Gå til innhold

Oppsett av trådløst nettverk hjemme


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg planlegger å sette opp et nytt trådløst nettverk hjemme. Per i dag har vi rutermodem fra Telenor montert på ett rom, med to ethernet-kabler som går "rundt" huset, til hver sine rom. Deretter står det en ruter i det ene rommet for å få signaler til resten av huset, mens den andre kabelen står ubrukt. Ruter og rutermodem er ikke satt opp som ett nettverk, så det er per dags dato to ulike SSID'er man må koble seg på avhengig av hvor i huset man er.

Jeg er lei av dette, og vil få orden på det. Dog er nettverk noe jeg virkelig ikke kan. Er det noen som har noen tips til hva som vil være enklest og best å gjøre her? Jeg har sett på Google Wifi, men er usikker på om det vil være riktig valg i mitt tilfelle. 

Setter pris på alle svar! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Google Wifi er et godt fungerende Mesh nettverk. Har montert et slikt hos et familiemedlem og de har vært ekstremt fornøyd det siste halvannet året med dette. De kjøpte en 3-boks pakke og har nå god dekning i hele huset samt i garasjen og hagen.

Før hadde de også innimellom issues med chromecast, enkelte mobiler som slet med internett og andre rariteter. Med Google Wifi har alt bare fungert helt upåklagelig. De kjører også gjestenett samt familie instillinger for barna.

Hvis du vil ha et internett som bare fungerer, ikke krever backhaul kabling og som er enkelt å forholde seg til og å sette opp så er Google Wifi et godt valg. 

Hvis du er en person som ønsker å tweake og konfigurere rutere ned til minste detalj så er ikke Google WiFi en god løsning. Har du også behov for VPN i routeren så er ikke Google WiFi per i dag noe alternativ men det er enkelt å bruke PC som router for VPN.

Google WiFi har heller ikke støtte for WiFi6 eller WiFi6e så ønsker du full utelling her må du se på alternativer. Hos de jeg satt opp dette hos har ikke det vært noe savn og de har ca. 40 enheter tilkoblet det trådløse nettet til enhver tid.

En siste ting som også ble bedre var støyhåndtering ift. andre nettverk i nabolaget. Dette slet de med før selv om ting hovedsaklig stod på automatic og de jevnlig sjekket hvilke kanaler som var i bruk i nabolaget.

Alt er på 1 ssid og det velges hva som er best for enheten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Google Wifi er et godt fungerende Mesh nettverk. Har montert et slikt hos et familiemedlem og de har vært ekstremt fornøyd det siste halvannet året med dette. De kjøpte en 3-boks pakke og har nå god dekning i hele huset samt i garasjen og hagen.

Før hadde de også innimellom issues med chromecast, enkelte mobiler som slet med internett og andre rariteter. Med Google Wifi har alt bare fungert helt upåklagelig. De kjører også gjestenett samt familie instillinger for barna.

Hvis du vil ha et internett som bare fungerer, ikke krever backhaul kabling og som er enkelt å forholde seg til og å sette opp så er Google Wifi et godt valg. 

Hvis du er en person som ønsker å tweake og konfigurere rutere ned til minste detalj så er ikke Google WiFi en god løsning. Har du også behov for VPN i routeren så er ikke Google WiFi per i dag noe alternativ men det er enkelt å bruke PC som router for VPN.

Google WiFi har heller ikke støtte for WiFi6 eller WiFi6e så ønsker du full utelling her må du se på alternativer. Hos de jeg satt opp dette hos har ikke det vært noe savn og de har ca. 40 enheter tilkoblet det trådløse nettet til enhver tid.

En siste ting som også ble bedre var støyhåndtering ift. andre nettverk i nabolaget. Dette slet de med før selv om ting hovedsaklig stod på automatic og de jevnlig sjekket hvilke kanaler som var i bruk i nabolaget.

Alt er på 1 ssid og det velges hva som er best for enheten.

Takk for svar! 

Trenger mesh-enhetene kabling mellom seg? Alternativt, kan de ha det? Vil det gjøre nettverket enda bedre?

Lenke til kommentar
Just now, Den Ukjente said:

Takk for svar! 

Trenger mesh-enhetene kabling mellom seg? Alternativt, kan de ha det? Vil det gjøre nettverket enda bedre?

