Gå til innhold

DEBATT: En skummel fremtid med operativ­system som går til 11 eller forbi, eller en rolig oase med fri programvare?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er morsomt å innimellom leke litt med ulike operativsystemer, men for en jobb pc, foretrekker jeg nok heller å kjøre et kommersielt OS på maskinvare som støttes.

Linux er gull, og har virkelig blitt bra i løpet av de over 25 årene jeg har brukt det litt til og fra. Likevel er det nok uaktuelt å bruke det på min jobb bærbare PC.

Linux på PC kjører jeg helst i virtuell maskin eller i Windows Subsystem for Linux.

OpenBSD har jeg ingen erfaring med, så interessant å lese om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra greier! Prøvde freebsd på en bærbar da var jeg sjokkert over att all hardware fungerte. Installerte også på min stasjonære pc som da hadde nvidia kort for ca 1år siden. Det fungerte bra det også, etter litt tukling for skjermkortet.

Jeg innså etterhvert at jeg burde bare gå tilbake til linux. Det var fordi jeg begynte å legge inn compability layers med linux for freebsd for å få diverse program jeg var vant med til å virke. Det tok en god stund før jeg kom dit, da det meste var enkelt å greit å det var mye gode "ports" tilgjengelig.

Min stasjonære har dualboot linux og windows (gaming). Min personlige bærbare har har kjørt arch linux i 2-3 år. Veldig fornøyd med hvor rask den føles, å etter litt hacking har batteri tiden blitt helt super.

Hadde jeg kunne hatt det på min jobb bærbare hadde Windows forsvunnet på sekundet.

Er mest web apps så hadde nok ikke gjort noe egentlig.

På serveren på stuen har jeg nå proxmox nå for å virtualisere og teste litt etter 3 år med linux mint. Er bare en slik liten pc som har blitt brukt til film og musikk.

Har også en Raspberry pi 4 som har alpine linux for øyeblikket.

Så ja det finnes mange gode alternativer, så lenge man gir litt support kan man gi det til familiemedlemmer også!

Lenke til kommentar

Linux, BSD etc på desktop er for spesielt interesserte eller for enheter hvor dette er basen de bygger på. Så som Pi. Og selv en Pi er ikke det enkleste å håndtere for en gjengs bruker.

Server side så er det langt mere vanlig for hjemmebruk, men da også levert med enheter som Synology og Wifi rutere. Fullt støttet av leverandøren, i alle fall for en liten stund.

Sikkerhetsmessig er det ikke gunstig med mange gamle enheter på nett. De mangler sikkerhetsfokus og sikkerhetsfeatures.

Debattanten fremstiller det også her som om det ikke vedlikeholdes på eldre enheter. Det er en sannhet med store modifikasjoner. Microsoft vil støtte Win10m i flere år til og min 10 år gamle Mac får fortsatt sikkerhetspatcher fra Apple.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd både Ubuntu og Kubuntu (20.04 LTS) på en laptop som dual boot med Windows 10. Ser ut til at det virker helt fint. Firefox nettleser og LibreOffice er installert sammen med operativsystemet og klart til bruk. Så om en ikke bruker andre programmer enn det som er tilgjengelig på Linux så ser dette ut til å virke bra.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Dessverre tror jeg openBSD er for spesielt interesserte, og ikke noe alternativ for de fleste brukerne som rammet av kunstig forelding av maskinvare.

Noe av problemet er at brukere ofte er låst fast til ufri programvare som det smerter å skifte ut og som kanskje heller ikke har gode frie alternativer. En annen sak er brukervennligheten. Windows er lagt for å kunne betjenes og fungere bare ved å bruke grafisk brukergrensesnitt. Mange vil sannsynligvis bli frastøtt av å måtte fikle med BIOS eller bruke kommandolinja.

Når det er sagt, finnes det ganske gode Linux-distribusjoner som fungerer bra på det aller mest meste av maskinvare (til og med det aller nyeste), har temmelig lettvint installasjonsprosedyre og har det meste av nødvendige innstillinger i grafisk brukergrensesnitt.

Lenke til kommentar

Dette henger jo ikke helt sammen.

