Gå til innhold

Snodige ting vi mennesker gjør


Anbefalte innlegg

En nokså meningsløs tråd.... men allikevel. 

Jeg har alltid hatt et lite skråblikk mot det etablerte i samfunnet. Ofte stiller jeg meg selv barnespørsmålet: "Hvorfor det?" som voksen - uten at jeg blir så mye klokere av det. Tvert i mot syns jeg vi mennesker er noen snodige skapninger. 

Gress på plen
De fleste av oss ønsker en fjong hage med en fin-fin grønn plen - dekket av GRESS. Denne tradisjonen kommer fra gammelt av, der overklassen ville vise at de hadde så mye land - og penger - at de ikke trengte å dyrke mat på hele eiendommen sin. Men at noe kunne dedikeres til noe nokså meningsløst som i tillegg krever mye vedlikehold. For hvor ofte bruker vel folk plenen sin? Nei, de sitter på den fjonge plattingen sin. Terrasse, altan eller tilsvarende - der sitter de å ser ned på den grønne flekken; med all den frustrasjon det medfølger. Plenen må klippes, vedlikeholdes og ordnes. Det er vel kanskje den "tingen" på enhver eiendom som krever mest vedlikeholdsarbeid og benyttes absolutt minst. 
https://www.youtube.com/watch?v=cGgs86SHw-s&t=9s

Charterturer
Konseptet er greit nok på papiret. Jeg har reist mye rundt i verden; og skal innrømme at jeg alltid har sett ned på folk som driver med slikt. (Fy meg). Men hvorfor gjør jeg det? Jeg har jo aldri reist på chartertur. Kanskje det er helt fantastisk og at meg & min alteregostigmaholdning tar fullstendig feil. Tenk så fantastisk det hadde vært. Så jeg hev meg på en tur til Tenerife for et par år siden, rett før koronaen kom. Nope! Det var nøyaktig så jævli som jeg hadde forestilt meg. Da spør jeg meg selv igjen; "Hvorfor det?"
Et smekkfullt fly med et litt annet klientell enn vanlige rutefly. Med det mener jeg større andel hele familier som reiser sammen, gjenger av ymse slag - med alt for mye bagasje, og 38 ulike gadgets og ting som man MÅ ha med på den fire timer lange turen. Boardingen og avstigningen tok betydelig lengre tid enn vanlige rutefly, og kaoset fortsatte utenfor bagasjebåndet - kø for å komme ut, kø for å vente på bagasje, kø for bussen -  også må man vente på de to menneskene som skulle vært med men som reiseguidene ikke klarer å finne. Nuja. Og kø for å få tildelt rom. 
Charterplasser er ikke som andre plasser. Ofte en "kunstig" by, med barer, restauranter og rare ting man kan gjøre for penger. Slik som å leie seg en strandstol. Parasoll koster selvfølgelig ekstra. Føler du deg litt lat, kan du alltids leie deg en elektrisk rullestol. Selv om du ikke (ennå) er handikappet. Så ENDELIG, etter en laaaaaang dag, og en litt traus hamburgertallerken til 13.90 euro - kan man ta seg en dukkert i sjøen på en strand som ligner på en hybrid av kjøpesenter, gateparade, nattklubb og barnehage.
- Sol, varme og en badeplass kan du finner ganske mange plasser i verden. Nærmere enn du tror. Men neida, vi skal på charter!
https://www.youtube.com/watch?v=bZ3IT_M52ig

Speilegg, kumelk og Grandiosa
Organismer med næring av ymse slag. Speilegg er morsomme greier. Vi steker egget før det rekker å bli kylling - og gafler det i oss med bacon. Eller hva med kumelk. Det er helt greit med kumelk. Men hvem fikk ideen om å "stjele" morsmelka til dyra våre? Eller hva med Grandiosa? Maten vår blir stadig mer bearbeidet og prosessert til det ugjenkjennelige. Det skal være effektivt, billig, enkelt og tilsynelatende godt. Det har ført til at hele vår matkultur har forvandlet seg drastisk på kort tid. (Og ikke til det bedre). Faktisk; aldri så fort som nå. Mennesket har ikke klart å tilpasse seg endringen; så jau - da kommer fedmen, alle de kroniske rare sykdommene og alt det greiene der. Samtidig bruker vi stadig mindre penger på mat. Nå er en grandis anerkjent som et fullverdig måltid. Mat smake nok mer før i tia, der grytene kokte i timesvis og dyra faktisk hadde det greit og ikke ble stappet fulle av veksthormoner og annet fjas (nå snakker jeg ikke om Norge her). 
"Vi har ikke tiiiiiiiiiiiiid" - roper folket. Samtidig som nordmenn i snitt bruker 2 timer og 47 minutter på sosiale medier hver dag. 
Jeg spør meg selv: "Hvorfor det?"

