Gå til innhold

betale skatt på formue opptjent i usa


Gjest a60bd...fb4

Anbefalte innlegg

Gjest a60bd...fb4

jeg flyttet ut fra norge for ca 3 år siden. jobber nå i florida som oljeingeniør, kontrakten min går ut mot slutten av 2021 og jeg vurderer sterkt å flytte hjemme igjen. når jeg kom til usa så hadde jeg med en del penger som jeg hadde fått som tidlig arv til å starte et nytt liv. jeg har investert mine penger godt siden det er billig å bo her, derfor så mye som 70-80 av min lønn gikk direkte til tesla og apple akjser. min nåværende formue her i usa er godt over det norske formue"grensa"(husker ikke helt hva den satsen kaltes) på 1.5 mill, ca en femte del av min totale formue er penger jeg hentet fra norge når jeg først flyttet ut.

Jeg har snakket med advokat i miami og han mener at jeg kan flytte tilbake til norge uten noe problem da jeg har betalt 38% skatt hvert år på både min lønn og akjseopptjening, og siden jeg har vært bosatt her i over 12mnd så kan jeg reise hjem uten å betale skatt. skal selvfølgelig kontakte norsk advokat før jeg flytter for å få hjelp med papirer osv. men ville få litt info nå da jeg og min partner diskuterer dette ofte og vi kjenner ingen advokat. etter å ha snakket med norske bekejnte så har jeg fått mye konfliktende svar angående skattebetaling. 

noen mener at jeg må betale differansen i skatt, dvs her i norge så hadde jeg nok betalt ca 47% skatt men i usa så betalte jeg 38%, så derfor så må jeg betale de 9% forskjell for hvert år jeg bodde i utlandet. 

andre har sagt at jeg må kun betale formueskatt på summen som jeg tar med tilbake til norge. og om jeg kjøper bolig her i norge i løpet av første året jeg flytter så vil den formueskatten bli sterkt redusert siden boliger har lavere formueverdi enn ren kapital i banken. 

jeg flyttet/meldte flytting ut av norge desember 2017. 2017 så betalte jeg skatt kun i norge, alt av lønn tjent i 2018, 2019 og 2020 ble betalt til usa. har ikke alt skatt for 2021 enda, dersom vi flytter så gjør vi det desember 2021 når min jobbkontrakt er over eller januar 2022. 

tldr: flyttet ut av norge for 3/4 år siden med lite formue, skal komme tilbake nå etter 3-4 år med mye større formue, har betalt skatt i usa på lønn og aksjer, meldte flytting ut av norge når jeg først flyttet ut for noen år siden. må jeg da betale inntekt skatt på hele formuen? eller kun formueskatt på hele summen? eller evt annen løsning? 

Anonymous poster hash: a60bd...fb4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har tydeligvis tenkt mye på dette - men saken er ganske enkel.

Så lenge du har emigrert til USA og skattet til ditt nye hjemland; skal ikke denne formuen skattes på nytt hvis du flytter tilbake til Norge. Det sier vel i grunn seg selv. Derimot må du betale formueskatt på 0,85% til Norge dersom formuen er større enn 1,5 millioner.

Emigrerer du tilbake til Norge 31. desember 2021 - får du formueskatt på skattemeldingen for 2022. Emigrerer du 1. januar 2022 betaler du formueskatt på skattemeldingen for 2023. 

Pengene du tar med deg fra USA til Norge er formue. Ikke noe annet enn det.

Forresten; jeg trodde aksjehandel var skattefritt i Florida? Eller er det i Georgia? Jeg mener å huske at mange daytradere flyttet til Florida (eller Georgia?) fordi det var skattefritt å trade der. Siden skattesatsen varierer fra stat til stat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a60bd...fb4
Kris85 skrev (43 minutter siden):

Du har tydeligvis tenkt mye på dette - men saken er ganske enkel.

Så lenge du har emigrert til USA og skattet til ditt nye hjemland; skal ikke denne formuen skattes på nytt hvis du flytter tilbake til Norge. Det sier vel i grunn seg selv. Derimot må du betale formueskatt på 0,85% til Norge dersom formuen er større enn 1,5 millioner.

Emigrerer du tilbake til Norge 31. desember 2021 - får du formueskatt på skattemeldingen for 2022. Emigrerer du 1. januar 2022 betaler du formueskatt på skattemeldingen for 2023. 

Pengene du tar med deg fra USA til Norge er formue. Ikke noe annet enn det.

Forresten; jeg trodde aksjehandel var skattefritt i Florida? Eller er det i Georgia? Jeg mener å huske at mange daytradere flyttet til Florida (eller Georgia?) fordi det var skattefritt å trade der. Siden skattesatsen varierer fra stat til stat. 

takk for svar! 

 

jeg betaler ingen skatt til florida stat, da staten har ikke lokal skatt. men må fortsatt betale federal tax og den er variabel slik som norge, siden jeg kjøper og selger ofte så blir det definert som "short gain profit" på skattekortet og da er det 20% til å begyne med men det øker dersom du har høy inntekt fra vanlig jobb. samtidig tar min lokal county 1.5 % skatt på inntekt. 

Anonymous poster hash: a60bd...fb4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...