Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tidvis lugging på Citroen C5 1.6 HDI Break II 2006-modell


Anbefalte innlegg

Har siden i vår forsøkt å bli kvitt lugging på en bil som tidvis stopper, men kun med delvis suksess.

 

Historikk:

1. Byttet dieselfilter. Lugging ble borte, men gjenoppstod etter ca 14 kjørte mil.

2. Bestilte og installerte ny EGR-ventil. Delvis fordi en "ekspert" hos et Peuegot-verksted mente dette var feilen. (Samme "eksperten" kalibrerte også nye ventilen litt senere.) Tømte/"blødde" i tillegg dieselfilteret når ventilen ble installert. Luggingen ble borte etter disse to operasjonene, men gjenoppstod etter ca 14 kjørte mil enda en gang.

3. Byttet dieselfilter enda en gang og tømte i tillegg tanken. Luggingen ble borte, men gjenoppstod delvis (dvs. svakere) etter ca 75 kjørte mil.

4. OPPDATERING - Åpnet det ene brukte drivstoffilteret for å ta en titt inni. Inneholdt omtrent samme innsats som det man finner i oljefilter (i hvertfall visuelt). Overflaten på innsiden i innsatsen var brun så nå grubler jeg på om dieseldyr kan være årsaken til alt dette tullet ...... Når tanken ble tømt tidligere var det en liten skvett vann (mindre enn en halv kopp) og litt brun møkk som fløt i dieselet. Denne møkka lignet ikke de bilder jeg har sett av dieseldyr så jeg tenkte ikke mer på det, den gangen. Kanskje dette var en tabbe.

...

Til å begynne med, før tanken ble tømt, kunne luggingen være voldsom og den ga flere stopp. Måtte da parkere og vente litt før bilen ville gå igjen.

Har underveis testet både drivstofftilsetning med biocider og drivstofftilsetning som skal rense dieselpartikkelfilter (men ikke samtidig), uten at det gjorde noen forskjell.

Bilen brukes mest til langkjøring og det er forsøkt å inniblant kjøre litt hardere for å motvirke oppbygging av sot, så tviler på at problemet bare eksisterer fordi den er såkalt "daukjørt".

 

 

Feilmeldinger:

Det er to stk. feilmeldinger som har dukket opp på skjermen i bilen når dette har pågått:

1. Depollution system faulty

2. Og noe sånt som fuel system faulty. I hvertfall var det en feilmelding for drivstoffsystemet. Men denne feilmeldingen har ikke dukket opp igjen etter tanken ble tømt og nytt filter installert.

...

Når disse feilmeldingene har dukket opp har alltid det gule lyset for "sjekk motoren" blitt tent. Men feilmeldingene og lyset dukker alltid opp litt senere enn selve luggingen.

Har prøvd å avlese lagrede feilkoder med kodeleser fra Biltema (https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/feilkodelesere/feilkodeleser-med-fargeskjerm-2000039751), men den klarte ikke etablere kommunikasjon med ECU-en uansett hva jeg prøvde.

 

Noen observasjoner:

- Det virker som om bilen helst sammenhengende lugger når motoren begynner å bli varm.

- Den har overhodet ikke startproblemer. Og dette til tross for at glødingen virker å være defekt. (Sjelden jeg ser glødeikonet.)

- Den går ganske jevnt på tomgang, men tidvis kan turtallet såvidt øke. (Men kun noen hundre RPM ..)

- Bilen lugger mest i motbakke og det er verst ved skikkelig gasspådrag. Men den lugger også på flat bakke med jevn gass. I nedoverbakke er luggingen ganske fraværende, selv med mye gass.

- Lekker såvidt diesel oppå motoren rundt minst en dyse, til nå er det kun blitt periodisk tørket opp med papir. Ikke lagt merke til diesellukt ellers. Og har heller ikke observert typisk svart røyk som oppstår hvis det er ubrent diesel i systemet.

