Gå til innhold

Trene til 10k, program å følge?


Anbefalte innlegg

Ønsker å komme i bedre form, enkelt og greit. Men jeg er ikke spesielt glad i å jogge, sykle eller andre former for trening, men jeg elsker følelsen etter trening.

For å klare å komme meg ut å jogge så er jeg avhengig av et program å følge, det er eneste måten jeg klarer å holde det gående. Å bare legge ut på en tur har aldri fungert for meg, men har jeg et program jeg følger går det fint.

Har nå straks fullført c25k, har gått helt fint men synes programmet er noe kjedelig. 

Så det naturlige nå er å sette mål om 10k, men kunne tenkt meg at 1 av 3 treningsøkter i uken er lagt opp som litt mer lek fremfor å jogge i 30-45 minutter. 

Noen som har et program å anbefale som trener til 10k og som også har en økt med fartslek eller tilsvarende hver uke?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Det finnes mange treningsprogram på nett avhengig av hvor mange dager i uken du vil trene, din nåværende form og ønsket tid på 10K. Et typisk program med tre treninger i uka vil være en dag med kortere og raskere intervaller for å forbedre løpssteg, løpsstyrke og anarob kapasitet, en dag med lengre intervaller eller en tempoøkt for å forbedre terskelfart og en dag med en litt lengre tur så man skal klare distansen. Jeg synes det er greit å vite hva man har tenkt å trene når man knyter på seg skoene så det ikke bare blir noe halvveis som gir liten eller ingen progresjon.

Endret av PolarD
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, PolarD said:

Det finnes mange treningsprogram på nett avhengig av hvor mange dager i uken du vil trene, din nåværende form og ønsket tid på 10K. Et typisk program med tre treninger i uka vil være en dag med kortere og raskere intervaller for å forbedre løpssteg, løpsstyrke og anarob kapasitet, en dag med lengre intervaller eller en tempoøkt for å forbedre terskelfart og en dag med en litt lengre tur så man skal klare distansen. Jeg synes det er greit å vite hva man har tenkt å trene når man knyter på seg skoene så det ikke bare blir noe halvveis som gir liten eller ingen progresjon.

What he said(dersom 3 ganger i uka er målet), men kan også legge til at dersom du synes "langturen" er litt kjedelig så er det ingenting i veien for å løpe denne progressivt eller legge inn litt fartslek underveis.

Nå aner jeg jo ingenting om utgangspunktet ditt, eller om du har et tidsmål du vil nå osv. Dersom du kommer med litt mer detaljer rundt dette, så er det mulig å komme med litt mer detaljerte råd 🙂

Lenke til kommentar

Tenkte utgangspunktet kom frem med at jeg akkurat hadde fullført c25k, som er helt for nybegynnere.

Nå endte jeg opp med å benytte Garmin sin coach funksjon. 3 økter i uken med coach Gregg. Satt som mål å fullføre en 10k, og det gikk helt fint lenge før tiden. En av øktene som var på 50 minutter valgte jeg å løpe 4 minutter ekstra på å få i mål 10k. 

Nå har jeg begynt på nytt program med Gregg, denne gang å klare 10k på 50 minutter eller mindre.

Ulempen her er at dette programmer er 4 ganger i uken, noe som blir for mye. Var bare 3 dager i uken uten mål om tid, så mulig jeg bytter til en av de andre inne i Garmin appen som tilbyr 3 økter i uken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...