Gå til innhold

Bruke subkasse med defekt elektronikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Mushi84 said:

Kan jeg ikke koble til 7.1 forsterkeren? 

Sub-utgangen fra 7.1-forsterkeren gir ikke et signal som er kraftig nok til å drive sub-elementet direkte.

Du må ha en egen effektforsterker i mellom 7.1-forsterkeren og sub-elementet. I praksis må du ha noe som erstatter det ødelagte kretskortet. Og det burde vel gå an å få tak i et eller annet sted, uten at jeg vet noe mer om det.

Lenke til kommentar

Sjekk på bruktmarked som eks. finn.no og se etter en stereoforsterker med oppgitt styrke (Watt) per kanal omtrent likelydende med det som er oppgitt for forsterkeren i suben.

Koble elementet i suben direkte (med ledning da :p) til en av høyttalerterminalene (+ og -) på forsterkeren. Så kobler du mellom denne forsterkeren (med phono-kabel, såkalt RCA) og til SUB-utgangen på 7.1 receiveren din. Hvis stereoforsterkeren du kjøper har ‘AUX-inngang’, bruker du den. Hvis ikke, prøv med en av de andre inngangene (‘CD’, ‘Tape’ etc.). Prøv deg frem; det er litt ulik voltstyrke for de ulike enhetene man kan koble til en forsterker så lyden du får (ut på suben) vil avhenge av inngangen du bruker. Juster volumet på stereoforsterkeren til 50-70% og kalibrer videre på receiveren din.

Med oppsettet jeg angir, kan du styre bassfrekvensen på 7.1 reveiveren din samt at lydnivået på bassen vil følge med når du justerer volumet på receiveren. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Finner omtrent bare surround forsterkere på finn.. Kan jeg bruke det? Og eventuelt brokoble (eller hva det nå heter.. 

 

Hva betyr dette? 

"100 watts rms/channel into 8 ohms with no more than .012% THD; 160 watts into 4 ohms"

Ohm? Hva er subben min? 8 eller 4 ohm? 

Jeg kan svært lite om dette her.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...