 

Veien videre:

1. Kan muligens prøve drivstofftilsetning som skal fikse møkkete dyser

2. Må antagelig få avlest feilkoder på et bilverksted, men spørs om det hjelper. Fikk gjort dette èn gang tidligere med hjelp av Peugeot-"eksperten" som sa at det kun var EGR-ventilen som ga feil. At den var uoriginal var visst problemet (bestilt fra Bildeler.no). Han ønsket å selge+installere en ny original ventil. (Selv tror jeg ikke det er EGR-ventilen siden Bildeler selger denne i bøtter og spann, luggingen kan være sterk, luggingen er uavhengig av turtall og fordi luggingen var tilstede til og med når ventilen såvidt var utkoblet ..)

3. OPPDATERING - Kanskje jeg burde sluppet ned tanken og få rengjort den med høytrykksspyler. F*** så mye arbeid.

 

Om noen har noen gode forslag til hva som kan være feil er jeg veldig takknemlig.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EDIT: JEG TENKTE FEIL NÅR DENNE BLE SKREVET. DET MESTE HER ER IKKE AKTUELT.
Først og fremst bør du sjekke oljen din. Siden du har lekkasje på en dyse må du få renovert dyseseter og nye pakninger. Dette sender mye dritt inn i oljen, og du kommer til å drepe både dpf og turbo om du ikke fikser dette. Ta og ned bunnpannen og sjekk bunnsil, den er ofte tett på disse. Vurder å bytt oljerør og banjobolter til oljerøret til turboen. Bytt olje dobbelt så ofte som anbefalt. Maks 15.000km per skift, 2 ganger per år. QMI dieselforbedrer er rimelig og ekstremt effektiv til å fjerne dieseldyr og mikse fukten inn i dieselen så det ikke er farlig. På denne bilen trur jeg du kan bare nappe ut pluggen til egr uten å få feilmelding. Forsvinner luggingen da? Kjøp deg et billig sett med blendeplate og pakninger til EGR, på ebay, og monter det, uansett om det hjelper mot lugging eller ei.

Det kan være andre ting som får den til å lugge, men uten noe mer konkret diagnose er det ikke mulig å være mer konkret uten at det bare blir synsing.

Kan være smart å få lest ut feilkoder, men da med Lexia, som er det som skal brukes på disse bilene.

Endret av Habla Møberg
Oppfattet trådstarter feil.
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (5 timer siden):

Først og fremst bør du sjekke oljen din. Siden du har lekkasje på en dyse må du få renovert dyseseter og nye pakninger. Dette sender mye dritt inn i oljen, og du kommer til å drepe både dpf og turbo om du ikke fikser dette. Ta og ned bunnpannen og sjekk bunnsil, den er ofte tett på disse. Vurder å bytt oljerør og banjobolter til oljerøret til turboen. Bytt olje dobbelt så ofte som anbefalt. Maks 15.000km per skift, 2 ganger per år. QMI dieselforbedrer er rimelig og ekstremt effektiv til å fjerne dieseldyr og mikse fukten inn i dieselen så det ikke er farlig. På denne bilen trur jeg du kan bare nappe ut pluggen til egr uten å få feilmelding. Forsvinner luggingen da? Kjøp deg et billig sett med blendeplate og pakninger til EGR, på ebay, og monter det, uansett om det hjelper mot lugging eller ei.

Det kan være andre ting som får den til å lugge, men uten noe mer konkret diagnose er det ikke mulig å være mer konkret uten at det bare blir synsing.

Kan være smart å få lest ut feilkoder, men da med Lexia, som er det som skal brukes på disse bilene.

Wow. Her var det mye å ta tak i - mange takk!

Holder tråden oppdatert etterhvert som det skjer nye utviklinger.

Lenke til kommentar

Hvis en dyse lekker såpass mye at du kan tørke opp sølet så er det beyond svetting. Denne feilen kan trigge et kjøreforbud på en EU kontroll p.g.a brannfare. Det er også en feil som pleier å generere motorfusk.

