Gå til innhold

Risiko for brann i Chevrolet Bolt og Opel Ampera-e


Anbefalte innlegg

Alt brenner, med mindre det er oksidert fra før av - kommer bare an på rammebetingelsene.

Fikk fortalt av en som jobbet noen år i et frivillig brannvesen at de måtte ta seg av en bilbrann. Motoren der hadde en lettmetall-sylindertopp og den hadde begynt å brenne. De fikk ikke slukket den og på et vis har de til slutt bare laget et hull i bakken og fikk gravd den ned.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trikola skrev (7 minutter siden):

Alt brenner, med mindre det er oksidert fra før av - kommer bare an på rammebetingelsene.

Fikk fortalt av en som jobbet noen år i et frivillig brannvesen at de måtte ta seg av en bilbrann. Motoren der hadde en lettmetall-sylindertopp og den hadde begynt å brenne. De fikk ikke slukket den og på et vis har de til slutt bare laget et hull i bakken og fikk gravd den ned.

Huff nye biler er fulle av lettmetall.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Trestein said:

Huff nye biler er fulle av lettmetall.

Heldigvis er rammebetingelsene for at metall antenner sjeldent tilstede. Hydrokarboner antennes mye lettere.

Fargene i fyrverkeri er vel stort sett ulike metaller som brenner, fast rakettdrivstoff (boosterne til SpaceShuttle) inneholdt uoksidert aluminiumspulver, https://en.wikipedia.org/wiki/Thermite, ...

Endret av trikola
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan se ut til at det er funnet en mulig årsak til misèren;
 

Sitat

Misaligned factory robot may have sparked Chevy Bolt battery fires
 

To decipher them, Ars spoke with Greg Less, technical director of the University of Michigan’s Battery Lab.

“What we’re looking at is a perfect storm,” Less said. The Bolt’s battery packs are made up of pouch-type cells, which are essentially layers of cathodes, anodes, and separators that are flooded with liquid electrolyte and encased in a flexible polymer pouch. The torn anode tab, he said, would create a projection in what should be an otherwise flat battery. The projection brings the anode closer to the cathode. “And that would probably be OK if the separator was where it was supposed to be,” he said.

But in problematic Bolt batteries, the separator wasn’t where it was supposed to be. Separators are placed between the anode and cathode to prevent the two electrodes from touching. A torn tab wouldn’t necessarily be an issue on its own because the separator would prevent any projection from bridging the anode-cathode gap. In cells with a folded separator, though, the gap would be missing from at least part of the battery. If the anode bridges the gap, Less said, “you have a short, and it’s all downhill from there.”
 

“It wouldn’t surprise me if both defects are caused by the same thing,” he added. “I would imagine that the separator must be folded at the edge near where the anode tab is at. What I’m guessing is that at some point during the handling of the cell, before it’s fully packaged, some part of the robot machine is catching. The tab is catching, the separator is catching—something is catching very infrequently so that it hasn’t been noticed, and it’s causing this damage.”

Kilde: Arstechnica

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...