Gå til innhold

Hvor brannfarlige er egentlig litiumbatterier?


Anbefalte innlegg

Ett viktig punkt. Gang på gang får vi presentert  påstanden at en brann i ett litium batteri kan sammenlignes med brann i en bensin eller diesel tank. Også i denne artikkelen. Dette er faktisk feil. De fleste vet at I brann bekjempelse snakker vi om "Brann trekanten" og at en ved å fjerne en av sidene i trekanten kan slukker brannen. De tre sidene er : oksygen, brennbart materiale og temperatur. Problemet med batteri brann er : -den genererer sin egen oksygen -en kan ikke ta bort det brennbare materialet, og, det er svært vanskelig å kjøle ned pga. kapsling. Så konklusjonen er dessverre enkel, med dagens utstyr og metoder så kan en ikke slukke en brann i ett litium batteri. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, 50SZBEQO said:

Ett viktig punkt. Gang på gang får vi presentert  påstanden at en brann i ett litium batteri kan sammenlignes med brann i en bensin eller diesel tank. Også i denne artikkelen. Dette er faktisk feil. De fleste vet at I brann bekjempelse snakker vi om "Brann trekanten" og at en ved å fjerne en av sidene i trekanten kan slukker brannen. De tre sidene er : oksygen, brennbart materiale og temperatur. Problemet med batteri brann er : -den genererer sin egen oksygen -en kan ikke ta bort det brennbare materialet, og, det er svært vanskelig å kjøle ned pga. kapsling. Så konklusjonen er dessverre enkel, med dagens utstyr og metoder så kan en ikke slukke en brann i ett litium batteri. 

Det er fullt mulig å slukke brann i elbiler. Men det krever mye vann og de er vanskeligere å slukke enn mye annet.

Det at det er vanskelig å komme til for å kjøle ned betyr ikke at det ikke er mulig. Det betyr bare at det er vanskeligere.

Mener jeg har lest at i noen forsøk brukte brannmenn noe sånt som 10 ganger mer vann på å slukke brann i elbil enn brann i fossilbil. Det er sikkert mulig å finne de forsøkene om man leter litt på nett.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er fullt mulig å slukke brann i elbiler. Men det krever mye vann og de er vanskeligere å slukke enn mye annet.

Det at det er vanskelig å komme til for å kjøle ned betyr ikke at det ikke er mulig. Det betyr bare at det er vanskeligere.

Mener jeg har lest at i noen forsøk brukte brannmenn noe sånt som 10 ganger mer vann på å slukke brann i elbil enn brann i fossilbil. Det er sikkert mulig å finne de forsøkene om man leter litt på nett.

Ikke helt sikker på om jeg husker riktig eller ikke, men mener å huske å ha sett/hørt at brannmenn i praksis ikke har mulighet til å slukke en batteribrann, men bare kan fokusere  på å kjøle ned batteriet og brannen og dermed begrense brannen og eventuellt forhindre spredning og/eller eksplosjon. Korriger meg gjerne hvis jeg husker feil hvis det noen som med sikkerhet vet noe omkring dette. Og det jeg husker sier heller ikke at det ikke er MULIG å slukke en batteribrann, bare at brannvesenet ikke får gjort det i praksis...

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Gjest MKII said:

Ikke helt sikker på om jeg husker riktig eller ikke, men mener å huske å ha sett/hørt at brannmenn i praksis ikke har mulighet til å slukke en batteribrann, men bare kan fokusere  på å kjøle ned batteriet og brannen og dermed begrense brannen og eventuellt forhindre spredning og/eller eksplosjon. Korriger meg gjerne hvis jeg husker feil hvis det noen som med sikkerhet vet noe omkring dette. Og det jeg husker sier heller ikke at det ikke er MULIG å slukke en batteribrann, bare at brannvesenet ikke får gjort det i praksis...

Det kommer helt an på tilgjengelighet på vann. Om man bare har en brannbil på stedet har man trolig ikke nok vann, og da må man vurdere å bekjempe brannen på en annen måte. Om man derimot har brannhydrant tilgjengelig er det ikke noe stort problem.

(Det er for øvrig stor forskjell på å slukke en elbilbrann, og å *nesten* slukke en elbilbrann. Man klarer fint å nesten slukke en elbilbrann der batteripakken er involvert med en enkelt brannbil, men den vil gjerne blusse opp igjen.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns også denne artikkelen var noe ensidig.

Det er noen folk som har opplevd at telefonene deres eksploderte og tok fyr uten grunn med slike batterier.

Nå kan det sikkert argumenteres med at det var dårlig kvalitet på batteriet eller at brukeren må ha gjort ett eller annet som over tid har stresset batteriet slik at det ekspoderte og tok fyr.

Artikkelen har dog rett i at det skjer skjeldent dersom man kun måler mot Norske forhold.

Hva med hele verden?

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
On 6/22/2021 at 1:27 PM, 50SZBEQO said:

Ett viktig punkt. Gang på gang får vi presentert  påstanden at en brann i ett litium batteri kan sammenlignes med brann i en bensin eller diesel tank. Også i denne artikkelen. Dette er faktisk feil. De fleste vet at I brann bekjempelse snakker vi om "Brann trekanten" og at en ved å fjerne en av sidene i trekanten kan slukker brannen. De tre sidene er : oksygen, brennbart materiale og temperatur. Problemet med batteri brann er : -den genererer sin egen oksygen -en kan ikke ta bort det brennbare materialet, og, det er svært vanskelig å kjøle ned pga. kapsling. Så konklusjonen er dessverre enkel, med dagens utstyr og metoder så kan en ikke slukke en brann i ett litium batteri. 

Å sammenligne og å si at to alternativer er det identiske er to forskjellige ting. Selvfølgelig kan man sammenligne sider ved brann i bensintank og i batteri, noe som også blir gjort i kronikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...