Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Reklamasjonsrett på selvpåført skade, Bilsalg


Anbefalte innlegg

Gir Diskusjon.no et forsøk da jeg har hørt mye bra om denne siden og vil ha noen gode menninger rundt denne problemstillingen.

Jeg solgte en manuell BMW, 2013 med 120.000 på telleren. Denne var veldokumentert, nylig servet, eu godkjent og naf-testet. Har selv hatt 0 problemer med bilen, Det var noe småplukk som kjøper poengterte som resulterte i nedsatt kjøpspris.

Kjøper og 3 bekjente av han prøverkjører bilen flere ganger med mellomrom og dem inspiserer bilen i periode på flere timer.
Vi tar hverandre i hånden og er enige om at kjøpssum blir 190.000 (215.000 orginalt)

Jeg spør kjøper om turen hjemover ble fin og han følger opp med at han er kjempefornøyd men klarte dessverre å ødelegge felgen på bilen grunnet Stein? Han følger opp med et bilde dagen derpå hvor det er nye hjul montert.


Etter 4 uker kommer en veldig ukonkret og truende melding om full dekking eller heving av bilkjøp basert på et udokumentert grunnlag. Kjøper krever kjappe svar og er veldig lite samarbeidsvillig.  

Samt at han fremstår veldig truende og vektlegger at dette er en feil som var der ved kjøp. Bilen hopper tydligvis ut av revers til tider og han ønsker å heve kjøpet fortløpende ellers blander han inn Forbrukerrådet. Jeg svarer at jeg ikke vil stå ansvarlig for noe som åpenbart er en brukerfeil da jeg aldri har vært borti det problemet selv i mitt eie.

Teorien min er at kjøper har selv ødelagt noe i drivverk etter uforsiktig bruk av bilen, velger å juge om dette og ta det som en reklamasjonen imot meg.

Etter kjøpsloven er kjøper pliktet til å varsle om feil fortløpende. Det har gått en måned siden kjøper «oppdaget» feilen til tross for at det ikke kom frem under prøvekjøringene, eu kontrollen eller naf-testen.

Dersom kjøper fortsetter å presse meg vurderer jeg å anmelde for forsøk på svindel da skaden åpenbart er gjort av kjøper.

Til kontekst så er
Kjøper er født i 2000, bilen er kjøpt med 0% egenandel og kjøper møtte opp i en sliten, griselav e46 320i med grenrør.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ikke noe som er for selger direkte, men du kan lese mer her https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/ og etter slik du beskriver saken så tyder det på at det ikke er din feil i forhold til hva som er unntakene.

Hvis dere ikke kommer til enighet så er Forbrukerrådet veien å gå uansett så jeg ville kontaktet dem, de skal jo bistå i tvister og bør jo logisk sett hjelpe en selger med tilsvarende problemer som en kjøper har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan lete her på forumet, emnet har blitt tatt opp flere ganger. Er ikkje jurist, så ta mine råd med klype salt.

Som du skriver, bilen var på servise, NAF og EU - ingen oppdaget det. 
De har prøvekjørt bilen flere ganger - ingen oppdaget det.
Det har gått over 1 månad før han sier i fra om feil. Dvs, bilen fungerte fint i 1 månad, så det er ikkje feil som var der fra før av.
Han kan påstå at det skjedde rett etter han kjørte fra huset ditt, men da må han dokumentere der. Samtidig, kjører han rundt med så pass alvorlig problem i 1 månad før han varsler/velger å fikse det, stiller han enda svakere. Men i utganspunktet, det gjelder f.o.m tidspunktet han har harde bevis/kontaktet deg ang det.

Alt i alt, han har null krav på dekning eller heving av kjøpet. Det er berre å avvise han blankt. La han kontakte de han ønskjer. Blir han truende, si i fra at det er uakseptabelt og at du kan komme til å anmelde han til politiet. Husk å dokumentere alt av kommunikasjon. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er jo veldig suspekt at kjøper påstår feilen var der på kjøpstidspunktet, men valgte å vente en måned med å melde fra, og i tillegg sa at han var kjempefornøyd når han hadde kjørt bilen hjem.

Dette er nok en som har ødelagt noe i girkassen, og som prøver seg på å få refundert kjøpet eller dekket reklamasjon da han mest sannsynlig ikke har råd til dette selv. 

Kort sagt: Stå på ditt, dette er ikke din feil eller ditt ansvar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
aomt skrev (1 time siden):

Du kan lete her på forumet, emnet har blitt tatt opp flere ganger. Er ikkje jurist, så ta mine råd med klype salt.

Som du skriver, bilen var på servise, NAF og EU - ingen oppdaget det. 
De har prøvekjørt bilen flere ganger - ingen oppdaget det.
Det har gått over 1 månad før han sier i fra om feil. Dvs, bilen fungerte fint i 1 månad, så det er ikkje feil som var der fra før av.
Han kan påstå at det skjedde rett etter han kjørte fra huset ditt, men da må han dokumentere der. Samtidig, kjører han rundt med så pass alvorlig problem i 1 månad før han varsler/velger å fikse det, stiller han enda svakere. Men i utganspunktet, det gjelder f.o.m tidspunktet han har harde bevis/kontaktet deg ang det.

Alt i alt, han har null krav på dekning eller heving av kjøpet. Det er berre å avvise han blankt. La han kontakte de han ønskjer. Blir han truende, si i fra at det er uakseptabelt og at du kan komme til å anmelde han til politiet. Husk å dokumentere alt av kommunikasjon. 

Absolutt, Føles veldig urettferdig å få en slik problemstilling kastet på meg når det er så mye tvil, mangel på dokumentasjon og usæriøsitet å forholde seg til. Jeg viste bilen på forskjellige offentlige organer for ærlige vurderinger av bilen. Slik at alle svakheter ved bilen skulle være belyst før salg. Er mitt ord imot kjøper, hvor jeg har tatt meg tid til å dokumentere at ting er i orden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Det er jo veldig suspekt at kjøper påstår feilen var der på kjøpstidspunktet, men valgte å vente en måned med å melde fra, og i tillegg sa at han var kjempefornøyd når han hadde kjørt bilen hjem.

Dette er nok en som har ødelagt noe i girkassen, og som prøver seg på å få refundert kjøpet eller dekket reklamasjon da han mest sannsynlig ikke har råd til dette selv. 

Kort sagt: Stå på ditt, dette er ikke din feil eller ditt ansvar.

Sitter igjen med samme følelse, er ganske åpenbart at det er et forsøk på misbruk av reklamasjonsretten. Han sier imot seg selv flere ganger under dialogen og bygger argumentasjonen sin på luft. Slitsomt å forholde seg til i ettertid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FredrikOls skrev (56 minutter siden):

Sitter igjen med samme følelse, er ganske åpenbart at det er et forsøk på misbruk av reklamasjonsretten. Han sier imot seg selv flere ganger under dialogen og bygger argumentasjonen sin på luft. Slitsomt å forholde seg til i ettertid.

Det greieste for deg er nok å bare si at heving av kjøp er helt uaktuelt, og deretter ikke svare på henvendelser fra ham. Enten slutter du å høre fra ham, ellers blir forliksrådet elns. koblet inn, og i så fall stiller du sterkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...