Først sier du at Microsoft kommer med forvirrende utsagn om at Windows 11 kun vil fungere med Intel 8.gen eller nyere (hva er forvirrende med det egentlig?), også fortsetter du videre med at Linux på Intel 9. og 11.gen fungerer fint? (det skulle vel forsåvidt bare mangle at ikke OS fungerer på cpu generasjoner som er 3 step gamle (9.) og aller helst bør de vel støtte "current" fra de største os-leverandørene.

En viktig ting som du ikke nevner i det hele tatt i artikkelen din (om jeg ikke har slurvet med lesingen da) er sikkerhet. Hovedårsaken til at Microsoft ikke støtter eldre hardware er sikkerhet.

Også fortsetter du med advanced delen, der du har anskaffet deg en Asus Zenbook. Open BSD installasjonen går på skogen, og du prøver å legge tilbake windows, som også feiler.

Dette er svært dårlig reklame om du håper å verve nye disipler til BSD/opensource miljøet.

Tenker du privatpersoner så er det vel ett fåtall som vil klare å reinstallere en maskin til OBSD, muligens noen flere som klarer det til Linux? Men uansett så blir det dårlig stemning når de innser at de vidunderet de har kjøpt med inkludert fungerende windows blir en dårlig bokstøtte om man tukler med den.

Så avslutter du med at du nå har en lekker og lett 13,9" maskin med høy oppløsning, men nevner ikke fabrikant?

Og alt du har brydd deg om virker? Kan vi da anta at siden du ikke har nevnt sikkerhet i artikkelen din så har du ikke brydd deg om det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (På 2.7.2021 den 9.48):

Linux, BSD etc på desktop er for spesielt interesserte eller for enheter hvor dette er basen de bygger på. Så som Pi. Og selv en Pi er ikke det enkleste å håndtere for en gjengs bruker.

Server side så er det langt mere vanlig for hjemmebruk, men da også levert med enheter som Synology og Wifi rutere. Fullt støttet av leverandøren, i alle fall for en liten stund.

Sikkerhetsmessig er det ikke gunstig med mange gamle enheter på nett. De mangler sikkerhetsfokus og sikkerhetsfeatures.

Debattanten fremstiller det også her som om det ikke vedlikeholdes på eldre enheter. Det er en sannhet med store modifikasjoner. Microsoft vil støtte Win10m i flere år til og min 10 år gamle Mac får fortsatt sikkerhetspatcher fra Apple.

Du må mene hva du vil om Pi, men Android-enheter derimot takler vel de fleste? Hvis man er tilfreds med sikkerhetspatcher og ikke oppgraderinger av OS så har man forsåvidt ikke et problem, enig i dét, men Mac'ene mine kjører likevel Linux nå...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
quantum skrev (På 7.7.2021 den 17.18):

Du må mene hva du vil om Pi, men Android-enheter derimot takler vel de fleste? Hvis man er tilfreds med sikkerhetspatcher og ikke oppgraderinger av OS så har man forsåvidt ikke et problem, enig i dét, men Mac'ene mine kjører likevel Linux nå...

Android er en plattform med Linux som kjerne, men resten rundt er Googles greie. Det vedlikeholdes av Google og er så godt som proprietært i måten det håndteres.

De fleste anser ikke Android til å være et Linux OS.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
-Birger- skrev (På 24.7.2021 den 10.48):

Android er en plattform med Linux som kjerne, men resten rundt er Googles greie. Det vedlikeholdes av Google og er så godt som proprietært i måten det håndteres.

De fleste anser ikke Android til å være et Linux OS.

Da har man fått tenkt intenst i noen måneder, so here we go :0) Googles greie ... MacOS er Apples greie, men like fullt en granske mainstream BSD på desktop. Det er nok ikke så enkelt som du tenker å sette en strek og si at "her slutter Linux", eller "her slutter BSD". Et Linux OS er et OS med Linux kjerne. Det som derimot er tilfelle, er at om man setter sammen en ny, tradisjonell, linux-distribusjon av allerede eksisterende komponenter, Gnome/KDE + Wayland el. X11, Gnu osv., så får man ikke nødvendigvis noe nytt  og bedre som lett slår an i konsumentmarkedet. Det var akkurat dét Apple unngikk da de introduserte BSD/Darwin-baserte OS X eller hva de kalte det på den tiden, de hadde med seg en masse nytt fra NeXT også.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...