Gå til innhold

Anbefaling av kamera...


Anbefalte innlegg

heia :) Skal begynne og ta litt bilder, og trenger derfor tips til et nybegynner kamera som tar bilder i RAW format, og som kan strekkes ut i større format om jeg skulle ønske og ta vare på et bilde. blir litt Urban Exploring, så fint om det funker fint i dårlig lys..

Trenger video i 4K og en ok stablisering....

 

Maks 5000 eller brukt.

Mvh Yippee...

Endret av Yippee007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
L/\R~ skrev (19 timer siden):

Hvorfor trenger du 4K? Et hvilket som helst fotokamera som tar video i minst full HD vil fungere bra til å lære med, og enda bedre når du lærer deg å bruke det. Er bedre med god optikk enn et dyrere hus, men «alt» er bra nok når du er ny uansett.

Skal vises på mitt 4K tv.

Har du et kamera og anbefale? eller skal du bare spørre hvorfor jeg skal ha ditt og datt?

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (38 minutter siden):

Jeg har Canon 77D og er fornøyd med det, bruker det til både film og foto. Kan hende du finner et ned mot 5000,- brukt hvis du er tålmodig. Ser det ligger et til 6000,- på Finn nå.

Takker så mye for svar :) skal titte på finn med en gang.

Z_E0 skrev (38 minutter siden):

Han spør sikker pga det er vanskelig å oppdrive skikkelig kamera med 4k og god stabilisering til 5k. Canon m50 er vel populær kamera i den klassen dog.

Takker! M50 har jeg sett på, ser igrunn veldig bra ut.. Kjenner dere til Panasonic Lumix FZ300? hyggelig pris...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke oversikt over video delen, men noen kamera tar 4k, men typisk er at de er bedre til å ta 1920x1080 enten fordi de da kan bruke høyere 30p eller 60p fps, at stablisator virker da, eller at crop factoren er mindre (utnytter større del av sensoren). Ofte er mobiltelefoner bedre på video.

Jeg ville enten sett på kompaktkamera med stor sensor, dvs 1 tomms og mere:

Digitale kompaktkameraer - Sammenlign priser hos Prisjakt

Eller enda bedre et systemkamera fordi de ofte har Four Third eller APS-C sensor, eksempler:

Best pris på Canon EOS M50 + 15-45/3.5-6.3 IS STM Digitale systemkamera - Sammenlign priser hos Prisjakt

Best pris på Olympus OM-D E-M10 Mark III + 14-42/3.5-5.6 EZ Digitale systemkamera - Sammenlign priser hos Prisjakt

Best pris på Canon EOS 4000D + 18-55/3.5-5.6 III Digitale systemkamera - Sammenlign priser hos Prisjakt

Best pris på Canon EOS 2000D + 18-55/3.5-5.6 III Digitale systemkamera - Sammenlign priser hos Prisjakt

Best pris på Sony Alpha A6000 + 16-50/3.5-5.6 OSS Digitale systemkamera - Sammenlign priser hos Prisjakt

Best pris på Olympus PEN E-PL8 + 14-42/3.5-5.6 EZ Digitale systemkamera - Sammenlign priser hos Prisjakt

Om du kjøper brukt kan du selfølgelig også nå i kamera som var dyrere enn disse her.

 

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 23.6.2021 den 16.15):

Jeg har ikke oversikt over video delen, men noen kamera tar 4k, men typisk er at de er bedre til å ta 1920x1080 enten fordi de da kan bruke høyere 30p eller 60p fps, at stablisator virker da, eller at crop factoren er mindre (utnytter større del av sensoren). Ofte er mobiltelefoner bedre på video.

Jeg ville enten sett på kompaktkamera med stor sensor, dvs 1 tomms og mere:

Digitale kompaktkameraer - Sammenlign priser hos Prisjakt

Eller enda bedre et systemkamera fordi de ofte har Four Third eller APS-C sensor, eksempler:

Best pris på Canon EOS M50 + 15-45/3.5-6.3 IS STM Digitale systemkamera - Sammenlign priser hos Prisjakt

Best pris på Olympus OM-D E-M10 Mark III + 14-42/3.5-5.6 EZ Digitale systemkamera - Sammenlign priser hos Prisjakt

Best pris på Canon EOS 4000D + 18-55/3.5-5.6 III Digitale systemkamera - Sammenlign priser hos Prisjakt

Best pris på Canon EOS 2000D + 18-55/3.5-5.6 III Digitale systemkamera - Sammenlign priser hos Prisjakt

Best pris på Sony Alpha A6000 + 16-50/3.5-5.6 OSS Digitale systemkamera - Sammenlign priser hos Prisjakt

Best pris på Olympus PEN E-PL8 + 14-42/3.5-5.6 EZ Digitale systemkamera - Sammenlign priser hos Prisjakt

Om du kjøper brukt kan du selfølgelig også nå i kamera som var dyrere enn disse her.

