Gå til innhold

HDMI multiport for TV med 4K?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Samsung Q60T QLED 4K TV. Den har 3 HDMI innganger, men med veggfeste får jeg bare brukt 2. Jeg har 3 ting jeg vil ha koblet til med HDMI (muligens 4 om jeg får meg en PS5 etter hvert). Per idag har jeg en billig multiport med 2 innganger. Tenkte å oppgradere til en med  flere innganger, og lurte på om man kan finne sånne som tar 4K? Hadde en konsoll koblet til den og prøvde å sette på 4K, men det gikk ikke da jeg brukte den inngangen, så måtte plugge konsollen i en annen hdmi inngang uten multiport/adapter. Når jeg søker på google finner jeg bare multiports for pc/mac, og vet ikke hva som funker på TV og ikke. Så jeg tar gjerne anbefalinger om dere har noe erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Chris Wrynn skrev (På 13.6.2021 den 20.40):

Når jeg søker på google finner jeg bare multiports for pc/mac, og vet ikke hva som funker på TV og ikke.

Ofte så er slike HDMI-switcher unidireksjonale som vil si at signalet kun går den ene veien (vs. bidereksjonalt, hvor man kan sende begge veier). De som er ment for PC/Mac er (vanligvis) av typen én maskin til mange skjermer (unidireksjonalt, har ofte ‘splitter’ i navnet) mens det du trenger er en (uni-/bidireksjonal) switch med mulighet for mange til én. Typisk 4-til-1, 3-til-1 etc.

I tillegg til ditt ønske om 4K, bør switchen støtte minimum 60 hz (noe de fleste nok gjør men greit å sjekke). 
 

Flere modeller har også fjernkontroll.

Har ikke personlig erfaring* men ser at man finner HDMI-switcher hos de fleste fysiske- og nettbutikker som selger TV. Power, Elkjøp, komplett.no etc. Pris fra ~300 og opp.

 

*vurderte HDMI-Switch tidligere men gikk for en receiver som har det jeg trenger av inn-og utganger. Og mye bedre lyd ;-)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det finnes flere 4K HDMI switcher som kan brukes, men kjøp fra ett sted du kan returnere etter å ha testet.

Har nettopp testet for en kompis, og testet 2 forskjellige modeller fra forskjellige produsenter, og ga opp. Problemet der var LG TVen som ikke taklet signaler, endte opp enten med dårlig bilde, eller ingen lyd. Testet de på min Panasonic som har mer avanserte innstillinger for HDMI, og der fungerte de helt fint.

Tror Samsung er mer i LG nivået på innstillinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...