De trenger ingen kabling seg i mellom men de kommer med RJ45 utgang som man kan koble til en switch eks. i et annet sted i huset hvor man så kan koble kablede enheter inn i denne igjen. Eller om man eks. har 1 PC i nærheten som ikke har trådløs nettkort hvor man ønsker nettilkobling via kabel.

Når det gjelder backhaul har jeg ikke sett på det men alle boksene har altså en RJ45. Tror dog det vil fordre en konfigurasjon du ikke har tilgjengelig per nå men jeg vet ikke 100%. Jeg har bare ikke sett den muligheten.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (21 minutter siden):

De trenger ingen kabling seg i mellom men de kommer med RJ45 utgang som man kan koble til en switch eks. i et annet sted i huset hvor man så kan koble kablede enheter inn i denne igjen. Eller om man eks. har 1 PC i nærheten som ikke har trådløs nettkort hvor man ønsker nettilkobling via kabel.

Når det gjelder backhaul har jeg ikke sett på det men alle boksene har altså en RJ45. Tror dog det vil fordre en konfigurasjon du ikke har tilgjengelig per nå men jeg vet ikke 100%. Jeg har bare ikke sett den muligheten.

Jeg var nok litt utydelig. 

Det jeg mente var hvorvidt det vil hjelpe/ha noe å si om jeg kjører kabler fra rutermodem til en mesh-enhet? Hvis vi ser på rutermodemet som hovedenheten, kan jeg da sette kabel fra hovedenheten, gjennom huset og til en mesh-enhet, også en ny kabel fra hovedenheten, på andre siden av huset, til en andre mesh-enhet? 

Lenke til kommentar

Jeg skjønte hva du mente og svaret er at jeg ikke vet om Google WiFi støtter det da jeg ikke har forsøkt det selv men sikkert enkelt å google :) Hardwired Backhaul Mesh er jo ikke noe nytt sånn sett.

Fant dette:
https://support.google.com/wifi/answer/7215624?hl=en

EDIT:

Hardwire Google Nest Wifi routers, Google Wifi points and other devices

Google Nest Wifi and Google Wifi are mesh Wi-Fi systems and do not need to be physically wired together via Ethernet cables to provide whole-home coverage. However, if you prefer to connect directly to your Google Nest Wifi router or Google Wifi point, here are some possible setups:

  • Chain multiple Google Nest Wifi routers and/or multiple Google Wifi points together.
  • Connect devices like a computer or TV directly into the LAN port of your Google Nest Wifi router or Google Wifi point. You can connect additional devices by adding LAN ports with a switch.
  • Use third-party routers as part of your network.

Note:

  • Do not connect any devices (like a computer, switch, or another Wifi point) to a Google Nest Wifi router or Google Wifi point until after setup.
  • Google Nest Wifi routers cannot be connected to OnHub devices. 
  • Google Nest Wifi points cannot be hardwired.

Supported setups

Use multiple Google Nest Wifi routers, Google Wifi points, and/or OnHub devices

Include a switch downstream of the Google Nest Wifi router or primary Wifi point

What NOT to do

Wire a Google Nest Wifi router or primary Wifi point to other points in the same switch

Wire Google Nest Wifi routers or primary Wifi points and Google Wifi points into the same third-party router

Wire a third-party router downstream of the Google Nest Wifi router or primary Wifi point

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ville vært rart om de ikke støttet det men tar aldri noe for gitt 😛

Samt et tips jeg fant rundt dette på Google WiFi

Quote

Pro-tip: The app doesnt refresh when you connect them wired after they are connected wifi mesh. It will say wifi mesh regardless of truth. Make sure you are resetting the network after wiring, then killing the app entirely and checking again after about 2 min.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
On 6/26/2021 at 1:14 PM, Den Ukjente said:

Det jeg mente var hvorvidt det vil hjelpe/ha noe å si om jeg kjører kabler fra rutermodem til en mesh-enhet? Hvis vi ser på rutermodemet som hovedenheten, kan jeg da sette kabel fra hovedenheten, gjennom huset og til en mesh-enhet, også en ny kabel fra hovedenheten, på andre siden av huset, til en andre mesh-enhet? 

Tror ikke du kan gjøre det med Google sitt mesh, men du kan gjøre det med TP-Link M9+, for jeg gjør det. Det vil si, du kan velge fritt per enhet om du vil kable eller ei. Jeg har 3 enheter, en av dem er kablet til hovedenheten, den andre er det ikke. Det er helt klart mest effektivt å kable.

Endret av cacb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...