Å feilsøke på en motorfusk med dyser som lekker blir bare tullete og du står m.a.o å ser på en ganske massiv feil. En god observasjon og jeg ville startet her sånn. Er du heldig er det bare en returslange som lekker.

De fleste dieselmotorer på markedet i dag har direkte innsprøytning og de gløder så fort at du ikke ser det. Du ser det kun på vinteren.

Jeg tror eller ikke EGR ventilen er feilen, men det skal være sagt at jeg har en ganske stygg erfaring med deler fra bildeler.no.

Lenke til kommentar

Dette har ingenting med dysepakninger å gjøre. Du må lese hva trådstarter skriver.

nightowl skrev (På 27.6.2021 den 1.55):

- Lekker såvidt diesel oppå motoren rundt minst en dyse, til nå er det kun blitt periodisk tørket opp med papir.

La oss simulere at denne bilen kommer på PKK hos meg og resultatet er:

6.1.3. Drivstofftank og rør/slange

o) Brannfare grunnet forhold i motorrommet(3) - Drivstoff lekkasje ved dyser

8.2.2.2. Røyktetthet (opasitet)

c) Måling ikke utført. Ved etterkontroll må det gjennomføres røykmåling, og denne må være godkjent(2)

8.2.3.1 Avgass generelt og motorgange

d) Tydelig ujevn motorgange med feiltenninger(2)

e) OBD-feilindikator indikerer feil eller svikt ved systemet(2)

Kjøretøyet er ikke godkjent og er i trafikkfarlig stand. Kjøretøyet har bruksforbud, jf.vegtrafikkloven § 36 nr. 1 bokstav c. Statens vegvesen varsler herved om at kjøretøyet kan bli avskiltet av kontrollmyndighetene dersom det observeres på offentlig veg.

Hva ville du nå gjort?

Lenke til kommentar
Mekker`n skrev (3 timer siden):

c) Måling ikke utført. Ved etterkontroll må det gjennomføres røykmåling, og denne må være godkjent(2)

 

8.2.3.1 Avgass generelt og motorgange

d) Tydelig ujevn motorgange med feiltenninger(2)

e) OBD-feilindikator indikerer feil eller svikt ved systemet(2)

Det er ikke tydelig ujevn motorgang hele tiden. Og ved nylig EU-kontroll fikk den null feil. Bilen var (mer eller mindre ..) i orden under kontrollen. Ingen feilkoder eller lugging. Det rare er at luggingen gjenoppstod litt senere, etter mange mange kjørte mil.

-------

Siste utvikling:

1. Målte motstand i glødeplugger. Fant kun -1- plugg som fortsatt virker.

2. Peilet olje. Kan ikke se noe galt med denne, men måtte etterfylle en liten skvett.

mobile999 skrev (21 timer siden):

Jeg vil tro at det er sannsynlig at både turbo (oil starvation) og dpf (pga. glødepluggene) her har problemer som kan bidra til trøbbelet. Det foregår vel ingen regenerering av dpf når det er feil på glødeplugg(er).

Oljen har ikke vært annerledes enn sånn den skal være, når det tidligere har blitt byttet olje og filter. Og lekkasjen oppå motoren er liten og har vært der siden bilen ble kjøpt for 4 år siden. Ikke vært noe problemer før enn i vår.

3. På siste langtur hvor den lugget jevnt og trutt, sluttet den å lugge nesten øyeblikkelig når tanken ble fylt opp (den var halvtom), men etter å ha kjørt litt gjenoppstod luggingen. Kan kaldere diesel i systemet være en pekepinn på noe? Tenker uansett å få tømt tanken på nytt og ta en ny titt nedi der. Hvis det er enkelt å slippe den ned kan jeg kanskje få vasket den grundig.

Bilen er gammel og velbrukt. Og det er mye "småtteri" som skulle vært tatt tak i. Så uaktuelt å koste på den mye fremover. Håpet er å bli kvitt luggingen så det går an å kjøre med den i 2 år til.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar
nightowl skrev (8 timer siden):

Oljen har ikke vært annerledes enn sånn den skal være, når det tidligere har blitt byttet olje og filter.

