Gå til innhold

Trådløst nett mellom to hus? (dele internett)


twarr

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har ei hytte hvor det ikke er internett. Naboen som er fastboende har fiber fra telenor. Det er ca. 50 meter luftlinje mellom husene. Telenorrouteren som han har, der er det ikke eksterne antenner.

 

Om vi vil låne internettforbindelsen fra han, hva skal til av trådløst utstyr? Han er ikke interessert i å legge kabel, men om vi får det til trådløst så var det fritt frem å låne fra han. Siden routeren ikke har eksterne antenner så må uansett en annen enhet kobles til en av lan-portene. Han kan ha en større antenne ståendes, men det må være innendørs - så den kan feks stå i vinduet. Hos oss som er mottaker, så kan vi installere hva vi vil, feks en ekstern wlan-antenne på husveggen utendørs.

 

Hva skal til av utstyr? Han har 600 mbit fiber og vi trenger ikke nødvendigvis full hastighet, men med streaming i 4k osv så er det kjekt med så stor hastighet og stabil tilkobling (uten noe særlig pakketap) som mulig. 

På forhånd takk :)

Endret av twarr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Kjør på med et slikt sett.

Husk PoE strøm i begge ender og switch i din ende av koblingen om du ikke har en fra før.

https://www.dustinhome.no/product/5011165169/unifi-bridge-2-pakning?ssel=true&gclid=Cj0KCQjwg7KJBhDyARIsAHrAXaGU3bJTvsiIyDdwVfF-0DEyqkTJ1XFa9eosHt_5eoxhzxr9PdMHxDcaAmcGEALw_wcB

Du må ha en CloudKey for å kontrollere det:

https://www.dustinhome.no/product/5011095496/unifi-cloud-key-gen2?ssel=true&gclid=Cj0KCQjwg7KJBhDyARIsAHrAXaH5NMl9qGdA_VfP_5O6d76MHX08PjSdcC5pH5wyqAgFmLrIzn8mPooaAkQ2EALw_wcB

Eller så kan denne også kjøres som programvare på en maskin.

Lenke til kommentar
twarr skrev (På 28.8.2021 den 15.26):

Vi har ei hytte hvor det ikke er internett. Naboen som er fastboende har fiber fra telenor. Det er ca. 50 meter luftlinje mellom husene. Telenorrouteren som han har, der er det ikke eksterne antenner.
Han er ikke interessert i å legge kabel, men om vi får det til trådløst så var det fritt frem å låne fra han.

Hvorfor gjør ikke DU gravejobben selv? Fast kabelforbindelse er både raskest og tryggest!
Og det er absolutt lov å jukse betydelig med dybden kabelen må graves ned. 
Hos meg har jeg kabel mellom privathus og garasje og den kabelen ligger på 50 mm dybde +/- 45 mm..... 🙂
(Den er mao ikke synlig og hunden snubler ikke i noe kabel på overflaten!)
Hadde forøvrig prøvd med forskjellige trådløse løsninger før, men siden det er tilkoblet endel overvåkingskameraer og aksesspunkt så vil jeg helst ha en trygg og rask forbindelse.

Lenke til kommentar
On 8/30/2021 at 3:32 PM, Woff said:

Hvorfor gjør ikke DU gravejobben selv? Fast kabelforbindelse er både raskest og tryggest!
Og det er absolutt lov å jukse betydelig med dybden kabelen må graves ned. 
Hos meg har jeg kabel mellom privathus og garasje og den kabelen ligger på 50 mm dybde +/- 45 mm..... 🙂
(Den er mao ikke synlig og hunden snubler ikke i noe kabel på overflaten!)
Hadde forøvrig prøvd med forskjellige trådløse løsninger før, men siden det er tilkoblet endel overvåkingskameraer og aksesspunkt så vil jeg helst ha en trygg og rask forbindelse.

Du leste siste linje?

"Han er ikke interessert i å legge kabel, men om vi får det til trådløst så var det fritt frem å låne fra han"

Lenke til kommentar
Lindsay skrev (13 timer siden):

Du leste siste linje?

"Han er ikke interessert i å legge kabel, men om vi får det til trådløst så var det fritt frem å låne fra han"

Og derfor PRESISERTE jeg at DU (TS) kanskje burde vurdere å grave selv...
Joda, JEG leste alt.. Ikke du derimot..

Lenke til kommentar

Skulle gjerne gjort hele gravejobben og legging av kabel selv, men nabo vil ikke ha hull i husvegg :)

Den løsningen som blir presentert her er sikkert kjempegod, men litt dyr. Er det nødvendig, eller vil det feks holde med to slike https://www.power.no/data-og-tilbehoer/nettverk-og-rutere/nettverksforlenger/tp-link-outdoor-wifi-antenna/p-399071/?fbclid=IwAR1jhu8sbS0iJIsnsjhLdFhFiVDHrWvo3DHXOTyVG65R2Cg5qgrNs3Maahs og to routere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...