Gå til innhold

Nynorsk RULER


da9boy

Anbefalte innlegg

For å holde meg litt saklig å ikke bare slenge dritt så syns jeg NyNorsk i Ungdoms skolen skulle hvert valgfritt. Det hadde hvert et myebedre "tilbud", for da kunne de som strevde nok med de andre fagene få bedre tid til å forbedre seg i dette...

 

Noen gjør det sikkert bra også i Nynorsk faget på skolen, det gjør seg sikkert godt for de når de skal søke skole o.l, men jeg syns Nynorsk virker fjernt her jeg bor hvertfall! (Skien, Telemark)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
alle samman som synast at tråden er unødvendig, eg fortelljar berre meiningane mine!!!!!!  Det er dumt at Nynorsk blir ferre og ferre som skriver!!!  :yes:

Jeg gidder knapt å svare seriøst på denne tråden, men kan komme med et par ting:

1. Skal nynorskfolk tvinge bokmålsfolk til å skrive og snakke nynorsk? Skal de bruke vold og militærmakt, eller bare økonomisk midler slik situasjonen er idag?

2. Hvorfor skal man bruke så mye tid og krefter på et SIDEMÅL som alle forstår, skriftilig og muntlig begge veier?

nynorsk og bokmål er likestill, nynorsk er kansje ditt sidemål, men ikke alles sidemål...

Lenke til kommentar

at elever skal bruke tida på å lære nynorsk på skolen syntes jeg er helt unødvendig. :dontgetit:

kunne vi ikke heller ha brukt tia på noe nyttig som f.eks samfunn eller matte?

 

dersom politikernes grunn for at vi elever skal lære nynorsk er at vi skal kunne kommunisere med nynorskpratende i jobbsammenheng for at de skal forstå oss, er de helt på trynet. bokmålsnakkende og nynorsksnakkende forstår hverandre helt fint uten at vi skal måtte bruke hverandres dialekter når vi kommuniserer. har ikke noe imot at nynorsk eksisterer men det er det at vi skal lære det som er helt idiotisk. vi bokmålsnakkende har ikke bruk for nynorsk.

 

 

ta til fornuft alle politikere!!

la skoletimene brukes til fornuftig læring , ikke læring vi ikke trenger.

Lenke til kommentar

Hehe, gøy når vi spør lærere om hva som er vitsen med nynorsk og det eneste de kan komme opp med er at om vi jobber i kommunen og får et brev på nynorsk, må vi svare på nynorsk. Kan like gjerne ha et sitte-i-kassa-på-Rimi-fag da, ettersom det likevel vil være flere i den stillingen.

Ang dansk og det, så vil jeg heller kunne dansk enn nynorsk. Det fant jeg ut for lenge siden. Jeg synes dansk er dritkult, er ofte i Danmark, og opplever gjerne at mange av vi nordmenn har problemer med å skjønne dansk. Og nei, bokmål er ikke dansk.

 

Btw, for å komme Kebab i forkjøpet: Bokmål og nynorsk er skriftspråk. Man kan ikke snakke dem osv.

Lenke til kommentar

For en dumm tråd.

 

anyway...

Jeg også syntest at Nynorsk kunne være valgfritt, sjølv om jeg prater og skriver nynorsk til vanlig. Nynorsk er ubrukelig og bare enda ett fag som gir meg dårlig karakter. Etter min smak så kunne det bare være bokmål. Syntest det er helt greit å skrive det, men tviler på at jeg hadde snakka bokmål med det første.

Lenke til kommentar

Selv har jeg nynorsk som hovedmål, og synes ikke det er så forferdelig feil. Det ligner vårt språk muntlig mye mer, og er derfor OK. Bokmål lærer jeg gjennom media uansett (tv, radio, film teksting, internet), og synes derfor ikke det er særlig vanskelig å skrive korrekt begge plasser. Sliter selvsagt litt med bokmålen enda, da jeg først begynte med den da jeg regga meg på forumet her.

 

Noe jeg synes er litt dumt, er at de som har bokmål som hovedfag ikke kan ha nynorsk som valgfag, for det må være utrolig vanskelig å skrive på ett språk man knapt fatter betydningen av (for - ja - det er _store_ forskjeller på en nynorsker som lærer bokmål, enn en bokmåler som lærer nynorsk...)

 

Anyways, kunne sikkert klart meg uten nynorsken, hvis jeg skal være helt ærlig... :)

Endret av cnil
Lenke til kommentar
Kan godt være valgfag ja, men alle burde lære litt nynorsk. Nynorsk er endel av kulturarva, på samme måte som kunst etc.

Men hvem bryr seg egentlig om kultur arva?

 

Ikke jeg, ingen av mine venner heller...

 

Å bry seg om NyNorsk og kultur arven er for spessielt interesserte!

 

Ha en god dag

Lenke til kommentar
Hehe, gøy når vi spør lærere om hva som er vitsen med nynorsk og det eneste de kan komme opp med er at om vi jobber i kommunen og får et brev på nynorsk, må vi svare på nynorsk.

ikke alle lærere syntes det er bra at vi skal lære nynorsk. gamlelæreren min på ungdomskolen syntes det var like teit som elevene at vi skulle lære nynorsk på skolen. han var imot det.

 

vet ikke helt om det hjalp så mye med innspirasjonen for elevene da men...

Lenke til kommentar

tja nynorsk hvorfor skal vi ha det, la meg se..

kommer ikke på noen grunner, det er greit med andre fag som har kulturell betydning som religion og språk osv, men nynorsk er jo nesten likt som norsk altså kutter vi ut nynorsken og bryker pengene på noe annet, ungdommen i dag er visst for dårlig så bruk heller nynorskpengene til å gjøre de bedre i noe annet. nynorsk blir jo mer og mer likt vanlig norsk.

jeg synes det er tull, uten at jeg hater det eller noe, men kunne klart meg veldig godt uten. :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg er enig med dem som sier at sidemålet burde være et valgfag på skolen. Nynorsk - og bokmålsbrukere forstår hverandre, skriftlig og muntlig. Og jeg ser derfor ingen grunn til å ha det som et obligatorisk fag. Noen argumenterer med at det er en del av kulturen vår, og der er jeg enig. Jeg er norgespatriot så det holder. Men samisk er en del av det vakre landet vårt, det også. Og sist jeg sjekket, etter fullført barne - og ungdomskole samt videregående, så skjønte ikke jeg spesielt mye samisk. Det tiltross for at jeg mestrer bokmål ganske bra.

 

De ressursene som blir brukt til sidemålsundervisning i dag kunne jo for så vidt gått til andre (kanskje bedre) fag, også. Jeg for eksempel, er for mer aktivitet i skolene. Sofagenerasjonen har for lengst kommet, og det er, synes jeg, på tide å gjøre noe før generasjonen under oss bare blir et magert fragment av generasjonen over oss. Ja du vet, de som aldri gikk skole, men jobbet fra den dagen de kunne stå oppreist. Barfot, til og fra jobb, i 17 minus, 4 meter dyp snø og i all slags vær, gikk dem også. Ikke fikk de lønn før de var tretti, og ikke hadde dem mat. Ja, det stemmer, det er de samme som angivelig overlevde på bark og papp. Den tappere foreldregenerasjonen.

 

(technical fact; Jeg er 22år)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...