Det er ikke noe man ser på oljen.

 

nightowl skrev (8 timer siden):

På siste langtur hvor den lugget jevnt og trutt, sluttet den å lugge nesten øyeblikkelig når tanken ble fylt opp (den var halvtom), men etter å ha kjørt litt gjenoppstod luggingen. Kan kaldere diesel i systemet være en pekepinn på noe?

Tankene mine går heller mot et problem med fødepumpen i tanken, f.eks. "sliten".

Hvor langt har bilen gått?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 timer siden):

Det er ikke noe man ser på oljen.

Nei, men konsistensen endrer seg vel.

mobile999 skrev (2 timer siden):

Tankene mine går heller mot et problem med fødepumpen i tanken, f.eks. "sliten".

Hvor langt har bilen gått?

Har ofte grublet på om pumpa kan være gåen, men hvis trykket inniblant er feil burde jo dette utløst feilkode(r) ...

235 993

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (12 minutter siden):

Jeg følger deg ikke. Hva er logikken?

Var ikke temaet at det kunne være dieselforurenset olje?

mobile999 skrev (12 minutter siden):

Og du får jo ikke lest av feilkoder?

Bilen var inne hos et verksted som har erfaring med franske biler tidligere i vår. Dette var etter ny EGR var installert. "Eksperten" der hengte seg opp i uoriginal EGR. (Men han sjekket også DPF, som var i orden). Drivstoff og pumpe nevnte han ikke noe om, så jeg antok at han ikke fant noe.

Har forhørt meg med et annet verksted for avlesing av koder, men er litt ventetid pga. ferieavvikling.

Lenke til kommentar

Ser jeg har lest trådstarter feil. Jeg tenkte eksoslekkasje ved dyse, som er klassiker på disse motorene.

Men det er lekkasje av diesel? Da er det jo en selvfølge at det må stoppes asap. Lukter det diesel eller lukter det eksos?

Dette med motiroljen og problemer med oljeleveranse til turbo så nevnte jeg det pga at jeg tenkte eksoslekkasje ved dyse.

Lenke til kommentar

Så da er jo saken biff. Stopp lekkasjen av diesel. Har ikke sett fødepumpe på disse bilene, så neppe der utfordringen ligger. Men lekkasje i dieselsystemet kan jo lett trigge fusk. Mye av rådene jeg kom med i mitt første innlegg er ikke relevant til ditt problem, så glem feks dette med oljen.
Du bør jo absolutt ikke kjøre med lekkasje her, så få bilen inn i garasjen. 🙂

Hva ble resultatet av å kjøre uten EGR tilkoblet?

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (10 timer siden):

Så da er jo saken biff. Stopp lekkasjen av diesel. [..] Men lekkasje i dieselsystemet kan jo lett trigge fusk.

Lekkasjen er liten så ingen problem å tørke opp inniblant. Og den har vært der i flere år, i motsetning til luggingen ..

Habla Møberg skrev (10 timer siden):

Hva ble resultatet av å kjøre uten EGR tilkoblet?

Er en stund siden nå, men kan ikke huske særlig forskjell. Den lugget i hvertfall uavhengig av EGR.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En sen oppdatering ..

Klarte idag å lese av feilkoder på egenhånd: P1113, P0087 og P1351.

Utifra de to første virker det som høytrykkspumpa er gåen, men uaktuelt å koste på ny. Kan i teorien fortsatt være rusk på tanken, men tror egentlig ikke dette er årsaken lengre. Den siste koda tyder på feil ved gløding, noe som stemmer bra da bare 1 av 4 glødeplugger er i orden (målt med multimeter).

Den lugger ikke på korte turer og starter fortsatt lett, så inntil videre skal den fortsatt brukes. Men det blir nok ikke flere påkostninger eller verkstedtimer. Blir nok annen bil lenge før neste EU-kontroll antar jeg.

Takk til alle som har svart i tråden!

C5 feilkoder.jpg

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...