Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Subbelyd" fra hjul


Anbefalte innlegg

Hei, 

Som nevnt i tidligere innlegg er nok i overkant sensitiv på lyder fra bil, men i dag når jeg kjørte inn i nabolaget hvor barnehagen til guttungen er og hørte jeg en "subbelyd" på førersiden (Hører dette fra utsiden av vinduet). Ikke sikker på om den kommer fra forhjulet eller bakhjulet. Den øker jo fortere jeg kjører, men kjører jeg på veien fort, klarer jeg ikke høre den. Må kjøre i typ ett nabolag for at den skal høres. Kjørte innom verkstedet hvor jeg kjøpte bilen for litt under en måned siden. Han sier det er vanlig brukslyd. At det kan være rust på skivene som man hører. 

Hva tenker dere om dette? Jeg har vært ute og kjørt mye i dag, så skulle tro jeg hadde slitt bort eventuell rust som var der?

 

Litt tilegg: Dette er lyd som kommer når jeg kjører rett frem!

Endret av Cdvries
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du nettopp har kjøpt bilen, og den har stått en stund uten bruk - er dette nokså normalt. Det er nok litt rust fra bremseskivene. Men dette blir slipt bort naturlig ved bruk, og er helt ufarlig. Så lenge bremsene fungerer som de skal - hadde jeg ikke brydd meg så mye om dette. Om noen uker forsvinner nok lyden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viser seg at det klossene foran ikke tar helt i bånn av skiva, så det etterlater seg en kant. Så caliper må smøres opp. Legger ved bildet hvor jeg peker på kanten som har oppstått som følge av at den ikke tar der, og at det har blitt rust. 

CAF668C8-016A-42B3-BE72-799B70903F70.jpeg

Lenke til kommentar

Den kanten er helt normal. Det er fordet klossene ikke dekker hele bredden. Det er denne kanten, eller den ytterste, man kan måle høyden på for å finne ut om skivene er for mye slitt.

Edit: For å få det heelt nøyaktig måler man selve skivetykkelsen og sammenligner med specs, men den kanten er en god indikasjon.

Untitled-1.jpg.31748c22c2087534fea70993e73b44bf.jpg

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Har vært ute for at rustleppen ytterst vokser seg høy nok til at den begynner å skrape mot innsiden av kaliperen hvis det er liten klaring der. Høres gjerne når bremsene er varme, siden skivene utvider seg litt da. Plukket det fra hverandre og kakke bort løsrusten, så ble de helt stille.

Kan jo være en haug av andre ting også da...

Lenke til kommentar
2 hours ago, Cdvries said:

Nå er ikke jeg veldig rå på bil, kan du forklare en gang til åssen man måler om skivene er for mye slitt? For her falt jeg av! 😊

Measure-rotor-thickness.jpg.6c086ad79c1985358d1eeacea8f0f933.jpg

Du må vite minimumstykkelse. Det finnerm an enten på selve skiva, i servicemanual, på internettet eller hos et verksted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...