelt må de trenes til å ikke bjeffe ganske tidlig i sitt valpeliv - ellers har toget som regel gått... 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv blitt anmeldt anonymt til daværende Dyrevernsnemnda i forbindelse med støy fra hund som er alene på dagtid. Jeg luftet aldri hunden i nabolaget, og beskyldningen gikk ut på at hunden aldri ble luftet. De fikk hilse på hunden som var i svært god trim, og de fikk en omvisning, blant annet i boden med alt utstyr relatert til hundeholdet.

De ble ganske ergerlige over å ha oppsøkt meg på helt feil grunnlag, og jeg fikk klar beskjed om at alle anonyme anmeldelser mot meg ville bli kontant avvist. Det siste jeg gjorde om morgenen var å lufte hund, og det første jeg gjorde etter en normal arbeidsdag var å trimme hunden, som etter hver helg (på fjellet) var sliten og rolig i 2-3 dager.

Årsaken til det hele var at det var en ulovlig bygget sokkelleilighet under meg, og at det ikke fantes noe som helst av trinnlydsplater eller lignende i gulvkonstruksjonen. Så hunden tasset rund til stor irritasjon. I dette tilfellet var det huseiers problem, mitt hundehold var spesifikt kontraktsfestet og kontrakten tillot inntil 3 hunder.  Men uansett var det så lite behagelig at jeg flyttet. Etter at huseier i underetasjen hadde samlet sammen hundelort og spredd på trappen min. Kan ikke ha vært etter min hund, jeg luftet den aldri der.

Anektdotisk om hundehold og mattilsyn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a1269...26a
Haiku skrev (45 minutter siden):

Jeg har selv blitt anmeldt anonymt til daværende Dyrevernsnemnda i forbindelse med støy fra hund som er alene på dagtid. Jeg luftet aldri hunden i nabolaget, og beskyldningen gikk ut på at hunden aldri ble luftet. De fikk hilse på hunden som var i svært god trim, og de fikk en omvisning, blant annet i boden med alt utstyr relatert til hundeholdet.

De ble ganske ergerlige over å ha oppsøkt meg på helt feil grunnlag, og jeg fikk klar beskjed om at alle anonyme anmeldelser mot meg ville bli kontant avvist. Det siste jeg gjorde om morgenen var å lufte hund, og det første jeg gjorde etter en normal arbeidsdag var å trimme hunden, som etter hver helg (på fjellet) var sliten og rolig i 2-3 dager.

Årsaken til det hele var at det var en ulovlig bygget sokkelleilighet under meg, og at det ikke fantes noe som helst av trinnlydsplater eller lignende i gulvkonstruksjonen. Så hunden tasset rund til stor irritasjon. I dette tilfellet var det huseiers problem, mitt hundehold var spesifikt kontraktsfestet og kontrakten tillot inntil 3 hunder.  Men uansett var det så lite behagelig at jeg flyttet. Etter at huseier i underetasjen hadde samlet sammen hundelort og spredd på trappen min. Kan ikke ha vært etter min hund, jeg luftet den aldri der.

Anektdotisk om hundehold og mattilsyn...

Dette vil jeg absolutt unngå.
Vi konkluderer med at vi tar dette via en klage til styret i sameiet, så ser vi hvor det går videre. Vi har loggført episoder med mye bjeffing over en lang periode nå som vi kan vise til og jeg har nå fått eksempler på lovdata jeg kan referere til. Vi vil med utgangspunkt si ifra at vi ikke er interessert i at nabo må kvitte seg med hund, men at vi må finne en løsning. Om dette ikke går vil jeg følge opp med en ny klage. Om sameiet mener dette er noe som skal tolereres vil jeg da at vi skal informere fremtidige kjøpere om dette. I så fall må alle naboer tolerere støy fra potensielle fremtidige hunder som flytter inn i sameiet, selv om de bor i etasje over eller under. En bjeffende hund er ugunstig om vi en dag skal selge leiligheten. Regner med dette er noe vi plikter å informere om så kjøper ikke får en overraskelse når de flytter inn. 

Anonymous poster hash: a1269...26a

Lenke til kommentar

Ja, det der er lite festlig og ikke ønskelig.

Jeg ser på din situasjon som et reelt problem du urettmessig er eksponert for, og at det er hundeeieren som ikke har gjort jobben sin. Jeg oppfatter det slik at det er hundeeier som er styreformann, og det bør isåfall være andre som håndterer dette på vegne av sameiet ettersom han isåfall vil være inhabil. Det hjelper trolig ikke deg, kanskje tvert imot, men prossessen blir ryddigere for alle parter.

Etter min oppfatning har du opptrådt meget ryddig, og jeg stiller et stort spørmålstegn ved at du er blokkert fra kommunikasjon ettersom det fremstår som at skillet mellom rollen og personen ikke er ivaretatt. Kanskje bør sameiet opprette en offisiell konto som eies av sameiet og ikke en privatperson som har en midlertidig rolle (om ikke dette allerede er ivaretatt). I teorien er det jo en vanlig nabo som blokkerer din kommunikasjon med Styret og dets formann.

Når det gjelder endring av forskrifter kan det jo være greit å ha slikt avklart der, og da vil i såfall den nye forskriften dekke informasjonsplikt ovenfor kjøper. Jeg forstår veldig godt at dette hundeholdet er rettmessig og velbegrunnet plagsomt for deg, men jeg er noe usikker på om du er NØDT til å opplyse om dette. Hunder lever noen år, men mye kan skje innen evt salg blir aktuelt.

