Gå til innhold

Hva er IQ-en din?


leafblade

Anbefalte innlegg

Merkelig det der at snittet er på ca. 100 i IQ, men alle scores jeg hører her eller andre steder er ca. 20 over 100...hva kommer det av?

Kanskje fordi de som ikke er så smarte/har lav IQ ikke skriver hva de fikk, eller fordi vi nordmenn er veldig smarte, eller fordi noen legger på det dem egentlig fikk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hvaslags spredning de bruker ;)

Standard spredning skal jo være 15 da.

Jepp, men på noen tester går det an å justere for dette, og hvis man setter spredning til 26 (?) så kan man skryte for folk som ikke har forstått prinsippet bare for moro skyld ;)

Spesielt journalister liker å oppgi et IQ-tall uten å oppgi noen spredning. Da blir det alltid så veldig meningsfylt.

 

Hovedproblemet er vel egentlig at man aldri har blitt enig om et bestemt standardavvik. Både Cattel-skalaen (med et standardavvik på 24), Stanford-Binet (med 16) og Wais-skalaen(15) er hyppig brukt.

 

Spesielt vi datafolk vet jo hvor viktig det er med standarder... ;)

Lenke til kommentar
har alder nope å si?

Jeg er 15 år og får 127 på mensa.dk som anses som rimelig høyt. På noen tester har jeg sett man skal trekke fra og legge til poeng alt etter alderen din.

skal ta den andre testen etterpå.

Det er faktisk en interessant diskusjon jeg ikke har funnet noe entydig svar på. Personlig så tror jeg alder har noe å si. Dvs. jeg tror resultatene dine på IQ-tester vil øke frem til du er 16-18 og synke litt når man har passert 40-50. Jeg tror ihvertfall man vil se utslag på tester der man skal klare en del oppgaver på svært kort tid.

 

IQ var(er?) vel definert etter hvor godt man scorer i forhold til alder. Dvs. at hvis en 10 åring scorer like høyt som en gjennomsnittlig 15 åring har han 150 i IQ. Scorer han like bra som en gjennomsnittlig 8 åring har han 80 i IQ.

 

Hvor godt dette stemmer med dagens tester og de forskjellige skalaene og også forskjellige alderstrinn er heller usikkert.

 

Vh

Krister

Lenke til kommentar

I følge PPT, som jeg tok en test hos i min "gyldne" barndom har jeg ca. 140-150 i IQ...

Høyeste scoren hos de... EVER :p

 

EDIT: Får vel legge til at den ikke kommer så godt til nytte da, har konsentrasjon lik null og er dårlig til å forklare meg :(

Endret av ZkedaR
Lenke til kommentar
har alder nope å si?

Jeg er 15 år og får 127 på mensa.dk som anses som rimelig høyt. På noen tester har jeg sett man skal trekke fra og legge til poeng alt etter alderen din.

skal ta den andre testen etterpå.

Det er faktisk en interessant diskusjon jeg ikke har funnet noe entydig svar på. Personlig så tror jeg alder har noe å si. Dvs. jeg tror resultatene dine på IQ-tester vil øke frem til du er 16-18 og synke litt når man har passert 40-50. Jeg tror ihvertfall man vil se utslag på tester der man skal klare en del oppgaver på svært kort tid.

 

IQ var(er?) vel definert etter hvor godt man scorer i forhold til alder. Dvs. at hvis en 10 åring scorer like høyt som en gjennomsnittlig 15 åring har han 150 i IQ. Scorer han like bra som en gjennomsnittlig 8 åring har han 80 i IQ.

 

Hvor godt dette stemmer med dagens tester og de forskjellige skalaene og også forskjellige alderstrinn er heller usikkert.

 

Vh

Krister

slik jeg også trodde det var. På testnasjonen(iq test program på nrk) ba de deg regne etter alder å slikt så det var derfor jeg egentlig lurte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...