Gå til innhold

Nei til nynorsk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke imot nynorsk, så hvis det er en anti-nynorsk-kampanje, skriver ikke jeg under.

 

Hvorfor skal vi ikke ha nynorsk her i landet, og hva er det den underskriftskampanjen skal gjøre? Tvinge alle elever til å skrive bokmål? Lage forbud mot ord som er nynorsk, eller fraviker fra bokmål?

Lenke til kommentar
Er ikke imot nynorsk, så hvis det er en anti-nynorsk-kampanje, skriver ikke jeg under.

 

Hvorfor skal vi ikke ha nynorsk her i landet, og hva er det den underskriftskampanjen skal gjøre? Tvinge alle elever til å skrive bokmål? Lage forbud mot ord som er nynorsk, eller fraviker fra bokmål?

Nettop. Det er det som er meningen. En stemme fra meg.

 

Hva er vitsen med to språk når man kan ha ett.

Legger også inn en stemme for att hele verden skal snakke amerikansk

Lenke til kommentar

hvorfor lære 2 språk, når man bare bruker det man har som hovedmål etterpå i livet uansett?

 

gjør det valgfritt. enten bare nynorsk, eller bare bokmål (for jeg vet at avskaffelsen av nynorsk er helt umulig i all fremskuelig fremtid..sukk)

 

istedet for å få en hel del funksjonelle analfabeter som kan litt nynorsk og litt bokmål (det er flere av dem enn man skulle tro), så kan man lære ett språk skikkelig! (eller mer engelsk for dem som kan bokmål/nynorsk skikkelig ;) )

 

skriver under jeg, mest for å være med å gi ett signal om at det trengs en eller annen forandring, total avskaffelse av nynorsk, eller valgfrihet...

Lenke til kommentar

Hvis mange fra skolen din ikke liker nynorsk og mener at dere ikke trenger den, så kan dere søke om at skolen deres dropper nynorsk(fikk vite det fra rådgiver på persbråten VGS).

 

Men siden jeg er utledning og har fritak for nynorsk, så er det samme for meg om folk lærer nynorsk eller ei!

Endret av bassmania
Lenke til kommentar
Legger også inn en stemme for att hele verden skal snakke amerikansk

No er det vel strengt tatt engelsk som er det språket dei fleste i nord amerika prate, men men.

Vil forresten ha eit nytt samnorsk språg eg. Det skal vere slik at det er kun lov og skrive den kortaste forma av eit ord, enten det er på nynorsk eller bokmål.

 

Nei til unødvendig mange bokstavar i eit ord! :thumbup:

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med to språk når man kan ha ett.

Legger også inn en stemme for att hele verden skal snakke amerikansk

 

Amerikansk er ikke noe eget språk. De snakker engelsk der borte.

 

Jeg synes forøvrig at kinesisk eller japansk kunne vært et verdenspråk.....skjønner ikke noe av det, men det ser tøft ut...skriftspråket, altså...

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Finn en bedre underskriftskampanje å skrive under på. Den der var jo intetsigende.

www.hevtollgrensa.no

 

Da der er ein møkje bedre kampanje!

 

Eg kjem frå ein nynorskdel frå landet men snakka ein lett blanding, og det er dialektskrifta og! ein lett blanding! Men eg er ikkje med på å fjerna Nynorsk frå landet, det er nokre bokmålsord eg ikkje kan fordra!

 

Men på forumet skriv eg bokmål til vanleg for å gjera da lettare for alle!

Lenke til kommentar

Den som mener det er riktig å bruke tiden på skolen til å lære litt nynorsk og litt bokmål, fremfor å lære å beherske bokmål skikkelig (først), kan ikke være vel bevart. Nynorsk burde være valgfag, for de som har lyst på en ekstra utfordring, og som føler de behersker bokmål bra.

 

Det er jo ingen tvil om at folk sliter med å skrive riktig, og da er det jammen helt latterlig at vi skal gå "et steg videre" før vi har lært oss språket skikkelig.

 

Er forøvrig vanvittig at engelsk ikke er obligatorisk på VK1 og 2 i videregående.

 

Det er vel ingen som seriøst mener at nynorsk er viktigere å kunne enn engelsk?

 

Norsk faget på skolen er et hån mot oss elever. Blir lettere frustrert over at de som har lagt opp faget helt bevist prøver å hindre oss å lære det som faktisk er nyttig.

 

Btw, jeg synes det er artig å skrive nynorsk.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...