 

Takk for svar :) Her var det mye å velge i! skal kikke på linker med engang :)

jeg skjønner, takk for info!

Lenke til kommentar

I den prisklassen er det ikke veldig mye å velge i mellom hvis du skal ha 4k video og stabilisator. 

Jeg ville nok sett på olympus e-m10 mkiii. Eneste med ibis( stabilisering i huset) og 4k video. Canon m50 har 4k video, men med dårlig autofokus og en stor crop. Du er også avhenging av stabilisering i objektivet. 

Skal du ha et kamera som fungerer bra i dårlig lys, ville jeg minimum sett på  m4/3 (olympus og panasonic) og droppet de med 1 toms sensor og mindre. 

Lenke til kommentar
Oriuss skrev (På 26.6.2021 den 20.53):

I den prisklassen er det ikke veldig mye å velge i mellom hvis du skal ha 4k video og stabilisator. 

Jeg ville nok sett på olympus e-m10 mkiii. Eneste med ibis( stabilisering i huset) og 4k video. Canon m50 har 4k video, men med dårlig autofokus og en stor crop. Du er også avhenging av stabilisering i objektivet. 

Skal du ha et kamera som fungerer bra i dårlig lys, ville jeg minimum sett på  m4/3 (olympus og panasonic) og droppet de med 1 toms sensor og mindre. 

Takker for svar :) skal handle kamera til helgen... men er fremdeles veldig usikker på hva jeg burde velge...?

synes olympus e-m10 mkiii blir i dyreste laget....

 

Lenke til kommentar

Hvis du har mulighet hadde jeg dratt til en butikk (eller flere) kun for å prøve kameraene, og kjenne på hvordan de er å bruke. Også hadde jeg fortsatt droppa kravet med 4K, du får mer igjen for bedre objektiv eller større sensor om du skal filme i mørket. Om du skal filme i dagslys, og spesielt nå på sommeren kommer du også til å trenge et ND-filter (solbriller for kamera). Et variabelt et er anbefalt til film, da man som regel er mindre fleksibel der med innstillingene vs foto.

Lenke til kommentar
L/\R~ skrev (54 minutter siden):

Hvis du har mulighet hadde jeg dratt til en butikk (eller flere) kun for å prøve kameraene, og kjenne på hvordan de er å bruke. Også hadde jeg fortsatt droppa kravet med 4K, du får mer igjen for bedre objektiv eller større sensor om du skal filme i mørket. Om du skal filme i dagslys, og spesielt nå på sommeren kommer du også til å trenge et ND-filter (solbriller for kamera). Et variabelt et er anbefalt til film, da man som regel er mindre fleksibel der med innstillingene vs foto.

er hovedsaklig bilder, men vil ha mulighet til og filme også... ja du mener det? kan du anbefale noe?

Lenke til kommentar
L/\R~ skrev (22 timer siden):

Hvis du har mulighet hadde jeg dratt til en butikk (eller flere) kun for å prøve kameraene, og kjenne på hvordan de er å bruke. Også hadde jeg fortsatt droppa kravet med 4K, du får mer igjen for bedre objektiv eller større sensor om du skal filme i mørket. Om du skal filme i dagslys, og spesielt nå på sommeren kommer du også til å trenge et ND-filter (solbriller for kamera). Et variabelt et er anbefalt til film, da man som regel er mindre fleksibel der med innstillingene vs foto.

Skal prøve noen kamera i butikk på Lørdag :)

Lenke til kommentar

Om du ikke trenger søker å se i, men kan greie deg med bare skjerm på baksiden så er det mange kamera å velge i.

Her er de rimelige speilløse med søker:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4463783 Olympus

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4701504 Canon

https://prisguiden.no/produkt/panasonic-lumix-dc-g100-450489

https://prisguiden.no/produkt/fujifilm-x-t100-328442   (dårlig på video, https://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x-t100)

Mine favoritter:

Med søker:  Canon M50: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4701504

Uten søker: Canon M200: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5194761

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...