Gå til innhold

Centrino vs Pentium 4


Anbefalte innlegg

Hei, skal kjøpe meg ny bærbar. Har sett på Dell Inspiron 8600. Den er så saftig. Særlig når man legger til WUXGA skjerm, dvd brenner og en lett større harddisk.

 

Bare lurer på et par ting...

Bruker Pentium 4m centrino og den vanlige pentium 4 samme socket?

Og noen som hvet hvor bra en Centrino 1,5 er i forhold til en desktop prosessor. Snakker da hovedsakelig spill...

 

Takk for svar

Chris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Personlig synes jeg den fungerer glimrende. Den bærbare jeg har med 1.5 GHz Centrino (Pentium m for de pirkete) arbeider bedre enn min stasjonære P4 2.53 GHz. Grunnen til det er nok litt overbelastning på den stasjonære, men det viser hvor lite som skiller de to prosessorene fra hverandre. Har ikke spillt noe annet enn GTA - Vice City og CS på den, men Vice City kunne jeg kjøre smooth i høyeste oppløsning med et Radeon 9000.

Lenke til kommentar
Er du ute etter en P4 maskin så ikke kjøp en Pentium M maskin...

 

Vet ikke helt jeg. Funker Centrinoen like bra som P4 er vel ikke dette noen vits, men klokkehastigheten er litt skremmende lav. Kanskje bare jeg som er paranoid? :scared:

Kort svar, ja, det er du som er paranoid. Hehe! :)

 

Først; prosessoren heter Pentium-M, Centrino er et slags markedsførings-navn på maskiner med en Pentium-M-prosessor, et Intel (så langt 802.11b, ikke g) trådløst nettverks-kort og brikkesettet fra Intel som liksom "matcher" dette. Mangler en av delene er maskinen ikke klassifisert som en Centrino egentlig, dog har det lite å si hva for trådløst nettverkskort en har, så om en har mulighet til å velge et med 802.11g-standarden så bør man gjøre det, selv om man kanskje ikke får med Centrino-klistermerke fra Dell/forhandler da... (oooh, stort tap!) ;) ...

 

Klokkefrekvens betyr ikke alt når det kommer til hastigheten/prosesseringskraften til prosessorer...! Er faktisk veldig mange variabler inne i bildet, men uansett:

Pentium-M er en effektiv prosessor og får gjort mer pr Mhz enn P4. Derfor kan de sammenlignes selv om de har forskjellige klokkefrekvenser...!

 

Samme sagt med litt mer teknisk sjargong, rett gjerne feil om det er noen! :ermm:

Pentium-M får gjort mer per "klokkeslag"/syklus og har en (såkalt pipeline som er kortere enn f. eks. Pentium 4 sin, totalt sett betyr det at den er raskere ved samme klokkefrekvens. Intel satte sitt team på å lage en prosessor som skulle være en prosessor med en høy IPC-verdi (instructions per cycle/mange instrukser per syklus).

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar
...så om en har mulighet til å velge et med 802.11g-standarden så bør man gjøre det,...

 

Er 802.11g standaren bakoverkompatibel med b?

Ja.

 

TIPS: Når du lurer på sånne småting som dette, går det også fort å søke på nettet!

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

pentium M:

+lite varme

+lang batteritid

+stillegående

+bærbare med pentium M blir mindre og lettere i størrelse vanligvis

 

-klarer ikke å matche de beste p4-prosessorene (3.2 HT)

-høy pris med dyrt brikkesett (såvidt jeg vet leverer foreløpig bare intel brikkesett som da vanligvis blir dyrere enn tilsvarende fra via,sis etc)

-en p4 2,4c ht koster ca. 1500, en pentium m 1,4 koster ca 2000, av disse vinner p4 i de fleste tester

 

pentium 4:

+billig i forhold til pentium m,billigere brikkesett

+raskest (på spill i ditt tilfelle)

 

-lager mye varme

-dårlig batterilevetid

-pcene blir større pga at de trenger mer kjøling etc

bråker vanligvis mer

 

 

du kan se over punktene jeg har skrevet å se hva som er viktigst for deg så klarer du sikkert å velge hva du vil ha :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...