Nå kjenner ikke jeg standard osv på din leilighet, men et (kostbart) alternativ kan være å plate opp med lyddempende plater mot nabo. Mye jobb - listing og maling mm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

I mange leiligheter kan man høre hunder som bjeffer fra leiligheter som ligger både to og tre leiligheter bortenfor eller overvenfor, altså ikke naboen. I slike blokker burde det vært forbudt med hund, og de som har anskaffet hund må fjerne hunden eller flytte. Det er litt ubegripelig at dyrehold skal være tillatt i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Ja. Ikke minst de som har førerhunder, narkohunder og bombehunder i pensjon. Få de bort. La de bo sammen med med vanskelige og sure naboer istedet. Det ville de ha hatt bare godt av. Så kan heller leiligheten leies ut eller selges til aktive mennesker som rusmisbrukere eller kjekke konebankere.

Fri og bevare meg om disse hersens byungene noen gang blir tvunget til å grise seg til ved å stryke over noe levende pelskledd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Haiku skrev (59 minutter siden):

Ja. Ikke minst de som har førerhunder, narkohunder og bombehunder i pensjon. Få de bort. La de bo sammen med med vanskelige og sure naboer istedet. Det ville de ha hatt bare godt av. Så kan heller leiligheten leies ut eller selges til aktive mennesker som rusmisbrukere eller kjekke konebankere.

Fri og bevare meg om disse hersens byungene noen gang blir tvunget til å grise seg til ved å stryke over noe levende pelskledd.

De får finne seg et annet sted å bo. Feks. enebolig, rekkehus som har god lydisolasjon osv.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Guest a1269...26a said:

Om jeg skal gå til naboen og fortelle hva og hvordan ting bør gjøres tror jeg ikke er en god ide. Vi vet alle hvordan hundeeiere kan reagere på bli fortalt hvordan de skal gjøre ting.

Det var ikke en oppfordring til å fortelle naboen hva de skal gjøre. Vi vet alle hvordan naboer kan reagere på slikt.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Haiku said:

Jeg har selv blitt anmeldt anonymt til daværende Dyrevernsnemnda i forbindelse med støy fra hund som er alene på dagtid. Jeg luftet aldri hunden i nabolaget, og beskyldningen gikk ut på at hunden aldri ble luftet. De fikk hilse på hunden som var i svært god trim, og de fikk en omvisning, blant annet i boden med alt utstyr relatert til hundeholdet.

De ble ganske ergerlige over å ha oppsøkt meg på helt feil grunnlag, og jeg fikk klar beskjed om at alle anonyme anmeldelser mot meg ville bli kontant avvist. Det siste jeg gjorde om morgenen var å lufte hund, og det første jeg gjorde etter en normal arbeidsdag var å trimme hunden, som etter hver helg (på fjellet) var sliten og rolig i 2-3 dager.

Årsaken til det hele var at det var en ulovlig bygget sokkelleilighet under meg, og at det ikke fantes noe som helst av trinnlydsplater eller lignende i gulvkonstruksjonen. Så hunden tasset rund til stor irritasjon. I dette tilfellet var det huseiers problem, mitt hundehold var spesifikt kontraktsfestet og kontrakten tillot inntil 3 hunder.  Men uansett var det så lite behagelig at jeg flyttet. Etter at huseier i underetasjen hadde samlet sammen hundelort og spredd på trappen min. Kan ikke ha vært etter min hund, jeg luftet den aldri der.

Anektdotisk om hundehold og mattilsyn...

Har opplevd det samme da jeg hadde en katt som hadde en tarmsykdom. Den var definitivt i god form men pga. sykdommen var den litt tynnere enn velfødde soffadragere, En dag det hadde begynt å regne mens vi var på jobb satt den på trappen vår og ventet på at vi skulle komme. Naboen, som opplagt forstod at vi eide den, hadde ringt dyrevernet som kom og tok den fra døren vår uten å legge igjen en lapp eller noen ting. Denne naboen ga heller ikke beskjed og ingen sa noe når vi spurte.

4 uker senere så vi en annonse på nett om "Truls søker kjærlig familie etter at han først skal kastreres". For det første var det en hunnkatt. For det andre var den meget skeptisk til fremmede og ville kun tilnærmes, løftes eller berøres av oss som var eiere (den var ikke pent behandlet av oppdretteren før vi fikk den for omplassering). Dyrevernet ble ganske flaue og brydde da vi kom for å hente vår steriliserte hunnkatt. Det samme med naboen vi tok en alvorsprat med og informerte at om noe lignende skjedde igjen ville det bli politianmeldt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Glemte å kommentere det, men i en slik situasjon er styreleder inhabil i evt avstemminger på styremøter og årsmøter.  (Men kan delta i behandlingen)

https://lovdata.no/lov/2017-06-16-65/§48

Dvs en sameier som opptrer til ulempe for andre i sameiet kan pålegges salg/fravikelse etter §38 hvis det går så langt...

Men i praksis skal det svært mye til. Spesielt om styreleder er godt likt av de andre. (Mer relevant om det er en som ikke betaler felleskostnader eller spiller/bråker så høyt at alle i bygget blir plaget eller lign...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...