Gå til innhold

Fullføre bachelorgrad flere år senere?


Angrer

Anbefalte innlegg

Hei

I 2014 startet jeg på en bachelorgrad som jeg aldri har fullført. Angrer stort, men ikke så mye å få gjort med akkurat det. Er det noen som vet om det er mulig å ta fag for å fullføre graden?

Jeg sitter på 150 sp og godkjent bacheloroppgave, så jeg mangler 30 sp for å fullføre graden. Studierett har jeg jo mistet da det er 4 år siden jeg gikk ut. Jeg har prøvd å finne ut noe på nettet, men fant lite. Burde også høre med studieveileder, men de er kanskje ikke på plass før skoleåret starter. 

Noen som har erfaring eller kunnskap om dette?

Endret av Angrer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å svare siden du ikke nevner hvilke fag du har og, hva og hvor du tok bacheloroppgaven. Men de fleste bachelorgrader jeg har hørt om har frie fag. Det er massevis av fag rundt omkring som er åpne. Masse tilbud på nett, deltid, på kveldstid osv. Så hør med veileder om hva som evt blir godkjent, eller les om det er mer informasjon om det på nettstedet til studiestedet ditt. 

Når det er sagt så har jeg selv fullført en grad lenge etter jeg hoppa av. Gikk helt fint det. Hadde mistet plassen men søkte og kom inn på ny. 

 

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er umulig å svare på, ta kontakt med studiestedet.

Er dette på Nord universitet vil du få problemer med ex.phil. og ex.fac. antakelig, vet ikke om det har skjedd noe med den regelen. I alle fall en ting du må sjekke.

Dette er fra 2019:

Studenter som tas opp på bachelorprogam må starte på Dannelsessemesteret første semester. Overlappende emner er examen philosophicum, samfunnsvitenskapelig examen facultatum, EX151S Dannelsessemesterog EX153S Dannelsessemester.Studenter som har begge nevnte emner fra før kan få fritak fra Dannelsessemesteret, men må da ta andre samfunnsvitenskapelige emner som tilsvarer det manglende antall studiepoeng. Dersom studenten kun har ett av disse emnene fra før, må vedkommende gjennomføre Dannelsessemesteret i sin helhet.Det gis kun fritak for examen philosophicum og samfunnsvitenskapelig examen facultatum som samlet svarer til minimum 15 studiepoeng der eksamen i begge emnene er maksimum fem år gammel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største hinderet er stort sett at du må få godkjent dei studiepoenga som du har bestått. Du får ikkje ta "gamal" bachelorgrad, du må oppfylle dagens studiekrav for den aktuelle bachelorgraden. Det betyr at dersom faginnholdet har blitt endra slik at dei faga du har bestått ikkje inneheld alle fagområda som du i dag må ha bestått så vil det kunne bety at du må ta opp fag på nytt.
Det er heilt typisk at det særleg innafor realfaga er litt justeringar slik at eit fagområde blir flytta til frå eit fag til eit anna fag om nokn har funnet ut at det er betre å lære faget i ei ny rekkefølgje.

Har du bestått alle obligatoriske fag slik at det berre er valgfaga som står igjen så er det sjølvsagt mykje lettare å ta seinare. Men du kan riskere at du må ta dei 30 studiepoenga du mangler, pluss at du kan risikere å også måtte ta oppigjen nokre av dei faga du har bestått om dei ikkje lenger inneheld det fagstoffet som dagens læreplan krever.

For å få utskrevet vitnemål så må du har studieplass. Det er dermed ikkje gitt at du kjem innigjen på den høgskulen/universitete du opprinneleg gjekk på, men du vil heilt sikkert finne deg ein restplass ein eller annan stad som tilbyr samme bachelorgraden og som kan godkjenne studiepoenga dine og skrive ut vitnemål til deg.

 

Ein plass du kan starte sjølv er å søke opp dagens læreplan og samanlikne den med den du hadde i 2014-2017 (?) for å sjå om det er endringar. Det treng ikkje å være det så då treng du berre å få deg ein studieplass som til dømes ein restplass for å kunne melde deg opp til eksamenen og få utskrevet vitnemålet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...