Så har jeg vel et par hundre andre ting jeg lurer på. Egentlig lurer jeg vel ikke så mye på det; men jeg lurer på - hvorfor ikke andre funderer over de samme tingene. For eksempel: Gjør bittelitt research på hvordan legemiddelindustrien fungerer. Her er det ikke snakke om å rote frem en masse konspirasjoner og teorier. Men helt konkret objektive fakta. Hvorfor i alle dager gjøres det ikke mer rundt dette. Igjen spør jeg meg selv: "Hvorfor det?"  - Egentlig er jeg arrogant nok til å tro at jeg vet svaret også. Men det blir bare subjektiv synsing der jeg tar tråder i alle retninger, blander med mine personlige holdninger og teorier og sauser opp et svar som høres fornuftig i ut mine øre. Selv om jeg ikke har peiling på noe. Sannsynligvis det samme som 99% av oss gjør. 😜 

image.png.10d17eeb82d3c8e94a40aa3bc874ce8b.png

Nei - mennesker er rare greier. 
Meg inkludert. 

Takk for oppmerksomheten. 🤪

(Nå skal jeg øve meg på å si GRESS; jamfør første Youtube-link)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at man blir fet av «ultraprosessert» mat i seg selv. Det handler etter min mening om at man spiser mer når det er så enkelt å få tak i mat. Men hvis man kun har råvarene tilgjengelig så er det mer strev for å få mat, og man spiser kanskje mindre da. Men da handler det ikke om at den ultraprosesserte maten er så usunn. Selv om det sikkert er sunnere å bruke råvarer. Men hvis man har litt penger er det lett å legge på seg, for det er mye fet og søt mat som er billig. Man blir ikke fet av baconcrisp fordi det ikke er noe vitaminer der, det er fordi det er hvetemel og frityrolje. Mener nå jeg da. Vitaminer og sånt er selvsagt veldig viktig likevel!

Lenke til kommentar
Dart skrev (52 minutter siden):

Gress er ikke nødvendig. Legg asfalt og mal den grønn. Evt andre farger. Eller gule og hvite striper.

Gress er viktig. Det vokser der det ikke vokser korn eller potet, dvs nesten overalt. Så kan bonden slå gresset og gi til dyra, som gir oss melk og kjøtt.

Det er mer riktig å gi dyra gress enn kraftfor. Men i dag så er man avhengig av det og, fordi det er for lite gress (eller for mange dyr om man vil).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Beverly Hills skrev (4 minutter siden):

Gress er viktig. Det vokser der det ikke vokser korn eller potet, dvs nesten overalt. Så kan bonden slå gresset og gi til dyra, som gir oss melk og kjøtt.

Det er mer riktig å gi dyra gress enn kraftfor. Men i dag så er man avhengig av det og, fordi det er for lite gress (eller for mange dyr om man vil).

Absolutt. Gress er en viktig kilde til mat. Selv i Kina - der det også er menneskemat. 

Hva med en brus av gress? Gressbrus. 
hsc-grass-power-canned-drink.jpg

Eller hva med gele-gress. Den har jeg faktisk selv prøvd. Smaker som... ehh... Gress.

image_3879.jpg?c=1622027792

Nå var det vel heller gress til bruk på plen jeg syns er snodige greier. Ikke gress i seg selv.

Lenke til kommentar

Det er snodig ja. Gi gress til folk. Men det er jo kommunistpartiet i kina så… huff, får ikke si noe kanskje de tar over verden og sender de som sier noe negativt på leir. De har sikkert begynt med å overvåke nordmenn, de liker jo laks feks. Og de svekket vel hele verden betydelig med korona - kanskje… hvem vet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mennesker som slutter å spise kjøtt. Jeg regnet ut at jeg teoretisk kan redde ca en kvart kylling pr dag, eller en liten kotelett, eller tre vienerpølser. Og det skulle jeg fortelle til alle og mobbe dem som spiser kjøtt. Fordi jeg ikke finner noe å hevde meg med, som får meg til å virke human og snill. Egentlig er jeg en nerd og en drittsekk som irriterer alle, etter at jeg sluttet å spise kjøtt ble jeg bare verre. Folk ber meg å begynne å spise kjøtt igjen.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (9 timer siden):

I jula går vi ut i skogen, hogger ned et grantre (eller kjøper ett), drar det med inn i stua, henger masse juggel på det, går rundt det og synger sanger til det (og eventuelt en usynlig sjef i himmelen). Etter noen uker kapper vi det opp og kaster det.

Hehe. Godt innlegg. Helt enig. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...