Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjest 92ce8...544

Anbefalte innlegg

Gjest 92ce8...544

HJELP! 
Jeg har havnet i en kinkig situasjon. Jeg har skrevet under på en leiekontrakt jeg kanskje mistenker ikke holder, da utleier har krevd at depositum skal på hennes konto, og har skrevet for hånd et skyldsbrev inn i kontrakten. Jeg har nå fått mulighet hos noen andre å leie hos. Men de vil ha meg inn nå, og jeg har 1,5 måned  oppsigelstid her. Som lærling kan det være litt tøft å betale 2 steder. Men er desperat på å komme meg ut, da denne utleieren ikke tar hensyn, og dikter opp regler som h*n føler for det. Og virker veldig uforutsigbar. Jeg følte jeg måtte skrive under kontrakten da jeg allerede hadde kjørt 26 timer og ikke har noe støttesystem her. Trengte et sted å bo. 
Det jeg lurer på er, om denne kontrakten er gyldig da h*n har krevd depositum på egen konto, og skrevet skyldsbrev inn i kontrakten. Uten vitner også. 
Setter veldig stor pris på raske svar, da dette haster...


 

Anonymous poster hash: 92ce8...544

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 92ce8...544

Men er kontrakten gyldig fortsatt? Må jeg betale for oppsigelsestida, opphører den når de krever depositum utenfor loven? Kan jeg komme meg ut av denne kontrakten? På fremsiden av denne kontrakten står det husleielovens ufravikelige regler går foran avtalt vilkår?

Anonymous poster hash: 92ce8...544

Lenke til kommentar

Det første Jeg tenkte var at det kan hende bodde mennesker før meg i denne boligen som ikke orket mer å pusse bad og heller si litt at det vaskemaksinen tilkobling går på slurk og vannet må gå en etasje nede for å skrue det først eller lekkerer over hele bad slitsomt!
Også en dag var jeg på turen tilbake til leiligheten så var slått fornyet ny treverk av inngang som trapper (form),det er alltid må passe at nøkklene eller mynter mistet inne mellom disse sprekkene som går alltid innom trappene som var ingen vits å gjøre noe med mens vi har en del arbeid innedørs leilighet men han hørte ikke så sier han at han dro i ferie til Frankrike og må ringe brannvesen slitsomt!
Leieperioden hvert per måneder så øker det og det er ikke i min rekkevidde å holde øyet mitt med både trening,litt studie,deltidsjobb,musikk instrument lærling,sykling,hvordan skal holde på fokus i alle dette når man ikke bor i trivsel?
Det verste også når man krysser på i kontrakt om spiker var der siden opphold av forrige beboer men han fortsatt viser ikke hensyn og tiltross sier jeg som brukte å spikre i veggen slitsomt!
Men det er viktig også å være grundig vi bor ikke i gress og skal ikke ha et ansvar over en liten usjenert luftig området hvor man kan slappe av eller leke med hunder slik må sette avgift per ganger i året med avgift litt over 700kr i tillegg leie per måned .
Jeg ser fortsatt de som må leie via Finn må være litt nøye fortsatt må være usikker og vente litt med hva slags avtale kommer å havne i men ikke minst at jeg også satt i en risiko og truet av ham å miste hele depositum pengene som vi åpnet konto via DNB og var enige.
Trodde ikke skal komme mer enn det til å løse dette via advokat og spørsmålet mitt synes dere at det krevde så store innsats som det for å leie leilighet uten oppvarming og uten støm og heller uten internett med fastbrente skittne ovner som også mangler litt pussing (bildene forteller)
Oppfordring er mest skole og yrke og passe på helseformen slike hendelser må man ble kvitt med lenger i et land som Norge og med norskstasborgere som har bodd lenge i Norge og betaler skatter og holde økonomi velbalansert!

010266.JPG

010352.JPG

0205.JPG

Lenke til kommentar
Gjest 92ce8...544 skrev (13 minutter siden):

Men er kontrakten gyldig fortsatt? Må jeg betale for oppsigelsestida, opphører den når de krever depositum utenfor loven? Kan jeg komme meg ut av denne kontrakten? På fremsiden av denne kontrakten står det husleielovens ufravikelige regler går foran avtalt vilkår?

Anonymous poster hash: 92ce8...544

Leigeavtalen er gyldig, men det ulovlege depositumet kan du sjå på som forskuttert husleige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Bivan said:

Det første Jeg tenkte var at det kan hende bodde mennesker før meg i denne boligen som ikke orket mer å pusse bad og heller si litt at det vaskemaksinen tilkobling går på slurk og vannet må gå en etasje nede for å skrue det først eller lekkerer over hele bad slitsomt!
 

 

 

 

Hvis jeg forstår deg rett, så har du problemer med at vanntilførsel til vaskemaskin lekker. Dette vil normalt være utleiers ansvar, med mindre annet er avtalt. Hvis utleier ikke ordner opp, må du sende en formell henvendelse. Du kan lese mer her:

https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/utleiers-ansvar-i-leieforholdet

Resten av innlegget greier jeg ikke å forstå. Jeg skjønner at norsk ikke er førstespråket ditt, men du kan kanskje prøve å korte ned litt og fokusere på det konkrete du lurer på.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Gunnar Mo said:

Hvis jeg forstår deg rett, så har du problemer med at vanntilførsel til vaskemaskin lekker. Dette vil normalt være utleiers ansvar, med mindre annet er avtalt. Hvis utleier ikke ordner opp, må du sende en formell henvendelse. Du kan lese mer her:

https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/utleiers-ansvar-i-leieforholdet

Resten av innlegget greier jeg ikke å forstå. Jeg skjønner at norsk ikke er førstespråket ditt, men du kan kanskje prøve å korte ned litt og fokusere på det konkrete du lurer på.

 

Nei vi har hatt enighet mellom oss om å klargjøre alt i leiligheten særlig med komfyr og vaskemaskin men dette har ikke gjort han selv om vi snakket før vi skriver kontrakt.

Er det sant også å bruke reparasjon i andre deler av huset og ikke komme med en korrekt argumentasjon om likt behandling som skal angås i leiligheten min .

Rørlegger er dyr i Norge og et besøk for å fikse med vaskemaskinen er stakkars så kostbart og det vil koste 4 tuser og er ikke så lett for student eller trygdet få betalt ferdig.

Også det er en del lugubre folk som leier og snakker sitt spesiellt nynorsk annerledes og vanskelig å få kommunisert med dem bortsett hvis du har en bror som har mer erafring i dette som kan ringe og ta det opp på nytt .

Kan hende at man blir diskriminert etter en stund botid i en leilighet men ikke med en gang jeg flyttet mye og bodde mange steder og slik er det Norge i dag .

Håper valget kan innse i dette og legge merk på det sterkt og fremtid

Endret av Bivan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...